Geplaatst door iMinds

Vlaamse start-up MOLECUBES haalt 1.9M euro op

Gent – 7 januari, 2016. MOLECUBES NV, een spin-off van UGent-iMinds die getrokken wordt door Prof. Roel Van Holen, kondigt vandaag aan 1.9M euro in zaaikapitaal te hebben opgehaald via het Qbic Arkiv Fonds en een syndicaat van vier privé-investeerders rond Patrick Keereman, voormalig CEO van de Nuscience groep. Dankzij deze investering kan MOLECUBES ‘s werelds kleinste PET-, SPECT- en CT-scannerfamilie lanceren voor de 3D-beeldvorming van kleine proefdieren. Op die manier wil MOLECUBES een wereldspeler worden in de preklinische beeldvorming.

Beeldvormingstechnieken zoals computertomografie (CT), positronemissietomografie (PET) en enkelvoudige foton emissietomografie (SPECT) worden vaak gebruikt in het onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen en zeldzame ziekten. Ze kunnen immers zowel de anatomische als functionele 3D informatie van biologische processen blootleggen. De huidige generatie van scanners voert die taak wel degelijk goed uit, maar in de praktijk zijn ze zeer groot (qua oppervlak), duur in aankoop en onderhoud, en meestal alleen beschikbaar voor experten binnen ervaren en grote onderzoekscentra.

Daarom brengt MOLECUBES, een spin-off van UGent-iMinds, vandaag een gemakkelijker te bedienen – maar vooral een kleiner en kost-efficiënter – alternatief op de markt. MOLECUBES ontwikkelde ‘s werelds kleinste PET-, SPECT- en CT-scannerfamilie die in zowat elk onderzoekslabo past, en met minimale training bediend kan worden zonder in te boeten op beeldkwaliteit. Op die manier wil MOLECUBES de beeldvorming weer dichter bij het biotoop van elke onderzoeker brengen.

MOLECUBES is vastberaden om binnen de vijf jaar een wereldspeler te worden in de preklinische beeldvormingsmarkt, die geraamd wordt op 800 miljoen euro tegen 2019 (bron: Markets&Markets, 2015). MOLECUBES zal zijn scanners verkopen aan academische, overheids- en private biomedische onderzoekslabo’s, pharmaceutische en biotechbedrijven en CRO’s.

“Sinds ik – meer dan tien jaar geleden – mijn onderzoek in moleculaire beeldvorming begon, is het altijd mijn bedoeling geweest om de complexe beeldvormingstechnologie dichter bij de bio-(techno)loog of life science onderzoeker te brengen,” zegt Prof. Dr. Roel Van Holen (UGent/iMinds), CTO en bezieler van MOLECUBES. “Preklinische beeldvorming helpt ons om een beter inzicht te krijgen in de manier waarop ziektepatronen zich ontplooien. Toegang tot moleculaire beeldvorming is vandaag echter geen evidentie, gezien de vaak grote, dure (in aankoop en onderhoud) en moeilijk te bedienen scanners. Dit terwijl PET-, SPECT- en CT-scanners volgens mij even makkelijk te bedienen zouden moeten zijn als microscopen. En dat is precies wat we met MOLECUBES wensen te bereiken. Onze onderzoeks- en ontwikkelingservaring van de laatste vier jaar, gecombineerd met deze kapitaalsronde, zijn de essentiële stappen in die richting.”

“De unieke, erg compacte technologie en de beeldverwerkingssoftware binnen zowel CT, SPECT en PET maken van deze productfamilie een game-changer ten opzichte van de grote en dure preklinische scanners die vandaag op de markt zijn,” aldus Martin De Prycker, managing partner bij Qbic Venture Partners.

MOLECUBES kon reeds rekenen op onderzoeks- en valorisatiesteun van iMinds, het IWT en het IOF. Het maakte ook deel uit van iMinds iStart-incubatieprogramma dat (toekomstige) tech entrepreneurs verregaande coaching, infrastructuur en (financiële) ondersteuning biedt. In oktober 2015 werd MOLECUBES geselecteerd als één van de IWT-innovatiehelden.