Industry Wire

Geplaatst door Zalando

Zalando slaat een nieuwe weg in met ‘Free to be’, een campagne waarin vrijdenkers en zelfexpressie centraal staan

Amsterdam, 18 september 2019 – Zalando gebruikt het komende herfst/winterseizoen om de nieuwe merkpositionering en slogan te onthullen: Zalando. Free to be. De krachtige 360°-campagne is een eerbetoon aan echte mensen en echte verhalen die symbool staan voor ‘free to be’. Een tv-commercial met in de hoofdrol vrijdenkers Adwoa Aboah, Alice Hurel, Felicity Hayward, Rain Dove en Leroy Mokgatle is onderdeel van de campagne waarin de meest veelzijdige collectie van Europa wordt gepresenteerd. De nieuwe seizoensstijlen moedigen klanten aan om zich vrij te voelen zichzelf te zijn, free to be.

“Wij geloven in een wereld waarin iedereen vrij is om zichzelf te zijn ongeacht maat, leeftijd, geslacht of achtergrond. Zalando wil het Starting Point for Fashion (uitgangspunt voor mode) worden waarbij we inspelen op iedere stijl. Van casual tot street en van basics to premium, wij zorgen ervoor dat onze klanten zich kunnen uiten in hun persoonlijke stijl”, vertelt Jonny Ng, Director Marketing Strategy & Campaigns bij Zalando. “Met ‘free to be’ brengen we het merk naar een hoger niveau dat leidend is voor al onze toekomstige marketingactiviteiten als platform. Wij zien het als onze missie om mode voor iedereen opnieuw uit te vinden en om aan een merk te bouwen dat miljoenen klanten in Europa inspireert, vertegenwoordigt en vermaakt.”

Zalando is voor de herfst/wintercampagne een samenwerking aangegaan met Grey, een reclamebureau uit London. De campagne vertelt het persoonlijke verhaal van mensen die ervoor kiezen te zijn wie ze willen zijn en te dragen wat ze willen dragen, zonder oordeel.

Jonny vervolgt: “De talenten in de campagne hebben elk een ander figuur, breken met stereotypen of tarten de traditionele genderrollen. Onze cast is niet bang om de wereld te laten zien wie ze echt zijn en ze gebruiken mode om zich te uiten. Wij willen dat al onze klanten deze vrijheid voelen. Als je je vrij voelt om te dragen wat je wilt en te zijn wie je bent, dan kan niets je nog tegenhouden.”

Anna Pańczyk, CEO Grey Londen, voegt hieraan toe: “Een culturele impact teweegbrengen en vraagtekens zetten bij stereotypen zit ons bij Grey Londen in het bloed. We zijn dan ook megatrots op onze eerste campagne voor Zalando. De unieke talenten die we gebruiken om ‘free to be’ tot leven te wekken, laat zien hoe ambitieus Zalando is. En we zijn erg vereerd om met hen te mogen samenwerken.”

De ‘free to be’-commercial is geregisseerd door de Britse regisseur Georgia Hudson, die bekend is om haar werk – en met aanbeveling van – Nike, Under Armour en P!nk. Aan het begin van de commercial zie je Alice Hurel, een model met alopecia, een doos van Zalando openscheuren en hoor je een bemoedigende voice-over die je vervolgens meeneemt in het verhaal van tiener Leroy Mokgatle, balletdanser, die door de straten van Lissabon danst. Daarna is curvymodel Felicity Hayward aan de beurt die laat zien hoe groot(s) ze is als ze uit een buitenreclame stapt. Supermodel en activist Adwoa Aboah claimt haar ruimte in een chaotische wereld terwijl Rain Dove de gendernormen tart. Allemaal zijn ze ‘free to be’ meerdere versies van zichzelf. De voice-over houdt een bevrijdend betoog en herinnert iedere klant er aan het einde van de commercial aan dat ze zich altijd free to be moeten voelen. Free to be yourself. Het beeldmateriaal voor de campagne is geschoten door fotograaf James Pearson-Howes uit Londen. Op de beelden weet hij vrijheid van bewegen en energie vast te leggen en introduceert hij tegelijkertijd nog meer ‘free to be’-persoonlijkheden waaronder Emily Bador, voorvechter voor body positivity en Frances Dunscombe die op haar 82e met haar modellencarrière begon.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht