Industry Wire

Geplaatst door Infor

Waarom een ziekenhuis gebaat is bij eenvoudige applicatie-integratie

Waarom een ziekenhuis gebaat is bij eenvoudige applicatie-integratie
‘Als het elektronisch patiëntendossier het hart van het ziekenhuis is, dan pompt Cloverleaf het bloed er doorheen.’ Zo omschrijft Ron Buist, coördinator integratiemanagement bij het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de Integration Suite van softwarebedrijf Infor. De oplossing wordt op basis van een succesvolle driehoeksverhouding tussen het UMCG, Infor en implementatiepartner Enovation ingezet.

De ‘spin in het dataweb’ dient al anderhalf decennium als solide communicatiesoftware. In het bijzonder voor de uitwisseling van patiëntgegevens tussen applicaties.

“In een ziekenhuis vloeit er continu data van het ene zorgsysteem naar het andere”, begint Buist. “Ons integratieteam zorgt dat bij deze gegevensuitwisselingen de juiste koppeling tussen systemen worden gemaakt. Cloverleaf is voor het elektronisch patiëntendossier de grootste troef die we hebben om data en applicaties met elkaar te verbinden.”

Zelfde taal in een wirwar van systemen
Dat is geen eenvoudige klus. In het ziekenhuis ontstaat al snel een wirwar van geautomatiseerde systemen. Denk aan software als het elektronisch patiëntendossier (EPD) en het laboratorium informatiesysteem (LIMS), maar ook aan hardware als CT- en ECG-apparatuur. Deze systemen wisselen continu gegevens uit.

Al snel valt de term ‘HL7-standaard’. De belangrijkste standaard voor gegevensuitwisseling tussen applicaties. De HL7-standaard zorgt kort gezegd dat al die systemen dezelfde taal spreken, zodat beheerders applicaties eenvoudig aan elkaar knopen en de patiënt amper in de gaten heeft dat hij van het ene systeem in het andere gaat.

En dat werkt bij Cloverleaf, onderdeel van de Infor CloudSuite Healthcare, uitstekend volgens Buist: “Veel communicatiesystemen werken volgens de HL7-standaard maar daarbinnen zijn toch nog kleine aanpassingen nodig om te zorgen dat de ene applicatie de andere daadwerkelijk begrijpt. Bij veel oplossingen lijkt het maken van die ‘vertalingen’ toch nog op programmeren, terwijl het bij Cloverleaf eerder aanvoelt als configureren. Dat maakt het enorm eenvoudig in het beheer.”

Ontwarren van applicaties brengt eenvoudig beheer
Buist noemt de introductie van het nieuwe EPD in 2017 als een van de grootste uitdagingen van de afgelopen jaren. In een twee jaar durend project moest vrijwel iedere koppeling, met ieder hun eigen complicaties en specificaties, opnieuw worden gemaakt. Tientallen applicaties ontvangen gegevens uit dit EPD. Alle gegevens – duizenden berichten per dag – moeten allemaal op het juiste moment op de juiste plek terechtkomen.

“Een integratiemanager wordt dan vooral warm van het reduceren van applicaties voor eenvoudiger beheer en minder kosten. In 2017 hadden we een complex web van meer dan 1000 applicaties in gebruik. Dit hebben we in weten te perken naar enkele honderden. In het geval van het EPD konden we 90 applicaties terugbrengen naar 1. Bij het ontwarren van die applicaties en het migreren van data van de oude applicaties naar het nieuwe EPD hebben de specialisten van Enovation een grote rol gehad”, aldus Buist.

Terugbrengen van aantal meldingen
Ook in de alledaagse praktijk heeft de oplossing van Infor een grote invloed op het versimpelen van het applicatielandschap. De meeste meldingen zijn niet voor alle applicaties relevant: niet iedere applicatie hoeft het te weten als een patiënt een adreswijziging heeft doorgevoerd. Cloverleaf elimineert deze overtollige berichten wat resulteert in eenvoudiger beheer.

Het applicatieweb wordt verder ontknoopt doordat koppelingen makkelijk te maken zijn, een belangrijke toepassing vanwege de onderzoeksfunctie van het UMCG. Onderzoeken zijn vaak tijdelijk, terwijl er vrij specifieke data zoals labresultaten of relevante verslagen worden verzameld. Zolang het onderzoek loopt worden de applicaties gekoppeld en als het onderzoek is afgerond worden de koppelingen weer netjes opgeruimd.

Innovatie in de patiëntervaring
Het ontwarren van het complexe landschap heeft als grootste voordeel dat patiënten en artsen meer overzicht hebben. Voorheen moesten artsen in verschillende systemen inloggen om het totaalplaatje voor een patiënt in beeld te brengen. Nu wordt dit in één systeem bij elkaar verzameld zodat een patiënt beter en sneller geholpen wordt.

Daar houden de technologische ontwikkelingen niet op. Patiënten maken of verplaatsen nu zelf hun afspraken en vullen vragenlijsten – voorheen ter plekke op papier ingevuld – alvast online in. Ook informatie vanuit de ambulance wordt vast naar het EPD gestuurd. Zo beschikken artsen nog voordat een patiënt binnen is over belangrijke informatie.

“Als je dit soort applicaties wilt blijven bouwen, heb je een solide basis nodig. Hoe makkelijker je integraties realiseert, hoe sneller je innovaties doorvoert”, zegt Sebastiaan Weerd. Weerd is senior accountmanager bij implementatiepartner Enovation en helpt Buist bij de applicatie-integraties. “Cloverleaf bewijst zich als makkelijk te beheren en betrouwbare oplossing voor ziekenhuizen zoals het UMCG.”

Samenwerking tussen ziekenhuizen
Waar het nieuwe EPD voor het UMCG vooral een project uit 2017 was, prijken nu de letters ‘PGO’ bovenaan de agenda’s van Buist en Weerd. PGO staat voor persoonlijke gezondheidsomgeving en betekent dat zorginstellingen gegevens uit moeten wisselen met de diverse huidige of toekomstige aanbieders van PGO’s voor patiënten.

UMCG heeft als specialistisch ziekenhuis vaak te maken met patiënten die doorverwezen zijn vanuit een regioziekenhuis. De PGO moet al die patiëntdata samenbrengen.

“Als ziekenhuis wil je zoveel mogelijk data rechtstreeks uit het EPD halen”, vindt Weerd. “Maar in sommige gevallen heb je een hulpmiddel nodig om datatypes om te zetten naar FHIR, het datatype dat door PGO’s wordt gebruikt. Een oplossing als Cloverleaf kan hieraan bijdragen, juist omdat het die vertalingen in datatypes snel kan maken.”

Dit vraagstuk is niet alleen relevant vanwege de PGO. Het vloeit ook voort uit de behoefte van het UMCG om de samenwerking tussen (regio)ziekenhuizen te stimuleren en daarmee de juiste behandeling voor een patiënt te realiseren.

Solide oplossing ondersteunt innovatie
Buist is te spreken over de driehoeksverhouding tussen het UMCG, Enovation en Infor. “Al die datavraagstukken vragen om een sterk getraind team van integratiespecialisten. Bij UMCG hebben we daarvoor al veel kennis in huis. We brengen ons team ook continu naar een hoger niveau door de trainingen van Enovation. Bovendien houdt Enovation ons proactief op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen en mogelijkheden.”

Een solide samenwerking en een solide oplossing met weinig tot geen storingen. Het mag duidelijk zijn dat dit van extreem groot belang is om een ziekenhuis draaiende te houden. Laat staan als je wilt innoveren om een nog betere patiëntervaring te realiseren.

Over Infor
Infor is wereldleider in zakelijke cloud-software met sectorspecifieke specialisaties. De organisatie levert missie kritische bedrijfsapplicaties aan ruim 65.000 klanten in meer dan 175 landen. Infor-software is ontworpen om meer waarde, minder risico’s en duurzame operationele voordelen te leveren. De ruim 17.000 medewerkers combineren diepgaande sectorspecifieke-expertises met inzichten uit data om te leren en betere zakelijke en industriële oplossingen te creëren, waarmee organisaties zich beter kunnen aanpassen en de uitdagingen in hun sector de baas zijn. Infor zet zich in om klanten te voorzien van moderne hulpmiddelen om hun bedrijf te transformeren en hun eigen innovatietrajecten te versnellen. Ga voor meer informatie naar infor.com.

Copyright ©2021 Infor. All rights reserved. The word and design marks set forth herein are trademarks and/or registered trademarks of Infor and/or related affiliates and subsidiaries. All other trademarks listed herein are the property of their respective owners.

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht