Industry Wire

Geplaatst door Crossphase

Weinig animo voor content-innovaties, slechts een op vier teams bezig met omnichannel content

Nog maar weinig contentteams lopen warm voor innovaties als Headless CMS en content-personalisatie. Slechts een op de vier teams maakt bijvoorbeeld omnichannel content. Dat blijkt uit onderzoek van Crossphase onder zo’n 200 contentteams. Een verklaring is dat er niet genoeg ervaren content-collega’s zijn en de workflow een uitdaging is. Allebei blijkt bij twee op de drie teams het geval.

Weinig animo voor innovaties

Er lijkt weinig animo voor innovaties; veel contentteams zijn er niet mee bezig en zijn dat ook niet van plan. Uit onderzoek van Crossphase blijkt het volgende:
– 74 procent van de teams acht de kans klein dat ze met Headless CMS aan de slag gaan;
– Minder dan de helft van de bedrijven is bezig of verwacht aan de slag te gaan met verregaande vormen van content-personalisatie;
– Slechts 26 procent van de contentteams maakt omnichannel content, dertig procent verwacht hiermee te starten;
– Ongeveer de helft van de contentteams acht de kans klein dat de organisatie aan de slag gaat met chatbots en conversational design;
– Bij 60 procent van de teams is Object Oriented UX geen prioriteit, slechts een op de acht bedrijven is hier al mee bezig;

Slechts een op de zes bedrijven gebruikt AI om content uit te serveren, de rest is dat niet van plan.

Maarten Fokkelman, oprichter en CEO van Crossphase: “Juist als contentteam is het belangrijk je te verdiepen in innovaties. Technologie maakt het mogelijk om content te optimaliseren en zo het contact met (potentiële) klanten te verbeteren. Waarom zou je niet gebruikmaken van een slim algoritme om de meest relevante content te tonen? Bedrijven missen zo commerciële kansen.”

Oorzaak: gebrek aan content-ervaring, gebrekkige workflow

Twee op de drie contentteams noemt het gebrek aan professionals met de juiste content-ervaring een uitdaging. Fokkelman: “Steeds meer contentteams die we spreken, geven aan dat hun team eigenlijk voornamelijk bestaat uit schrijvers. Daardoor is het team geoptimaliseerd voor creatie en productie van content, maar niet voor optimalisatie of het werken met content-technologie.”

Niet alleen het gebrek aan collega’s lijkt een probleem. “Veel teams moeten nieuwe manieren van werken oppakken of compleet nieuwe workflows ontwerpen. Niet voor niets is bij 65 procent van de contentteams de workflow voor content-productie een uitdaging. Het gebrek aan een soepele manier van samenwerken staat succes van contentteams in de weg. Mogelijk is dat een andere oorzaak van het gebrek aan animo voor- en adaptatie van innovaties.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht