Workday Global Workforce Report: arbeidsmarkt krimpt, AI verandert wervingsprocessen

AI ontpopt zich als belangrijk hulpmiddel bij het werven en behouden van talent
Workday, Inc., een leidende leverancier van oplossingen om organisaties te helpen hun personeel en kapitaal te beheren, publiceert het Global Workforce Report, waaruit blijkt dat er wereldwijd een werkgeversmarkt is. Het aantal sollicitanten groeit sneller dan het aantal beschikbare vacatures. Een andere bevinding is dat de best presterende werknemers besluiten hun baan op te zeggen om elders betere mogelijkheden na te streven. Verder wenden organisaties zich steeds vaker tot AI om hun processen voor het werven en behouden van talent te transformeren.
Enkele van de belangrijkste bevindingen uit het Workday Global Workforce Report:
Het wordt steeds moeilijker om een nieuwe baan te vinden: de toename van sollicitaties (31%) overtreft de banengroei (7%) in de eerste helft van 2024 ruimschoots in vergelijking met de eerste helft van 2023.
Top performers vertrekken mogelijk als eerste: het vrijwillige verloop van werknemers met veel potentieel is gestegen in 75% van de gevolgde sectoren.
AI wordt een onmisbare tool voor HR-teams: 77% van de organisaties is van plan om het gebruik van AI bij het aannemen van personeel in het komende jaar te vergroten.
Zinvol werk leidt tot grotere gevoelens van voldoening en loyaliteit: werknemers die geloven dat ze zinvol werk doen, voelen zich 37% meer voldaan dan degenen die dat niet doen, zelfs onder werklasten die werknemers omschrijven als “uitdagend”.
Via Workday Recruiting werden 19 miljoen vacatures verwerkt – een stijging van 7% vergeleken met de eerste helft van 2023 – en 173 miljoen sollicitaties – een stijging van 31% vergeleken met dezelfde periode. Terwijl de arbeidsmarkt groeide, werd het steeds competitiever voor werknemers, een trend die nog duidelijker zal worden als de banengroei vertraagt en de werkloosheid in de VS en wereldwijd blijft toenemen.
“De arbeidsmarkt verschuift ten gunste van werkgevers, maar tegelijkertijd krijgen werknemers meer vertrouwen in wat ze willen: een concurrerend salaris, duidelijke groeipaden en zinvol werk”, aldus Ashley Goldsmith, chief people officer, Workday. “Het is aan leiders om werknemers te helpen betekenis te vinden in hun werk om de goed presterende mensen te behouden die het succes van hun organisatie aanjagen.”
De arbeidsmarkt blijft moeilijk voor werknemers
Terwijl bedrijven meer mensen aannemen, ontvangen ze ook een stortvloed aan sollicitaties. Daardoor wordt het voor werkgevers moeilijker om de juiste kandidaat te selecteren en voor werknemers moeilijker om op te vallen. Deze intense concurrentie dwingt werkgevers om nog selectiever te worden, waarbij 72% van de leiders de lat hoger legt voor kwalificaties en ervaring. Deze trend lijkt niet te vertragen, aangezien 59% van de leiders zegt dat dit waarschijnlijk het komende jaar zal aanhouden. Dit creëert een uitdagend landschap voor werkzoekenden, terwijl werkgevers moeite hebben om efficiënte en eerlijke manieren te vinden om het beste talent aan te nemen.
Toppresteerders zoeken nieuwe kansen terwijl werkgevers moeite hebben om talent te behouden
Nu bedrijven weer beginnen met het aannemen van personeel, vertrekken hun meest getalenteerde werknemers mogelijk voor betere kansen elders. Hoewel het totale personeelsverloop laag is, tonen data aan dat toppresteerders het meest geneigd zijn om te vertrekken: 75% van de gevolgde sectoren zag een toename in het verlies van werknemers met veel potentieel. Dit is een grote uitdaging voor 50% van de bedrijven die al moeite hebben om hun beste mensen te behouden. Om dit aan te pakken, wenden velen zich tot interne mobiliteitsprogramma’s om werknemers te helpen groeien en zich te ontwikkelen binnen het bedrijf. Deze programma’s zijn succesvol gebleken, waarbij 67% van de leiders een positieve impact op hun organisatie rapporteert.
AI maakt werving eerlijker en efficiënter
Steeds meer bedrijven wenden zich tot AI voor werving en zien echte voordelen. De meeste leiders (70%) zeggen dat AI het inhuren eerlijker zal maken en 89% gelooft dat het hun inhuurprocessen efficiënter zal maken. Het is geen wonder dat de meeste bedrijven (77%) van plan zijn om AI in het komende jaar nog meer te gebruiken bij het inhuren. De populairste manieren waarop ze het nu gebruiken, zijn onder meer het testen van de vaardigheden van kandidaten (26%), het screenen van cv’s en sollicitaties (26%) en het automatiseren van repetitieve taken (24%).
Zinvol werk blijkt de sleutel tot loyaliteit en veerkracht van werknemers
In een tijd waarin bedrijven streven naar een hogere productiviteit, is het geven van zinvol werk aan werknemers om gevoelens van voldoening te stimuleren de sleutel om hen betrokken en loyaal te houden. Het onderzoek toont aan dat werknemers die hun werk zinvol vinden, zich 37% meer voldaan voelen, zelfs wanneer de werklast overweldigend is. Hoewel groeimogelijkheden, een duidelijke strategie en eerlijke beloning belangrijk zijn voor de loyaliteit van werknemers, is een gevoel van voldoening ook fundamenteel. Om de tevredenheid van werknemers te vergroten, moeten leiders zinvol werk prioriteit geven en overwegen om AI-tools te gebruiken om werknemers te helpen zich te concentreren op taken met een grote impact.
Lees meer over het onderzoek op de Workday blog, Global Workforce Report: Top Talent Is Hard to Find, Harder to Keep, of download het Workday Global Workforce Report.
——
Over dit rapport
Inzichten in het Global Workforce Report (voorheen bekend als het Workday Hiring and Talent Trends Report) zijn afkomstig van Workday Peakon Employee Voice, Workday People Analytics, Workday Recruiting en HiredScore. Gegevens van derden zijn afkomstig van onderzoek in opdracht van Workday en uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Hanover Research, dat in juli 2024 1.000 respondenten ondervroeg. Zie voor meer informatie het methodologiegedeelte aan het einde van het rapport.
Over Workday
Workday is een leidend enterprise platform dat organisaties helpt hun belangrijkste activa te beheren: mensen en kapitaal. Het Workday-platform is gebouwd met AI als kern om klanten te helpen werknemers naar een hoger niveau te tillen, werk een boost te geven en hun bedrijf vooruit te helpen. Workday wordt gebruikt door meer dan 10.000 organisaties over de hele wereld en in verschillende sectoren – van middelgrote bedrijven tot meer dan 50 procent van de Fortune 500. Ga voor meer informatie over Workday naar workday.com.
© 2024 Workday, Inc. Alle rechten voorbehouden. Workday en het Workday-logo zijn geregistreerde handelsmerken van Workday, Inc. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke eigenaren.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.