Update IGEL UMS biedt nieuwe gebruikersfunctionaliteit en verbeterde beveiligingscompliance

Utrecht, 26 juni 2014 – De nieuwste versie van de Universal Management Suite (UMS) voor het beheer van thin en zero clients van IGEL Technology biedt nieuwe gebruikersfunctionaliteit en verbeterde beveiligingscompliance. De suite, die het beheer op afstand mogelijk maakt van alle op hard- en software gebaseerde thin en zero clients binnen een bedrijf of een omgeving met meerdere locaties, heeft nu een verbeterde zoekmodus en een nieuwe prullenbak. De VNC-shadowing-optie is geoptimaliseerd met een logfunctie en een distributiesysteem geënt op gedetailleerde rechten. De UMS-software wordt standaard meegeleverd met alle IGEL-apparatuur.

Om tegemoet te komen aan de compliance-eisen van bedrijven is de VNC-shadowing (mirroring)-functie grondig herzien, waardoor deze nu nog meer zekerheid biedt. Wanneer de veilige modus is ingeschakeld, wordt bij alle VNC-sessies ingelogd met de IP-adressen en de datum en tijd uit het logbestand. Als het tevens nodig is om met gebruikersnamen in te loggen, kan dit afzonderlijk geregeld worden. In de veilige modus maakt de UMS-server mirroring mogelijk via een SSL-tunnel, die op zijn beurt verhindert dat een client-to-clientverbinding tot stand komt of iemand ongeautoriseerd toegang krijgt. De VNC-beveiligingsmodus, die handmatig te activeren is, kan ook gebruikt worden voor gemengde werkzaamheden of voor specifieke gebruikersgroepen met hogere beveiligingsniveaus. Tijdens dit proces worden rechten nauwgezet gedistribueerd door de UMS-software zelf. Andere directoryservices, zoals Microsoft Active Directory, worden eveneens ondersteund.

Maximale flexibiliteit

IGEL’s UMS beschikt nu ook over een prullenbak1. “De bijbehorende functie, die te vinden is in de UMS-boomstructuur, biedt gebruikers mogelijkheden die vergelijkbaar zijn met die op Windows-systemen,” zegt Edwin de Ron, Sales Manager van IGEL Technology in Nederland. “Met behulp van de UMS-software kunnen alle objecten (thin clients, profielen, firmware-updates, overzichten en bestanden) naar de prullenbak verplaatst worden. Van daaruit kunnen ze permanent verwijderd of, indien nodig, weer hersteld worden. Dit betekent dat bijvoorbeeld een thin client in de prullenbak via zijn certificaat nog steeds aan de UMS-software gekoppeld is, maar niet meer voorzien wordt van nieuwe instellingen of updates. Ook alle taken, overzichten of zoekopdrachten in de prullenbak zijn inactief. Zoals gebruikelijk bij IGEL kan deze voorziening naar keuze worden in- of uitgeschakeld om een maximale flexibiliteit voor de gebruiker te garanderen.”

Twee zoekmethodes

IGEL’s UMS biedt nu twee zoekmethodes. De vertrouwde wijze van zoeken (Ctrl+F) is specifiek voor UMS-gebruikers in de nieuwste release. Dit houdt in dat zoekprofielen die al eerder gebruikt zijn als sjabloon ingezet kunnen worden of, indien nodig, aangepast kunnen worden om vervolgens opnieuw gebruikt te worden. De zoekgeschiedenis is te vinden binnen de UMS-boomstructuur. Het aantal zoekingangen dat weergegeven wordt, kan veranderd worden op een gebruikersspecifieke basis. Daarnaast kent de UMS-software ook een Quick Search (Ctrl-Shift+F)-functie. Het zoekveld, dat zich in de rechterbovenhoek van het UMS-hoofdvenster bevindt, wordt daarbij eveneens gepersonaliseerd. Via slechts een paar muisklikken zijn thin clients te lokaliseren binnen het systeem. De zoekresultaten worden gemarkeerd in de directorystructuur. Met de pijltjestoetsen kan tussen de verschillende hits genavigeerd worden. De laatste twintig zoekopdrachten worden opgeslagen in het Quick Search-veld. Anders dan bij de gewone zoekfunctie beperkt het zoeken bij de snelzoekfunctie zich tot de knooppunten in de boomstructuur, het laatst bekende IP-adres of het MAC-adres.

In de nieuwste versie van de UMS-suite heeft de gebruiker, als hij de Universal Firmware Updates gebruikt, tevens toegang tot de Release Notes. Het firmwaredocument is rechtstreeks te openen vanuit het download-dialoogvenster. Als belangrijke informatie over een specifieke update opgevolgd moet worden, wordt deze getoond via een pop-up disclaimer.

Prijs en beschikbaarheid

Versie 4.7.100 van IGEL’s UMS is vanaf nu gratis te downloaden via www.myigel.biz. Om de uitgebreide functie voor VNC-shadowing te kunnen gebruiken, moet IGEL Linux eerst worden bijgewerkt naar versie 5.3.190. Ook deze update is nu beschikbaar.

1 Niet voor gebruikers van IGEL SharedWorkPlace

WEBSITE

OPLOSSINGEN

PRODUCTEN

Over IGEL Technology

IGEL Technology is een van ’s werelds grootste fabrikanten van thin client hardware en software en is marktleider in Duitsland. IGEL ontwikkelt, maakt en verkoopt Linux-en Microsoft Windows-gebaseerde terminals in diverse uitvoeringen, waaronder conventionele desktopgebaseerde thin clients en thin clients geïntegreerd in LCD-schermen. IGEL levert ook software om oudere pc’s en thin clients veilig toegang te geven tot gecentraliseerde IT-infrastructuren en virtuele desktops.

IGEL Technology is onderdeel van de wereldwijde Melchers Group en lid van BITKOM. Naast het hoofdkantoor in Bremen (Duitsland) en een R&D-afdeling in Augsburg (Duitsland), is IGEL vertegenwoordigd via een dochteronderneming in Groot-Brittannië en zijn er kantoren in Hong Kong, Singapore, Shanghai en Peking. Verder is IGEL ook actief via partnerorganisaties, distributeurs en Authorized IGEL Partners (AIP) in de Verenigde Staten en meer dan 50 andere landen.

Meer informatie is beschikbaar op http://www.igel.com/nl/