Industry Wire

UNETO-VNI maakt techniek achter Nederland zichtbaar via social media

Vanaf deze week staat de inventiviteit van de Nederlandse installatiebranche volop in de schijnwerpers. UNETO-VNI, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche, lanceert vandaag tijdens de Energie Vakbeurs in Den Bosch namelijk de social media campagne ‘De techniek achter Nederland’. Hiermee brengt de ondernemersorganisatie samen met leden en andere betrokken partijen het belang van techniek onder de aandacht van zakelijke opdrachtgevers én het grote publiek.

Techniek is op veel plaatsen weliswaar onzichtbaar, maar wél onmisbaar om de maatschappij te laten functioneren. Door de inventieve oplossingen van technische installatiebedrijven komen bijvoorbeeld energiezuinige gebouwen en woningen binnen handbereik, blijft de zorg betaalbaar en neemt de veiligheid in onze samenleving toe. Ook biedt de installatiebranche oplossingen voor herbestemming van maatschappelijk vastgoed en mobiliteitsvraagstukken.

Voorzitter Titia Siertsema van UNETO-VNI: ‘Deze en andere thema’s brengen we in de campagne ‘De techniek achter Nederland’ onder de aandacht. Dat doen we niet alleen, maar met zoveel mogelijk leden en andere betrokken partijen. Zo ontstaat een social army die inspirerende verhalen en innovatieve projecten deelt op het platform www.detechniekachternederland.nl en verspreidt via social media als LinkedIn, Twitter, Facebook en Pinterest. Via #TechniekNL maken we de beweging groot en zetten we de installatiebranche eigentijds op de kaart.’

Economische betekenis groot
De campagne onderstreept het belang van techniek voor onze economie. Siertsema: ‘Er is heel veel economische bedrijvigheid verbonden aan de installatiesector. Installatiebedrijven zijn de schakel tussen opdrachtgevers en toeleverende industrie. Ook deze bedrijven bieden we met #TechniekNL een prachtig platform.’

UNETO-VNI heeft gekozen voor een social media campagne om ook jongeren bij het initiatief te betrekken. Siertsema: ‘De interesse voor techniek onder jongeren neemt toe de laatste jaren. Daar zijn we blij mee, want op termijn is er veel behoefte aan jong technisch talent. Via deze campagne kunnen jongeren zien waar de installatiebranche voor staat, zich laten inspireren én deelnemen aan de discussie.’

Siertsema verwacht veel van de campagne. ‘Iedereen kan een bijdrage leveren en betrokken raken in de discussies. Dat is het mooie van social media. Door de informatie vanuit de branche te delen, werkt de campagne als een olievlek. Met een groot bereik en grote impact als resultaat.’

De Techniek achter Nederland volgt een eerdere campagne in 2012 op. Deze bestond uit een tiendelige tv-serie op RTLZ, een boek en de inzet van video’s op YouTube.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht