1. Verwerf specifieke expertise voor E-commerce en online marketing
Het runnen van een webshop en de daarbij behorende marketing vereist een specifieke set vaardigheden. Overweeg het aanhaken van experts die bekend zijn met diverse sociale mediaplatforms, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en strategieën om je online zichtbaarheid te maximaliseren. Consumenten zoeken zowel offline als online naar bijzondere ervaringen en wisselen snel tussen online shops en fysieke winkels. Je klanten online bedienen is meer dan alleen een website opzetten, je off- en online omgeving moeten optimaal samenwerken zodat de klant overal een soepele ervaring heeft.
2. Digitale transformatie en klantbeleving
Sommige winkels maken de overgang van ‘place to buy’, naar een ‘place to be’. Dat geldt vooral voor de winkels in het hogere segment waar ervaring en beleving centraal staan. Voor discounters is die overgang minder belangrijk en zullen bijgevolg een ‘place to buy’ blijven. In het hogere segment staat exclusiviteit centraal, voor discounters is prijs de USP maar het wordt vooral moeilijk om je te differentiëren in het middensegment. Om dat te doen moet je een omnichannel strategie hanteren om zo voor die naadloze customer journey te zorgen. Digitale transformatie is hier dé reddingsboei, door de groei van e-commerce wordt een stenen winkel zonder online verkoop irrelevant. Het is daarom belangrijk te investeren in de naadloze integratie tussen de fysieke winkel en online platforms. Het succes zit in het vermogen van de ondernemer om zowel online als offline te anticiperen op de behoefte van de consument.
3. Data is king
Meten is weten. Data is de lijm die al je marketing- en verkoopkanalen bij elkaar houdt. Bij voorkeur sla je die data op in een Data Management Platform; het verzamelen van data is één ding, maar nog belangrijker is om deze gegevens te vertalen naar bruikbare inzichten. Het analyseren van waardevolle data biedt inzichten waarmee je op de behoeften van je klanten inspeelt en actief de customer experience verbetert.
4. De goede balans tussen prijs, kwaliteit en cruciale rol van medewerkers
Consumenten laten zich primair leiden door prijs en kwaliteit, gevolgd door gemak en duurzaamheid. Hoewel deze belangrijk zijn, blijken het vaak onbewuste drijfveren. Prijs en kwaliteit bepalen de productkeuze, zowel online als in fysieke winkels. Consumenten benoemen duurzaamheid als een belangrijke factor, maar dit vertaalt zich beperkt door naar het gedrag. De grootste impact maak je door het bieden van een goede prijs-kwaliteitverhouding. Naast je aanbod zijn je medewerkers van onschatbare waarde, zij staan dagdagelijks met je klanten in contact, zorg ervoor dat zij zowel on- als offline de merkbelofte doorvertalen naar acties waar de klant wat aan heeft, zo maak je het verschil.
Maken deze tips je nieuwsgierig naar meer trends, inzichten en voorbeelden? Download dan het e-book of neem een kijkje op het ondernemersplatform en word samen met Vodafone Business als partner een e-tailer van de toekomst.