-

E-commercetrends op een rij

Online winkeliers hebben de afgelopen jaren massaal sociale media omarmd, online betalen vergemakkelijkt en hun website geschikt gemaakt voor mobiele telefoons. De komende tijd zal de technologie bij e-commerce vooral leiden tot verdere personalisering en diepere integratie van mobiele toepassingen.

Nu al zijn de meeste webwinkels geoptimaliseerd voor gebruik vanaf een mobiele telefoon. Dat mag ook wel. Het aantal aankopen dat via smartphones verloopt, is de afgelopen tijd drastisch gestegen. Het duurt niet lang meer voor de standaard e-commercehostingpakketten geschikt zijn voor integratie van mobiele betaalmogelijkheden, om het aankoopproces via deze devices nog verder te vergemakkelijken.

Toegespitste sociale media
Op dit moment gebruiken ondernemingen hun sociale media voornamelijk zodat consumenten hun positieve associatie met de winkels, producten en merknamen kunnen tonen. Dat gebeurt bijvoorbeeld door te liken op Facebook. In de komende tijd zal dat worden uitgebreid met toepassingen die meer zijn toegespitst op de doelgroep. Een voorbeeld daarvan is het bijhouden en delen van wenslijstjes op Facebook of Google+. Voor de ondernemer is het ultieme doel om meer te verkopen door beter inzicht in wat de doelgroep bezighoudt.

HD-video
Naarmate mensen over een snellere en stabielere breedbandinternetverbinding beschikken, kunnen bedrijven in hun webshop meer video’s tonen. Het gebruik van HD-video’s wordt gemeengoed. Zelfs video’s of zware afbeeldingen over de gehele schermbreedte worden mogelijk. Die vallen de bezoekers natuurlijk extra op, zonder dat het dan ten koste gaat van de snelheid op de site.

Locatiegebonden diensten
Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar winkels en diensten bij hen in de buurt, ongeacht of dat nu vlakbij hun huis is, of onderweg. Er duiken dan ook steeds meer lokale online diensten op, die bijvoorbeeld boodschappen of het avondeten aan huis bezorgen. Dit zal verder toenemen, mede onder invloed van op gps-gebaseerde mobiele diensten en de koppeling met locatiegebonden advertenties.

Personalisatie
Consumenten stellen steeds hogere eisen aan de aanbiedingen die ze voorbij zien komen. Die moeten het liefst gepersonaliseerd zijn, in de vorm van e-mails, productsuggesties, alerts of updates op sociale media, op de website of op een mobiele app.

Themaverzamelingen
De populaire site Pinterest heeft een nieuw fenomeen blootgelegd dat de komende tijd aanhoudt. Het pinnen of delen van bepaalde thema’s, afbeeldingen, aanbiedingen en webpagina’s door consumenten kan grote impact hebben op winkeliers. Enerzijds komen mensen zo in aanraking met producten of websites waarvan ze het bestaan niet afwisten. Anderzijds raadplegen online shoppers dergelijke themasites, zoals Pinterest of Svpply, om bepaalde producten te zoeken.

Content
Onverminderd belangrijk is het actueel houden van je website. Consumenten willen telkens als ze op een site zijn, verse en betrouwbare content zien. Als de inhoud verouderd, oninteressant of niet helder is, haken veel bezoekers af. Onderschat als retailer het effect van goede content dus niet.

Gemakkelijk betalen
Het betalen via smartphones staat nog in de kinderschoenen, maar neemt de komende tijd een vlucht. Online winkeliers doen er goed aan om hun klanten verschillende betaalmethoden te bieden, waaronder de mogelijkheid om af te rekenen met een mobiele telefoon.

Winkeliers gaan een goede tijd tegemoet als ze ervoor zorgen de concurrentie telkens een stap voor te blijven. Het is daarbij essentieel om regelmatig te speuren naar nieuwe trends en ontwikkelingen in de markt en om deze vervolgens op te nemen in de bedrijfsvoering.

Deel dit bericht

4 Reacties

Team van OverOnlineBetalen

Zoals het artikel al aangeeft zijn online shoppers op zoek naar makkelijk betalen. Webwinkeliers doen er verstandig aan hun betaalmethodes nog eens te analyseren met de nieuwste mogelijkheden. Kosten zijn de laatste jaren ook enorm gedaald door het toenemende aanbod van Payment Service Providers. Het loont echt de moeite om te shoppen. Lees meer over online betalen op onze site.

Redactie

Alleen inhoudelijke reacties svp.
Reageren is niet bedoeld om reclame te maken.

ferry van oossanen

De nieuwste trend voor de toekomst word een bedrijf wat dit alles samenvoegd en de online en offline wereld in elkaar laat versmelten. Zodat de plaatselijke winkelier blijft bestaan en we die persoonlijke service blijven behouden, maar daarnaast ook het gemak van aankopen doen via internet en betalen via je telefoon (zelfs om af te rekenen in de winkel) niet verloren gaat. Klik op mijn link voor een kort filmpje wat dit voor mogelijkheden bied voor u als ondernemer, en voor mensen die ondernemer willen worden.

Pedro Tanghe

Hetgeen enkel nog ontbreekt is “vertouwen” van de Belgische consument. Online shoppen is de toekomst ! Nederland en Duistland staan ons reeds voor in de materie, Belgen moeten vertrouwen hebben en durven.Garanties en kwaliteit worden sowieso gegarandeerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond