Geplaatst door Continews

Tot 30% meer werk PR-bureaus door e-commerce

16 april 2020 – Steeds meer bedrijven bevriezen hun advertentiebudget, terwijl Nederlanders meer nieuws consumeren dan ooit. Volgens verschillende media dreigt een enorme strop voor de bureauwereld. Voor PR-bureaus blijkt echter niets minder waar. Klassieke retailers drukken veelal op stop, maar voor de online players ligt dit geheel anders.

Nederlanders consumeren tijdens de coronacrisis gemiddeld over de gehele linie zo’n 40% meer nieuws, zo blijkt uit cijfers van VINEX/NOBO. Een mooi moment voor bedrijven om daar dankbaar gebruik van te maken, zou je denken. Qua advertenties ligt dat toch anders. Zo meldde BDUmedia eerder hard getroffen te zijn en dat de helft van de advertentiebudgetten acuut zijn weggevallen. Roularta en DPG Media (België) lieten De Standaard weten maatregelen te treffen. “Sommige bureaus die leven van media inkoop worden ook hard getroffen maar dit ligt voor PR-bureaus anders”, als Casper van Diemen van Continews. “Wij zien juist veel meer werk van online bedrijven.”

Data en handel
Verschillende e-commerce bedrijven meldden de afgelopen week all time highs. En dat merken PR-bureaus ook. Van Diemen: “Wij werken graag voor bedrijven die gemakkelijk data kunnen produceren. Zeker bij de grotere webshops kunnen we daarmee goed trends en dus nieuws produceren. En met die webshops gaat het gemiddeld heel erg goed. Dat willen ze uiteraard zoveel mogelijk benutten door aanwezig te zijn in de media. Wij merken dat in aanvragen en uitbreidingen van bestaande dienstverlening. Ook wij zijn ons natuurlijk begin maart rot geschrokken en bedienen verschillende klanten die het nu heel moeilijk hebben. We zien dus gelukkig elders weer kansen waarbij te denken valt aan: online bloemenhandel, transport, online give-aways en webshops voor apparatuur.”

Tóch zichtbaar blijven
Veel organisaties die nu minder handel hebben blijven ook graag zichtbaar. Van Diemen: “Het is wel heel gaaf om te zien dat klanten die nu minder handel en dus minder te communiceren hebben, toch in beweging blijven. Dat doen ze veelal door zich in te zetten voor anderen. Superslim denk ik, want zo blijven ze niet alleen in beweging maar genereren ze toch aandacht middels hun acties en blijven ze zo relevant voor hun doelgroep.”