Industry Wire

Geplaatst door UHasselt

UHasselt lanceert Retail Design Lab

De faculteit Architectuur en kunst van de UHasselt lanceerde een nieuw kenniscentrum rond retail design: het Retail Design Lab. Daar hoort ook een website (www.retaildesignlab.be) bij die studenten, retailers en ontwerpers de nodige wetenschappelijke handvaten biedt bij het opkrikken van de winkelbeleving. “Met dit kenniscentrum willen we het onderzoek dichter bij de praktijk brengen”, aldus dr. Katelijn Quartier (UHasselt).

Onderzoek heeft aangetoond dat heel wat kleine factoren – een doordacht gebruik van materialen, geur, verlichting… – in een winkel impact hebben op het gemoed, gedrag en de emoties van de klant. “Door in te grijpen op het design van de winkel kan je de beleving enorm verbeteren”, zegt Katelijn Quartier (onderzoekersgroep ArcK van de UHasselt).

Het Retail Design Lab wil studenten, ontwerpers en retailers daarin een eind op weg helpen. “Het Lab verzamelt alle wetenschappelijke kennis die nuttig kan zijn om tot een meer belevingsgerichte winkel te komen. We focussen daarbij op onderzoek uit de hele wereld.”

Het kenniscentrum biedt niet enkel opleidingen, maar via een webstek ook handige tools. Zo is er een DIY Fashion Store Audit die aan de hand van een vragenlijst de winkelbeleving in kaart brengt. Bezoekers vinden er ook concrete cases én wetenschappelijk gefundeerde tips & tricks op vlak van retail en retail design.

Advies
Ontwerpers en retailers kunnen via het Retail Design Lab ook (wetenschappelijke) experts aan de mouw trekken voor advies of om hen bij te staan in het ontwerpproces. Dr. Katelijn Quartier: “Als je over retail design praat, gaat het niet over ‘mooi’ of lelijk’. Een objectieve kijk vanuit de consument is belangrijk. De vraag is: wat verwacht hij/zij van een winkelomgeving?”

Precies daarom biedt het retail design-team achter het Lab expertise op vlak van design, marketing, communicatie, omgevingspsychologie, trendwatching… “Ontwerpen voor de retailsector vereist een multidisciplinaire aanpak waarbij de focus ligt op hoe de klant de ruimtelijke omgeving – in dit geval: de winkel – ervaart. Experts moeten dus kijken naar perceptie, gedrag én emotie van de consument.”

Het Retail Design Lab sluit nauw aan bij het onderzoek en de opleidingen van de faculteit en bij projecten die ze uitvoert voor en in samenwerking met retailers, ontwerpers, steden, gemeenten, leveranciers…

www.retaildesignlab.be

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht