Geplaatst door TU/e

Topconferentie over Open Innovatie komt van Berkeley naar Eindhoven

De World Open Innovation Conference, die tot nu toe plaats vond bij de Berkeley University, vindt dit jaar online plaats vanaf de High Tech Campus in Eindhoven, een broedplaats van open innovatie bij uitstek. Bovendien is Eindhoven vanaf dit jaar de uitvalsbasis voor de WOIC. Het thema van de conferentie, die plaats vindt op 9 en 10 december, is ‘Building Successful Ecosystems Through Open Innovation’.

De World Open Innovation Conference
De WOIC is de internationale topconferentie voor het nieuwste academische onderzoek over open innovatie. Daarnaast bevat het programma sessies met uitdagingen rond open innovatie waarmee leidinggevenden uit de industrie en beleidsmakers te maken krijgen. Aan de conferentie nemen dan ook niet alleen wetenschappers deel, maar ook Nederlandse hightech-industrieleiders en beleidsmakers.

Geen toepasselijkere locatie
“Je kan bijna geen toepasselijkere locatie bedenken voor deze conferentie”, vertelt organisator Marcel Bogers over de High Tech Campus, tevens hoogleraar Open and Collaborative Innovation aan de TU/e. Bogers neemt vanaf dit jaar de organisatie over van mister ‘open innovation’, Berkeley-hoogleraar Henry Chesbrough. “Zijn ideeën over Open Innovation liggen mede ten grondslag aan het succes van de High Tech Campus, waar meer dan tweehonderd bedrijven bij elkaar zitten. De HTC is een internationaal toonbeeld van Open Innovatie.”

Snellere en betere innovaties
Open Innovatie is een concept dat sinds de start van de eeuw steeds meer wordt toegepast. Waar innovatie vroeger vooral binnen de eigen organisatie tot stand kwam, gebeurt dat bij Open Innovatie in samenwerking tussen meerdere partners. Dat leidt vaak sneller tot betere resultaten en grotere slagingskansen. De term Open Innovation werd in 2003 bedacht door Henry Chesbrough. Hij is een van de sprekers op de conferentie.

Broodnodig voor duurzaamheid
“Het wereldwijde belang van open innovatie valt niet te onderschatten”, zegt Bogers. “Het komen tot een duurzame samenleving is de grootste uitdaging van de mens ooit en daar zijn heel snel oplossingen voor nodig. Alleen door de krachten te bundelen, door open innovatie, gaan we de benodigde innovaties snel genoeg voor elkaar krijgen. Het is niet voor niks dat open innovatie één van de drie pijlers is van het Europese innovatiebeleid.”

Keynote sprekers
De sprekers op het congress zijn onder meer Carlis Baldwin (Professor of Business Administration van  Harvard Business School), Hans Hofstraat (Vice-President Philips Research), Carmen van Vilsteren (voorzitter van de Topsector Life Sciences & Health), Professor Henry Chesbrough (educational director van het Garwood Center for Corporate Innovation at Berkeley Haas), Focco Vijselaar (Directeur Generaal Bedrijfsleven en Innovatie) en John Jorritsma (burgemeester van Eindhoven).

Innovatie-ecosystemen
Het opbouwen van innovatie-ecosystemen staat dit jaar centraal op de conferentie. Innovatie-ecosystemen zijn clusters van samenwerkende innoverende bedrijven en andere organisaties. Dit soort clusters heeft een hoge innovatiedichtheid en het zijn aanjagers van de economie. De regio Brainport Eindhoven is er een voorbeeld van, waar veel innovaties vandaan komen en de economische groeipercentages structureel hoger liggen dan elders.

Organisatie
Bij het evenement zijn naast de TU/e en Berkeley dit jaar ook Brainport Development en High Tech Campus Eindhoven betrokken, en vijftien universiteiten wereldwijd.

Voor praktische informatie, bekijk de website: https://worldopeninnovation.com/event/woic-december-2021/