Geplaatst door BitDefender

‘WastedLoader’ – Cybercriminelen richten zich op ongepatchte Internet Explorer met malvertising

Den Haag 18 mei 2021 – Bitdefender heeft een nieuwe variant van de gevaarlijke ransomware-malware “WastedLocker” ontdekt. Het maakt deel uit van een nieuwe RIG-exploitkit-campagne en valt gebruikers aan via ongepatchte versies van Internet Explorer. De campagne maakt gebruik van VBScript-kwetsbaarheden wanneer gebruikers een legitieme website bezoeken en op kwaadaardige advertenties klikken (malvertising). De variant kan ook een ransomware-component leveren, maar doet dit in de huidige versie nog niet.

De nieuwe variant, door Bitdefender WastedLoader genoemd, communiceert met een Command & Control-server die fungeert als een downloader om verschillende payloads in het geheugen te injecteren. De campagne is ontdekt in februari 2021 en is nog steeds actief.
Bitdefender raadt bedrijven en gebruikers sterk aan om de nieuwste patches toe te passen op de Internet Explorer die ze gebruiken. Bitdefender-endpoint en EDR-oplossingen beschermen gebruikers tegen deze malware.

Bitdefender-onderzoekers waren in staat om de kill-chain van WastedLoader te reconstrueren en alle tools te identificeren die tot nu toe nodig waren voor deze aanval. Check het volledige WastedLoader-rapport in de bijlage.

Over Bitdefender

Bitdefender is een toonaangevende speler in cybersecurity en levert wereldwijd de beste oplossingen voor het voorkomen, opsporen en bestrijden van dreigingen. Bitdefender bewaakt miljoenen omgevingen van consumenten, bedrijven en overheden en is de vertrouwde expert* in de sector voor het elimineren van dreigingen, het beschermen van privacy en data en het veerkrachtig maken van cyberspace. Met diepgaande investeringen in onderzoek en ontwikkeling ontdekt Bitdefender Labs elke minuut 400 nieuwe dreigingen en valideert het dagelijks 30 miljard zoekopdrachten naar dreigingen. Het bedrijf is een pionier op het gebied van baanbrekende innovaties in antimalware, IoT-beveiliging, gedragsanalyse en kunstmatige intelligentie. Ook zijn er licenties afgegeven aan meer dan 150 erkende technologiemerken wereldwijd. Bitdefender werd opgericht in 2001 en heeft klanten in 170 landen met kantoren over de hele wereld. Ga voor meer informatie naar https://www.bitdefender.com.

*Bitdefender has ranked #1 in 54% of all tests by AV-Comparatives 2018-2021 for real-world protection, performance, malware protection & advanced threat protection.