Geplaatst door Join

Vrouwelijke influencers faken vaker dan mannen

Haarlem, 26/6/2019 – Vrouwen hebben meer nepvolgers dan mannen en interieurbloggers hebben het minste fake followers. Dat zijn enkele van de bevindingen van influencer marketing platform Join bij de lancering van hun Profile Health-algoritme. Met dit algoritme wordt het inzichtelijk hoe de followerbase van een influencer is opgebouwd, en of (en hoe veel) nepvolgers er tussen zitten.
Fake followers
In de wereld van influencer marketing zijn fake followers niets nieuws: gehaaide gebruikers kunnen door middel van software of ‘gekochte’ volgers en likes van bots hun statistieken verbloemen. De markt staat echter niet stil: “De metrics die er echt toe doen zijn de afgelopen jaren sterk veranderd” stelt Paolo Martorino, CEO van Join. “Het aantal volgers van de influencer wordt niet meer klakkeloos als het bereik gezien. Ook is de betrokkenheid van de influencer met zijn of haar doelgroep veel belangrijker geworden.”
Opvallende patronen
Met de lancering van het Profile Health-algoritme maakt Join de kwaliteitscontrole vast onderdeel van haar platform. Edwin Knip, CTO van het platform, voegt toe: “Het algoritme heeft miljoenen accounts geanalyseerd, en bij die analyse kwamen we opvallende patronen tegen.” Zo bleek onder andere dat vrouwen gemiddeld meer nepvolgers hebben dan mannen en jonge influencers meer dan 25+’ers. Influencers met een grote- en kleine following scoorden nagenoeg hetzelfde. De influencers waarbij de minste nepvolgers werden gevonden waren de mama- en interieur-bloggers.
Authentieke samenwerkingen
De gebruikers van het platform krijgen de inzichten op het profiel van de influencer. “Zo kunnen gebruikers met een veilig gevoel samenwerken met influencers” concludeert Martorino. “Met authentieke en succesvolle samenwerkingen tot gevolg.”
Over Join Marketing
Join Marketing is in 2017 opgericht door Paolo Martorino en Edwin Knip. Join is het eerste Europese influencer marketing platform dat merken en influencers verbindt door middel van Artificial Intelligence. Join wil daarmee authentieke en relevante samenwerkingen mogelijk maken. Zie ook: https://join.marketing/nl/.
—————