Geplaatst door Vertiv

Vertiv en Green Mountain leggen lat hoger voor duurzaam datacenter

Breda Vertiv (NYSE: VRT), wereldwijde leverancier van bedrijfskritische infrastructuur en connectiviteitsoplossingen, en de Noorse colocatie-dienstverlener Green Mountain, zetten moderne technologieën in om efficiëntie en duurzaamheid verder te optimaliseren in een van de meest groene datacenters ter wereld.

DC1-Stavanger is een ondergronds datacenter dat is ontwikkeld in een voormalige NAVO-munitieopslagfaciliteit. Dit datacenter draait op 100 procent hernieuwbare waterkracht en wordt gekoeld met water uit de fjorden, dit zorgt voor een constante temperatuur van 8°C. De unieke locatie biedt een groot voordeel bij het benutten van hernieuwbare energiebronnen en het minimaliseren van koelapparatuur voor een CO2-vrije bedrijfsvoering. Echter heeft het net als alle datacenters ononderbreekbare stroomvoorzieningen (UPS) en thermische beheersystemen nodig om een optimale uptime te handhaven.

“Duurzaamheid speelt een belangrijke rol wanneer we nieuwe colocatiecentra bouwen en er nieuwe functies aan toevoegen,” aldus Alexander de Flon Rønning, ontwerp- en productmanager bij Green Mountain. “Onze klanten hebben inzicht in waar we onze energie vandaan halen. Dit is een belangrijke onderscheidende factor voor ons.”

Giordano Albertazzi, CEO van Vertiv in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) vertelt: “Het Klimaatneutrale Datacenter Pact, ondertekend door grote Europese cloud- en datacenteroperators, toont de toezegging van de datacenterindustrie om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Een effectieve overgang naar een duurzame en digitale toekomst vereist zowel inzet van nieuwe, moderne datacenterfaciliteiten als de upgrade van bestaande locaties om gebruik te maken van de nieuwste en meest efficiënte technologieën. Ik ben trots dat Vertiv hier aan bijdraagt.”

Na uitgebreid onderzoek bezochtten managers van Green Mountain de Vertiv Customer Experience Centers in Italië om de Vertiv-technologieën te bekijken en de prestaties in piekomstandigheden te testen. Daar koos Green Mountain voor de Vertiv™ Liebert® PCW koelwaterperimeterunits, met een totaal geïnstalleerd koelvermogen van 5 MW. Liebert PCW biedt hoge efficiëntienormen dankzij een combinatie van de nieuwste technologieën en een intern ontwerp dat de aerodynamica van alle interne componenten optimaliseert. Daarnaast werd Vertiv ook gekozen als leverancier van UPS-systemen voor een ander parallel uitgevoerd project, waarbij verschillende Liebert® EXL S1 UPS-systemen werden geleverd, ondersteund met lithium-ion batterijback-up, een alternatief met langere levensduur dan traditionele VRLA-batterijsystemen.

“Voor Green Mountain is de duurzaamheid van producten en leveranciers een belangrijke factor bij de aanschaf van nieuwe apparatuur. Vertiv-technologieën zijn de meest energie-efficiënte die ik heb gezien, en dit zal onze algehele duurzaamheid, die al een extreem hoge rating heeft, verder verbeteren”, aldus de Flon Rønning. Bovendien zijn de systemen van Vertiv uiterst compact. “Ons ondergrondse datacenter heeft geen extra kamers. Daarom is er geen mogelijkheid om meer ruimte vrij te maken voor extra datacenterapparatuur,” zei Flon Rønning.

“Het managen van het project tijdens Covid-19 was moeilijk,” voegt Flon Rønning eraan toe. “We waren bang dat alle fabrieken en leveringen stil zouden komen te liggen. Gelukkig kwam Vertiv in actie. Zij hielpen ons onder meer door de zendingen te volgen en ervoor te zorgen dat de apparatuur vlot werd geleverd, ondanks de gesloten grenzen en logistieke uitdagingen. Als Vertiv ons niet had geholpen met de leveringen, dan hadden we het project niet op tijd kunnen afronden.”

Flon Rønning: “Wanneer we een partner selecteren, doen we dat vanuit een strategisch oogpunt voor een langetermijnrelatie. Bij andere projecten zullen we ook zeker kijken naar de datacentertechnologie van Vertiv.”

Volgens het International Renewable Energy Agency (IRENA) [1], [2], [3], spelen datacenters een centrale rol omdat ze zich in het epicentrum bevinden van technologische innovatie, energie-efficiëntie, hernieuwbare energiebronnen en de door digitalisering mogelijk gemaakte data-economie. Datacenterexploitanten zoals Green Mountain dienen als rolmodel om de overgang naar duurzame energie te versnellen en een pad uit te stippelen dat andere energievretende industrieën kunnen volgen.

Ga naar Vertiv.com/SWC voor meer informatie over hoe Vertiv de efficiëntie van datacenters kan verbeteren.