Geen HTTPS-verbinding = lagere score in Google

Je website overzetten van HTTP naar een HTTPS-verbinding. Moet het nu wel of niet? Ben je dan al je gegevens kwijt, en straft Google het af met een slechtere ranking? Dit zijn een aantal zeer relevante vraagstukken waar in de loop der tijd verschillende antwoorden op zijn gekomen.

Het definitieve antwoord op deze vraagstukken lijkt nu eindelijk daar. Nieuwssites als Nu.nl laten met keiharde cijfers zien dat maar liefst 85 procent van alle bedrijven geen HTTPS-verbinding heeft. Dit houdt in dat persoonlijke gegevens onversleuteld worden verstuurd. In ditzelfde artikel wordt beschreven dat Nederlandse overheidssites eind 2017 verplicht over een SSL-certificaat moeten beschikken. Met dit soort signalen en de media-aandacht dat dit onderwerp op dit moment krijgt lijkt de volledige overstap van alle websites naar HTTPS in zicht.

Het uitrollen van ‘not secure’ melding

Het belang van een beveiligde website wordt langzaam maar zeker een noodzaak – en dat ziet Google ook in. De grootste zoekmachine ter wereld is dan ook gestart met het geven van waarschuwingen aan bezoekers van onbeveiligde (HTTP-) websites. Op dit moment is deze waarschuwing nog miniem, (in Chrome slechts aangegeven met een ‘i’) maar in verschillende fases zal dit steeds nadrukkelijker in beeld komen. Voorkomen is beter dan genezen, dus het is slim om alvast een SSL-certificaat aan te schaffen voordat het ‘te laat’ is.

In 2017 zal het minimalistische ‘i’-tje vergezeld worden door de melding ‘not secure’. Dit betekent dat alle bezoekers van je website dit te zien krijgen en dus gewaarschuwd worden dat het verzenden van hun gegevens onbeveiligd is.

Wat doet een SSL-certificaat voor mijn zoekresultaten?

Aan het begin van dit artikel zei ik het al; een groot vraagstuk met betrekking tot de overschakeling naar HTTPS is de invloed op de ranking in zoekmachines. Aangezien Google al sinds 2014 aangeeft dat beveiligde websites worden gestimuleerd, is het logische gevolg dat jouw website ook beter wordt beoordeeld. Gelukkig is dit ook het geval en zal het in de loop der tijd alleen maar zwaarder gaan meetellen voor de organische zoekresultaten!

Soorten SSL-certificaten

Een SSL-certificaat kan door ieder bedrijf worden aangevraagd en geïnstalleerd. Dit kan je aanvragen bij je webbouwer, onlinemarketingbureau of zelf implementeren. Maak eerst een weloverwogen keuze voor het type SSL-certificaat. Je hebt hierbij drie opties die aan alle eisen voldoen:

Domeinverificatie (DV)
  • Het meest eenvoudige en goedkoopste SSL-certificaat;
  • Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje;
  • Gemarkeerd als ‘veilig’ in Google Chrome;
  • Geeft aan dat je een specifieke domeinnaam (URL) mag gebruiken.
Organisatieverificatie (OV)
  • Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje;
  • Geeft aan dat jij een specifieke domeinnaam (URL) mag gebruiken;
  • Bedrijfsgegevens worden in het certificaat weergeven (zoals bij Postads).
Uitgebreide verificatie (EV)
  • Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje en groene adresbalk;
  • Geeft aan dat je een specifieke domeinnaam (URL) mag gebruiken;
  • Bedrijfsgegevens worden in het certificaat weergeven;
  • Website is gecontroleerd op juridisch gebied zoals de KVK-inschrijving.

Het is nog niet getest of de uitgebreide verificatie een hogere positie in Google oplevert dan de domeinverificatie. Dit zal in de loop van 2017 duidelijk worden zodra Google het doorgevoerd heeft.

Kortom: vraag zo snel mogelijk een SSL-certificaat aan! Hiermee zorg je ervoor dat je bezoekers in een beveiligde omgeving hun zaken kunnen regelen en ben je ook nog eens beter vindbaar in Google! Win-win situatie.

 

11 Reacties

Ik denk dat iedereen het belang van een certificaat nu wel erkend. Toch leest het vreemd als de site dat schrijft ‘Kortom: vraag zo snel mogelijk een SSL-certificaat aan!’ zelf geen certificaat gebruikt. Jammer..

Blijft toch jammer dat reden nummer 1 van Google eigenbelang is. Ik haat Google, heb niks van ze nodig, mijn site verstuurt 0 gegevens dus ze kunnen de boom in.

Ook voor mensen die informatie zoeken lekker handig: de beste inhoud staat op HTTP pagina’s. Zal voorlopig nog wel zo blijven. HTTPS is vooral clickbait, social media en e-commerce.

Jammer dat de titel vanuit angst geschreven is en met name onwaar is.

Ja, HTTPS is een ranking factor en, ja, Google’s browser Chrome gaat meldingen / waarschuwingen geven.
Maar dat betekent nog zeker *NIET* dat je een lagere score in Google krijgt.

Doe maar eens een aantal willekeurige zoekopdrachten en er staan nog voldoende HTTP sites op hoge posities in de zoekresultaten.

En zolang HTTP sites de beste antwoorden op zoekvragen blijven bevatten, zal Google die HTTPS sites altijd hoog blijven ranken.

Ik denk dat ranking ook af hangt van wat soort inhoud de websites aanbieden. Ik neem aan dat Google tegenwoordig wel in staat is om formulieren te crawlen en pagina’s te ontdekken die user input naar de server sturen.

In dat geval is er sowieso belang bij dat gegevens tussen client en server worden versleuteld en kan ik me dus ook zeker voorstellen dat Google dat belang meeneemt in het ranken van zoekresultaten.

Wij hebben een EV certificaat over de gehele website. Ik was destijds te lui om het enkel voor bepaalde pagina’s te regelen. In dat geval moet je continue rekening houden met protocols in de URL’s en ook rekening houden met mixed content.

Ik ben het helemaal eens met de reactie van Eduard Blacquière. Jammer dat een site als emerce.nl dit soort artikelen publiceert.

@Eduard De titel sluit aan op het artikel en stimuleert bezoekers om het artikel te gaan lezen. Tevens duidt de titel aan wat Google zelf aangeeft, al is het in andere woorden.

HTTPS is 1 van de factoren die Google gebruikt om de ranking van jouw website te bepalen. Het is zo dat een HTTPS website beter gewaardeerd wordt door Google en dit in verband staat met een hogere positie in Google. We zitten nog steeds in een overgangsfase van HTTP naar HTTPS en telt de relevantie van content zéér sterk mee, vandaar dat de HTTP sites nog steeds hoog scoren.

Ik verwacht dat op termijn de HTTPS sites beter gaan scoren en dat is dan ook de intentie van dit artikel.

Wat als je je site alleen beveiligd waar bezoekers daadwerkelijk wat moeten invullen (persoonsgegevens) b.v. in het winkelmandje. Wordt de site dan gezien als veilig of als niet veilig?

Eens met de reactie van Eduard en aanvullend daarop deze onderzoeken die het effect van https op de organische zoekresultaten hebben onderzocht: https://moz.com/search-ranking-factors/correlations & https://ahrefs.com/blog/ssl/. Natuurlijk zal het op termijn meer effect hebben en is het verstandig om na te denken over de implementatie van https, maar de titel en inhoud is wel vrij kort door de bocht naar mijn mening.

Aanvullend hierop, lees ook eens het verhaal van Rutger Steenbergen https://www.seozwolle.nl/https-seo-voordelen.html

@Tunis het is verstandig om je gehele website te voorzien van een HTTPS-verbinding/SSL-certificaat. Hiermee bescherm je de gegevens van je bezoeker tijdens de gehele sessie op jouw website. Op deze manier wordt dan ook je website als veilig gemarkeerd.

@Christian Natuurlijk is het effect nog niet enorm, zeker niet omdat het nog steeds een overgangsfase van HTTP naar HTTPS is. Zoals Moz in een recenter artikel aangeeft: https://moz.com/blog/https-tops-30-how-google-is-winning-the-long-war is nu 30% van de zoekresultaten een HTTPS website. Dit betekend dat het moment van de echte verschillen en de definitieve overgang eraan komt, hoe Google hiermee omgaat is natuurlijk afwachten.

Ook heeft Backlinko in samenwerking met onder andere Semrush en Ahrefs 1 miljoen resultaten geanalyseerd en hier geven zij ook aan dat het verband tussen HTTPS en eerste pagina resultaten sterk is: http://backlinko.com/search-engine-ranking.

Ik wil dan ook met dit artikel aanduiden dat het belang van een HTTPS-verbinding steeds belangrijker wordt in de loop van 2017.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug