-

Games, het nieuwe recruteren?

Het cv verliest relevantie. Steeds meer bedrijven toetsen potentiële medewerkers op basis van hun gedrag. Met name gamification is populair. Wordt dit de nieuwe norm?

Cv’s vertellen alleen wat een kandidaat gedaan heeft, voor wie en hoe lang. En niets over hoe goed hij iets gedaan heeft, onder welke omstandigheden of wat zijn karakter is. Uit onderzoek van de VU blijkt zelfs dat er voor verschillende functies geen enkel verband is tussen de inhoud van een cv en goed functioneren. Dus zien we steeds meer innovatieve manieren om het functioneren wel te toetsen, zoals gamification. Hiermee test je zowel de kwaliteit van het werk als het karakter van de persoon. Voor coders wordt het al regelmatig gebruikt.

Booking.com

Codility, IT Tests Online en HackerRank zijn drie bekende, vrij ver ontwikkelde tools. IT Tests Online meet spelenderwijs bijvoorbeeld niet alleen de kwaliteit van de code, maar ook de snelheid waarmee het gemaakt is. En de consistentie en de performance ervan. Het geeft een veel completer beeld van de kwaliteit van de programmeur. Want iemand die in tien minuten een stukje code van goede kwaliteit schrijft, is natuurlijk veel rendabeler dan iemand die daar een uur over doet.

Maar ook voor andersoortige functies blijkt gamification van het wervingstraject een succes. Zo gooit de Talent Pitch van Harver wereldwijd hoge ogen bij klantcontactcenters. Onder andere oor-hand coördinatie, probleem analyserend vermogen en spelling worden via spelelementen getest. En dat loont. Een organisatie als Arvato bespaart jaarlijks honderdduizenden euro’s aan recruitment en inwerkkosten, doordat het verloop drastisch is teruggebracht. In Nederland daalde het aantal mensen dat stopte na de inwerkperiode van veertig naar vijf procent. Inmiddels gebruiken ook organisaties als Booking.com en Zappos de toepassing.

Dom

Onderzoek naar het karakter van kandidaten gaat steeds verder. Het Britse Artic Shores maakt op basis van iemands gedrag in games een psychometrisch profiel. Valt het de speler gelijk op als er iets verandert in een game? Hoe vaak begint hij opnieuw voor hij naar het volgende spel gaat? Ziet hij de tweede en de derde keer wel dat die verandering heeft plaatsgevonden? Op basis hiervan worden het doorzettingsvermogen, de opmerkzaamheid en het lerend vermogen vastgesteld.

Ondanks dat gamification veel kansen biedt om de zwaktes van het cv op te vullen, moeten er ook enkele kanttekeningen bij gezet worden. Zeker op het gebied van psychometrie. Want er is nog weinig bekend over de ontwikkeling van karakters en leercurves. Ook het spelen van een game blijft een momentopname. Blind varen op games is dus net zo dom als blind varen op een cv.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#150)

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas van de Haterd

Misschien een interessante aanvulling. Pas klaar na publicatie van het stuk, vandaar dat ik het niet heb meegenomen.

Ik vind het belangrijk om niet alleen over deze ontwikkelingen te praten, maar ze ook in de praktijk te brengen. Daarom heb ik zelf nu mijn selectie (van studenten) ook via testen/games laten lopen. In stappen heb ik omschreven hoe zo’n proces tot stand komt.

http://www.rectec.nl/2016/06/17/zo-ontwikkel-je-een-goede-recruitment-game/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond