Industry Wire

Geplaatst door Higuita

VariantZorg kiest Higuita als creatief bureau en lanceert rebranding en campagne

VariantZorg, flexorganisatie in de ouderenzorg, heeft na een pitch eerder dit jaar creatief bureau Higuita in de arm genomen voor haar herpositionering. De nieuwe merkstrategie en visuele identiteit draait om de pay-off ‘Precies wat je dag nodig heeft’. Sinds afgelopen week voert VariantZorg hiermee campagne, waarmee het nieuwe zorgmedewerkers werft voor haar organisatie.

In de nieuwe positionering en campagne komt VariantZorg naar buiten met uitgesproken statements. De focus ligt op het radicaal eerlijk zijn over wat er minder gaat in de zorg. VariantZorg wil laten zien dat het de zorgprofessional van nu als geen ander begrijpt en hen een oplossing biedt in hoe je je werkdag wilt inrichten.

Zorg is geen liefdadigheid
In arbeidsmarktcommunicatie binnen de zorg voeren claims als “Doe het voor de voldoening die het geeft” of “Het is zo’n dankbaar beroep” de boventoon. VariantZorg erkent dat het vak ook heel veel van iemand vraagt en de nodige stress met zich meebrengt.
Christiaan Kaminski, directeur van VariantZorg: ‘De groter wordende kloof tussen zorgvraag en aanbod drijft mij om continu vooruit te denken. Denk aan praktische oplossingen, zoals het bieden van grip op het eigen rooster voor onze Varianters. Maar ook creatieve oplossingen zijn onmisbaar en daarin is Higuita de partij die we zochten. Ze durven, net als wij kritisch te kijken en voelen de doelgroep goed aan.’

Niek Eijsbouts, mede-oprichter van Higuita en creatief directeur: ‘Voldoening alleen is allang niet meer genoeg om in deze krappe arbeidsmarkt nieuwe zorgmedewerkers aan te trekken. Een eerlijk salaris en goede arbeidsvoorwaarden wegen ook heel zwaar. Want ja, ook in de zorg wordt er gewerkt om te leven.’

Precies wat je dag nodig heeft
Hoge werkdruk en gebrek aan flexibiliteit zijn belangrijke redenen waarom werknemers de zorg verlaten. Dit is funest voor een sector die al zo onder druk staat. Daarom probeert VariantZorg het anders aan te pakken. Zonder er doekjes om te winden dat de zorg pittig kan zijn, doen ze er alles aan om het werk zo fijn en flexibel mogelijk te maken. Zo hebben hun zorgprofessionals bijvoorbeeld de vrijheid om zelf te bepalen waar en wanneer ze werken.

Eijsbouts vervolgt: ‘Wat is nou een betere manier om de essentie van je merk als werkgever naar voren te brengen, dan met je eigen zorgverleners? Als onderdeel van de rebranding en campagne brengen we daarom de echte “Varianters” naar voren in alle uitingen. De bijbehorende merkfilm benoemt de pijnpunten, maar net zo goed het plezier van het mooie vak.’

Bekijk hier de campagne-uitingen.

Credits
Creatief bureau: Higuita
Creative director: Niek Eijsbouts
Art director: Joost Leek
Copywriter: Jan Wichers Emmens
Motion Designers: Etienne Plainex & Lyzanne Jonker
Agency producer: Tom Hoogenboom
Fotografie: Noortje Knulst
Film: Mo Schalkx
Sound design: RECsound
Verantwoordelijk bij VariantZorg: Christiaan Kaminski, Anne Noorlander, Bram Kemper, Jolanda van den Berg-Raaphorst

Over VariantZorg
VariantZorg is een flexorganisatie die voornamelijk opereert in de ouderenzorg, met als werkgebied Zuid-Holland en Utrecht. Zo’n 1400 zorgprofessionals werken in meer dan 90 teams via VariantZorg in verpleeghuizen, revalidatiecentra en in de thuiszorg op plekken waar er tekorten zijn binnen de vaste teams. VariantZorg garandeert de werk-privébalans voor hun zorgprofessionals door hen zelf te laten bepalen waar en wanneer ze werken. www.variantzorg.nl

Over Higuita
Higuita is het onorthodoxe full-service bureau met zowel digital development, campagne-ontwikkeling en design onder één dak. Het bureau is in 2020 gestart met het idee dat je in een overprikkeld medialandschap op kunt vallen door logisch na te denken. Net zoals de legendarische keeper René Higuita wist op te vallen op het veld. Het bureau bestaat uit 12 vakidioten en ontwikkelt merkcampagnes en digitale producten voor o.a. Seepje, Unique, Film1, Canal Digitaal. higuita.amsterdam

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht