Industry Wire

Geplaatst door RealOpen IT

Universiteit Utrecht kiest voor solide IAM-oplossing van RealOpen IT

Utrecht / Delft, 29 maart 2016 –  De Universiteit Utrecht, een van de grootste algemene onderzoeksuniversiteiten van Europa, heeft gekozen voor het solide en beheervriendelijk Identity & Access management (IAM)-systeem van RealOpen IT.  De Universiteit Utrecht richt zich met zeven faculteiten op onderzoek en onderwijs, meer dan 30.000 studenten en 6.000 medewerkers maken dagelijks gebruik van het aangeboden ICT-systeem. Het is essentieel dat medewerkers, studenten en gasten altijd toegang hebben tot de juiste applicaties en netwerken. Een overzichtelijk en gebruiksvriendelijke omgeving voor Identity en Access Management staat daarbij centraal.

De reden dat de Universiteit Utrecht kiest voor de samenwerking met RealOpen IT, is dat het bedrijf niet alleen de bewezen ervaring op het gebied van IAM-projecten in het onderwijs in huis heeft, maar ook een voorstel deed voor de overdracht van kennis en kunde. Naast de vakinhoudelijke trainingen op het gebied van identity en acces management, biedt RealOpen IT ook adviezen en informatie waar de universiteit gebruik van maakt.

De universiteit zocht ter vervanging van het oude systeem een toekomstvaste IAM-oplossing waarbij men de doelsystemen ‘live’ kon vullen met gegevens vanuit de bronsystemen. Met de library die RealOpen IT maakt, wordt er een toegang verbonden aan identiteiten en rollen. Daarin staat voor elke identiteit onder andere de periode voor en na deelname aan de Universiteit Utrecht en nog aantal eigenschappen. Projectmanager André Kauffeld van de Universiteit Utrecht: “We beheren de identiteiten nu niet meer op basis van onlogische code, maar op basis van logische vragen over deze eigenschappen. Bijvoorbeeld of een identiteit actief is. Als dat zo is, kun je een regel aanroepen voor de toegangsrechten tot applicaties. Dat is veel schoner en duidelijker dan de oude code was.”

Het beheer van het IAM-systeem ligt bij de afdeling Information and Technology Services  (ITS) van de universiteit. ITS heeft onder andere de taak ervoor te zorgen dat alle docenten, studenten, medewerkers,  onderzoekers en gasten altijd hebben tot de juiste files en applicaties. Mede dankzij de tools en kennisoverdracht van RealOpen IT, is het nieuwe IAM-systeem gemakkelijk te beheren door de IT-afdeling. Alle identiteiten zijn eenvoudig toe te voegen en aan te passen zodat de gebruikers altijd toegang hebben tot alle applicaties en systemen die van belang zijn voor hun  onderzoek, docentschap, studie of werk.

Andre Kauffeld: “Door het nieuwe stabiele IAM-systeem hebben we de flexibiliteit om daar van alles aan te verbinden. Het toevoegen van een nieuwe applicatie is net zo eenvoudig als een stekker in het stopcontact steken.” Kauffeld is enthousiast over RealOpen IT: “Dit bedrijf is een partner  met wie IT-afdelingen heel goed samen kunnen werken. Zij bouwen een raamwerk waarmee we klaar zijn voor de toekomst. Dat kan dankzij hun enorme ervaring in het onderwijs, want daardoor kan men uitstekend met ons meedenken.”

Over RealOpen IT

RealOpen IT levert sinds 2005 IT-oplossingen en IT-ondersteuning aan een brede klantenkring en is gespecialiseerd in oplossingen waarbij de identiteit van gebruikers centraal staat: ‘Identity Based IT ‘. Een belangrijke specialisatie is die in Identity en Access Management (AIM)-oplossingen. Centraal hierbij staat de visie dat oplossingen zoveel mogelijk standaard elementen moeten bevatten, modulair uitbreidbaar moeten zijn en waar mogelijk toekomstbestendig moeten zijn. Deze ‘IDM Modulair’ oplossingen worden ontwikkeld voor en geïmplementeerd bij middelgrote en grote organisaties binnen, met name, het onderwijs, de zorg en lokale overheden. Met ruim 20 zeer ervaren consultants onderscheidt RealOpen IT zich van andere IT-dienstverleners door de duidelijke keuze om jarenlange ervaring en diepgaande kennis te delen in de vorm van standaard bouwstenen gebaseerd op best practices.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht