Industry Wire

Geplaatst door Braingineers

Webdesigners kijken nu nog gemakkelijker in het brein van consumenten

Webdesigners van grote verzekeringsmaatschappijen, travel- of telecombedrijven zetten al jaren onderzoek in om zo de consument beter te kunnen begrijpen. Sinds vandaag kunnen zij dit zelfs nog gemakkelijker. Door de nieuwste technieken in neurotechnologie en door gebruik te maken van Artificial Intelligence (A.I.) kunnen deze bedrijven letterlijk in het brein kijken van de consument om te meten of zij hun website als prettig of als frustrerend ervaren.

Webdesigners hebben input nodig om een gebruiksvriendelijke website te kunnen maken. Door knoppen, plaatjes, teksten of menubalken mooi en duidelijk weer te geven op websites weten bezoekers zich gemakkelijk te bewegen naar de gewenste pagina, informatie of de “in-de-winkelwagen” knop. De consument ervaart goede services, en daarnaast kost een goed webdesign een bedrijf minder telefoongesprekken of uren van chat-medewerkers.

A jaren kunnen designers, naast gewone interviews of vragenlijsten, ook gebruik maken van neurotechnieken. Neuro usability is een bekende methode om letterlijk in het brein te kijken van de consument. Zo kan er worden gemeten waar de consument exact naar kijkt op de website, middels een techniek genaamd eye tracking. Hetzelfde geldt voor de muisbewegingen. Een webdesigner kan er op die wijze achter komen welke elementen op de website de meeste aandacht krijgen. Ook wordt er weleens gebruik gemaakt van MRI (Magnetic Resonance Imaging) en EEG (Elektro-encefalografie) om de hersenactiviteit van de consument in kaart te brengen, terwijl zij door de website surfen. Deze methode kost veel tijd en is alleen toegewezen aan experts die deze “neuro-data” kunnen interpreteren en vertalen naar de onbewuste emoties van de consument.

Braingineers is een Amsterdamse startup die bezig is met het ontrafelen van emoties door dagelijks in het brein te kijken van consumenten. Na begin 2019 een investering van 1 miljoen euro  te hebben opgehaald, heeft Braingineers zich ingezet op de ontwikkeling van neurotechnologie en het schaalbaar maken van de neuro usability methodiek. Vandaag lanceren zij een nieuwe versie van A.I. model ‘As a Service’ waarmee webdesigners snel en gemakkelijk kunnen “gluren in het brein” van de consument.

“Met deze investering hebben wij het voor elkaar gekregen om ons product “Brainpeek” verder door te ontwikkelen naar een verbeterde versie. Nu zijn webdesigners niet meer afhankelijk van experts die moeilijke neurodata kunnen interpreteren. Zij kunnen nu zelfstandig een onderzoek aanvragen en zonder moeite in een digitaal rapport zien wat men leuk of niet leuk vindt op een website, app en nu zelfs ook video en TV commercials,” zegt Max van Kaathoven, founder van het bedrijf.

“In 2019 hebben wij meer dan duizend breinen getest middels EEG, eyetracking en mousetracking. Iedere 16 milliseconden ontvangen wij data uit de EEG-headsets. Dit is een hoop data die enkel met de nieuwste A.I. technieken gemakkelijk en snel kan worden geanalyseerd. Als je hier zelf door Excel bestanden heen moet lopen, dan is dit inderdaad alleen voor experts weggelegd.” zegt Roderick Reichenbach, de andere founder van Braingineers.

De heren zien dat hun gebouwde neurotechniek in een platform ‘As a Service’ gemakkelijker door bedrijven in hun architectuur en werkwijze kan worden opgenomen, zonder dat het nodig is om een leger van onderzoekers en data-analisten in te huren. “De waarde die service platforms kunnen bieden is voor organisaties duidelijker zichtbaar” zegt Max. “Wij houden ons bezig met de toepassing van A.I.-modellen in combinatie met neurotechnologie voor webdesigners, en alleen al binnen deze specialisatie, bijna een niche, merken wij dat organisaties dit warm omarmen.”

Braingineers

Braingineers is een bedrijf dat dagelijks kijkt in het brein van mensen om zo hun ware emoties te kunnen ontrafelen. Hun eerste product “Brainpeek” is ’s werelds eerste en beste onderzoekstool die onderbewuste emoties identificeert. Niet gebaseerd op gezichtsuitdrukking, maar op werkelijke hersenactiviteit door het combineren van A.I. en neurotechnologie. De huidige toepassing van Brainpeek is voor het optimaliseren van web- of app-ontwerpen en video’s (TVcommercials, shows, films, etc.). Braingineers is één van de beste optimalisatie- en analysebedrijven in Nederland en is ook actief in landen als het Verenigd Koninkrijk, België en Duitsland.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht