-

Vergroot je online vindbaarheid met social media

De komst van nieuwe platforms en het groeiende belang dat onder andere Google aan social media-resultaten hecht, maken het voor organisaties steeds belangrijker een actief social media beleid te hebben. Een doordachte strategie en het juist inrichten van interne processen zijn daarom essentieel voor de online vindbaarheid van een organisatie.

Social en search steeds meer geïntegreerd
De integratie van social media met online zoekresultaten is nog beperkt. Maar het verdient zeker aanbeveling om nú in social media te investeren, omdat er genoeg signalen vanuit zowel de aanbieders- als de consumentenzijde zijn dat social een groot deel van de zoekresultaten zal beïnvloeden of zelfs zal vervangen.

Aanbiederszijde: social media-initiatieven van Google volgen elkaar snel op. Zo kwam het bedrijf de afgelopen jaren met:
1.     Personalised search (2009): zoekresultaten afgestemd op basis van het zoekgedrag van gebruikers;
2.     Met Google Hotspot (2010) komen sociale en lokale aanbevelingen van gebruikers en hun vrienden steeds meer terug in Google Maps en de zoekmachine. Google Social Search (2010) zorgt er verder voor dat als gebruikers ingelogd zijn, ze steeds meer resultaten uit Twitter, Facebook en andere accounts van hun vrienden te zien krijgen;
3.     Google +1 (2011) introduceert een `like‘-button waarmee zoekresultaten nog persoonlijker worden;
4.     Google Maps check-in (2011): mobiele gebruikers van Google Maps kunnen sinds kort Inchecken zoals bij Foursquare ; en
5.     Google heeft een ´chef Sociaal´aangesteld om de ´sociale, Facebook- Twitter- en Foursquare-achtige kanten van het bedrijf te ontwikkelen´.

Zeer recent zijn de zoekresultaten van Microsoft’s zoekmachine Bing ook social gemaakt, doordat ‘like’ en profieldata worden gebruikt.

Consumentenzijde: Gebruikers ‘zoeken’ steeds meer social, ook in Nederland
Naast de ontwikkelingen aan de aanbiederskant verandert het consumentengedrag ook snel. In landen als Brazilië overstijgt het zoeken via social networks de traditionele manier van zoeken. In Mexico is e-mail bij jongeren al grotendeels vervangen door social networking en Twitter.

Ook in Nederland is deze trend duidelijk zichtbaar: Nederland blijkt wereldwijd de hoogste penetratie van LinkedIn en Twitter te kennen, en loopt hiermee qua Twitter zelfs voor op Brazilië en Japan. Daarnaast bestaat de top-20 van bestbezochte sites in Nederland niet voor niets voor 50 procent uit social media, en wordt e-mail steeds meer vervangen door social media en mobiele apps. Doordat consumenten social media massaal omarmen, zal het investeren in de aanwezigheid van een organisatie op social media meer en meer toegevoegde waarde krijgen.

De juiste social media-strategie is cruciaal
Ondanks de kansen die social media kunnen bieden, blijkt dat veel organisaties moeite hebben met het opstellen van een social media-strategie. Reden is vaak een gebrek aan inzicht in de ROI: in social media gaat het immers om dialoog voeren, en wat zijn daar de financiële resultaten van? Focus op de effecten die social media hebben op de online vindbaarheid kan sneller tot meetbare resultaten leiden.

In vier stappen naar de juiste online aanwezigheid op social media:
1. Observeer, Monitor en Analyseer

  • Weet waar bezoekers zitten en monitor hun dialogen. Focus tijd en budget op de belangrijkste media en tools (vaak: Twitter, Facebook, Hyves, YouTube, LinkedIn).
  • Weet wat de organisatie (en vooral ook de doelgroep) met social media wil bereiken door: concrete doelstellingen op te stellen en te bepalen hoe de voortgang wordt bijgehouden.
  • Optimaliseer de kanalen waarop de doelgroep aanwezig is, onder andere door: relevante keywords aan afbeeldingen, video’s en reacties toe te voegen, gebruik te maken van Twitter-directories, een lijst van relevante volgers op te bouwen, en regelmatig naar profielen te linken.

2. Deel kennis

  • Een blog kan een waardevol startpunt vormen voor het creëren van autoriteit op thema’s waarover binnen een organisatie veel kennis aanwezig is. Een blog kan zorgen voor linkbaiting en kan doorlinken naar relevante pagina’s op de website.
  • Vanuit het blog zijn slimme links te leggen met andere social media, zoals Twitter en Facebook.

3. Ga de dialoog aan

  • Reageer op de meest prominente media en nodig anderen uit voor discussies.
  • Ga (relevante) discussies aan op andere media.

4. Evalueer en onderhoud

  • Meten = weten. Monitor en evalueer in hoeverre de doelstellingen worden behaald. Er zijn inmiddels veel meettools beschikbaar. Enkele voorbeelden: SocialMention, Radian 6 en Buzzcapture. Ook in Google Analytics kan (mits goed ingesteld) veel gemeten worden. (Hier een uitgebreide lijst van monitoringtools.)
  • Zorg ervoor dat de content op social media-accounts goed wordt onderhouden.

Maar vooral: blijf nieuwe activiteiten opzetten en meet de resultaten
Bovenstaande stappen kunnen bijdragen aan het vergroten van de vindbaarheid van een organisatie. Door social media te optimaliseren en zich goed voor te bereiden op de groeiende invloed van social media op organische zoekresultaten, kunnen organisaties optimaal van de resultaten (gaan) profiteren.

De effecten van deze optimalisatieslagen zullen echter niet van de ene op de andere dag resulteren in een drastische bijdrage aan de omzet- en winstdoelstellingen: om deze effecten van social media te benutten is tijd nodig. Een goed doordachte langetermijnstrategie blijft daarom cruciaal voor succes.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Marlou

Social Media is een leuke tool om meer bezoekers te genereren en wordt nog vaak onderschat. Elk bedrijf, in welke branche dan ook, kan hier zijn voordeel uithalen. Op des te meer kanalen je vindbaar bent, des te meer potentiële klanten je kunt bereiken. Mits je social media goed gebruikt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond