Industry Wire

Geplaatst door Bain & Company

WERELDWIJDE MARKT VOOR LUXEARTIKELEN OP WEG NAAR HERSTEL

Als de huidige marktdynamiek aanhoudt, kan de markt voor luxeartikelen vanaf dit jaar terugkeren naar het niveau van 2019

Milaan, 17 mei 2021- Na een turbulent jaar is de luxemarkt begonnen aan haar weg naar herstel. De sector is in het eerste kwartaal van 2021 teruggekeerd naar groeicijfers, met een groei van 0-1% ten opzichte van 2019, dat door de sector als het laatste vergelijkbare jaar wordt beschouwd.

China blijft de drijvende kracht achter het herstel, terwijl de Verenigde Staten onverwacht opveren. De versnelling van deze belangrijke regio is een van de vele nieuwe trends die opvallen, samen met het belang van een menselijke benadering naast digitale interacties en de toenemende aanwezigheid van bedrijven op de tweedehandsmarkt.

De vooruitzichten voor 2021 blijven nog onzeker. Verwacht wordt dat de markt tussen 250 en 295 miljard euro zal bedragen, afhankelijk van de vraag welk van de twee in het rapport geschetste scenario’s zich in de loop van het jaar zal voltrekken.

Dit zijn de belangrijkste bevindingen van Bain & Company, ’s werelds toonaangevende adviseur voor de wereldwijde luxegoederenindustrie, in haar “Bain & Company Luxury Study 2021 Spring Update” welke vandaag is gepubliceerd in samenwerking met Fondazione Altagamma, de Italiaanse brancheorganisatie van luxegoederenfabrikanten.

“Het is duidelijk dat consumenten nog steeds luxegoederen willen kopen, en dit, samen met het vermogen van de merken om zich aan te passen en te innoveren, zorgt voor een terugkeer naar groei van de markt,” zei Claudia D’Arpizio, partner bij Bain & Company en hoofdauteur van de studie.

Een sterke start van het jaar, gestimuleerd door China en de VS

In vergelijking met het eerste kwartaal van 2019 is de markt voor persoonlijke luxegoederen in het eerste kwartaal van 2021 met 0-1% gegroeid tegen de huidige wisselkoersen (2-3% tegen constante wisselkoersen).

Terwijl China het herstel aanzwengelt dankzij de voortdurende terugkeer naar en de versnelling van de binnenlandse uitgaven voor luxeartikelen, is de Amerikaanse markt het onverwachte lichtpuntje. Hernieuwd consumentenvertrouwen in combinatie met stimuleringsmaatregelen en een snelle vaccinatiecampagne hebben ervoor gezorgd dat de luxeconsumptie verrassend snel is teruggekeerd. Europa blijft nog steeds achter, gehinderd door een tragere inentingscampagne en het gemis van internationaal toerisme.

Twee mogelijke scenario’s voor de heropleving van de markt in 2021

Ondanks tekenen van groen licht voor de markt, blijft de onzekerheid groot. Er zijn twee mogelijke scenario’s voor het herstel in 2021:

Scenario 1 (waarschijnlijkheid 30%): Het herstel houdt aan gedurende heel 2021, waarbij het niveau van de markt van 2019 al dit jaar wordt teruggewonnen. In dit scenario zou de markt dit jaar een omvang van 280-295 miljard euro kunnen bereiken.

Scenario 2 (waarschijnlijkheid 70%): Ondanks het sterke momentum van het eerste kwartaal wordt de groei over het volledige jaar getemperd door tragere binnenlandse luxeaankopen en een beperkt binnen regionaal toerisme. In dit geval zou pas in 2022 een volledig herstel tot het niveau van 2019 worden verwacht en zou de markt dit jaar een omvang van 250-265 miljard euro bereiken.

Drie trends om in het oog te houden

Terwijl de luxe-industrie door de crisis laveerde, hebben sommige trends zich doorgezet. De vraag van China en Chinezen naar luxe blijft onverzadigbaar en alle verschillende nationaliteiten van klanten vertonen een positieve groei of zijn op weg naar herstel. De groei van het onlinekanaal blijft robuust omdat nieuwe klanten voor het eerst luxe online kopen, en het prijsaanbod wordt breder, met meer budgetproducten maar ook meer producten uit het topsegment.

De belangrijkste trends voor de komende maanden zijn:

‘Roaring 20s’ kan de Amerikaanse luxemarkt opnieuw vorm geven: De opleving in de VS heeft de verwachtingen overtroffen; verbeterde macro-economische omstandigheden, een sterke aandelenmarkt, toenemend consumentenvertrouwen en een snelle uitrol van vaccins dragen bij aan een sterk herstel. Bain heeft een verandering in de indeling van de markt geconstateerd met nieuwe stedelijke hubs en een groeiende nadruk op de voorstedelijke gebieden, evenals de opkomst van subculturele relevantie en de mentaliteit van de volgende generatie.

De menselijke benadering is nog steeds belangrijk: De pandemie lanceerde luxemerken in een onvoorzien tempo in het digitale tijdperk. Bain schat dat in 2021 meer dan 85% van de luxeaankopen digitaal wordt bepaald. Maar de menselijke factor in luxe blijft nodig en of het nu in de winkel is of op afstand, deze interacties zullen een cruciale rol spelen bij het behouden van de klantloyaliteit.

De tweedehandsmarkt raakt meerdere klantsegmenten: Bain schat dat de tweedehandsmarkt voor luxeartikelen in 2020 28 miljard euro waard zal zijn (tegen 26 miljard euro in 2019). De markt voor tweedehands luxeartikelen omvat niet alleen nieuwkomers en jongere consumenten die vooral aspirationele categorieën en producten kopen, maar ook top spenders en verzamelaars die op zoek zijn naar high-end producten of ‘collectors items’. Bedrijven boren deze markt steeds meer aan en worden platforms om met hen in verbinding te treden gedurende de levenscyclus van een artikel.

“Merken zijn gedwongen om hun draaiboek te herzien en snel te innoveren in het licht van de crisis,” zegt Federica Levato, partner bij Bain & Company en medeauteur van het rapport. “Nu het leven hopelijk weer zijn normale gang begint te gaan, verwachten klanten een door technologie ondersteunde persoonlijke relatie met merken. Winnaars zullen nauwgezet aansluiting moeten houden met de belangrijkste trends die de nieuwe normale levensstijl vormgeven – en tegelijkertijd onderscheidend moeten blijven en een narratief creëren dat trouw is aan hun eigen cultuur.”

Noot voor de redactie: Voor een interview kunt u contact opnemen met Carolien Pors via carolien@porscommunicatie.nl of +31 6 106 503 .

Over Bain & Company

Bain & Company is een wereldwijd adviesbureau dat veranderingsgezinde zakelijke leiders met ambitie helpt om de toekomst vorm te geven.

Met 61 kantoren in 38 landen werkt Bain als team met haar klanten in een gedeelde ambitie: het realiseren van bovengemiddelde resultaten waarmee concurrenten worden voorbijgestreefd en hun sectoren worden geherdefinieerd. Wij vullen onze op de klant afgestemde en geïntegreerde expertise aan met een ecosysteem van digitale innovatiespecialisten om betere, snellere en duurzamere resultaten te leveren. Onze 10-jarig verbindtenis om meer dan $1 miljard te investeren in pro-bono diensten maakt ons talent, onze expertise en onze inzichten beschikbaar voor organisaties die de urgente uitdagingen van vandaag aanpakken op het gebied van onderwijs, rassengelijkheid, sociale rechtvaardigheid, economische ontwikkeling en het milieu. Bain kreeg een ‘gold rating’ van EcoVadis, het toonaangevende platform voor milieu-, sociale en ethische prestatiebeoordelingen voor wereldwijde toeleveringsketens, waarmee we in de top 2% staan van alle adviesbureaus.

Bain is opgericht in 1973 vanuit het principe dat Bain-consultants altijd hun succes dienen te meten op basis van het resultaat voor hun klanten en hanteren met trots de hoogste normen in het behartigen van hun belangen.

Sinds 1998 is Bain & Company actief in Nederland met een kantoor in Amsterdam. Ga voor meer informatie naar: www.bain.com. Of volg ons op Twitter: @BainAlerts.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht