Industry Wire

Geplaatst door Banking Circle

Twee op de drie Europese online retailers waren in de afgelopen twee jaar genoodzaakt te lenen

Amsterdam – In de afgelopen twee jaar heeft 65 procent van de online retailers in Europa extra financiering nodig gehad. In dit percentage zijn de leningen als gevolg van de coronacrisis niet verwerkt. Dit blijkt uit onderzoek van Banking Circle, leverancier van financiële infrastructuur, uitgevoerd onder ruim 1.500 online retailers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en Nederland. Van deze 65 procent, gebruikte 23 procent de financiering om de loonkosten te dekken. Daarnaast leende 27 procent om reguliere bedrijfskosten te betalen.

Bankieren kost de online retailer moeite

Het is voor Europese online retailers lastig om toegang te krijgen tot extra financiering. Zo heeft een kwart drie tot vier weken moeten wachten op financiering. Nog eens 22 procent moest er maar liefst één tot twee maanden geluld hebben, en zes procent zelfs vijf tot zes maanden. Ook bankieren over de grens kost online retailers moeite. Zo heeft negentien procent van de online retailers contact met verschillende bankfilialen in elk land waar zij actief zijn. Van de Nederlandse bedrijven werkt 20 procent met meerdere banken in verschillende landen.

Anders la Cour, CEO bij Banking Circle: “De markt van online retail groeit zeer snel, maar nieuwkomers krijgen te maken met diverse barrières voor een goede bedrijfsvoering. Dit omdat gevestigde financiële instellingen bang zijn voor het risico dat deze retailers met zich meebrengen. Dit onderzoek legt de tekortkomingen van de bancaire sector bloot. Waardoor er een rol lijkt weggelegd voor betalingsaanbieders die online retailers nu al ondersteunen. Zij kunnen retailers ook zakelijke bancaire diensten aanbieden, zoals toegang tot financiering. Zeker in het huidige economische klimaat zal die steun meer dan ooit worden gewaardeerd.”

Te hoge kosten en te weinig prioriteit

Ondanks de uitdagingen die online retailers ervaren met bankieren, is het overgrote deel wel tevreden over hun huidige bank: 87 procent vindt dat hun bedrijf goed wordt bediend. Van de bedrijven die ontevreden zijn met hun bank, vindt 43 procent dat zij geen prioriteit zijn voor hun bank. 42 procent is voornamelijk ontevreden wegens de hoge kosten.

Over onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van Banking Circle uitgevoerd door Censuswide onder 1.514 respondenten. Deze respondenten zijn de eigenaren van online retailers of medewerkers van de financiële afdeling bij online retailers. De deelnemers zijn gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Scandinavië. Het onderzoek heeft plaats gevonden van 30 maart 2020 tot 7 april 2020. Het gehele onderzoek is hier te vinden: https://www.bankingcircle.com/whitepapers/how-payments-providers-fill-finance-gap-online-merchants

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht