Deel dit artikel
-

Money rules?

Moest ik het eerder doen met alleen Nederland 1,2 en Hilversum 3, tegenwoordig heb je de keuze uit websites, e-mail, MSN en SMS. Het moet wel erg gemakkelijk zijn om jongeren te bereiken.

Hoe vang ik de aandacht van jongeren? In de vierde editie van de estafettecolumn vraag. Ellen Schepers van Netdokter.nl zich af hoe ze de jongeren op haar site krijgt. Uit onderzoek blijkt dat:
· 97% thuis minstens 1 pc heeft
· 84% internet heeft
· 80% een e-mail adres heeft
· 80% een mobiele telefoon heeft,waar ze dan ook nog eens 30 tot 40 SMS'jes per week mee sturen
(Bron: Sociaal Cultureel Plan Bureau)

Heel gemakkelijk dus? Nou wel als ze met elkaar communiceren: Mijn zestienjarige oppas was laatst TMF aan het kijken terwijl ze aan de telefoon hing en druk aan het chatten was met minstens drie buddies. Ik kon niet zien of er ook nog SMS-jes verstuurd werden maar als ze dat zou zeggen geloof ik dat meteen.

Om de jongere te bereiken hoef je alleen nog maar te e-mailen, SMS-en of te chatten om ze naar je site leiden. Helaas, was het maar waar! Mijn ervaring is het omgekeerde: het wordt juist moeilijker! Ja “bereiken” gaat nog wel, een mailtje heb je zo gestuurd maar leest de jongere deze mail? Beter nog, je organiseert gewoon een SMS-spel. Of zijn ze spelletjes moe? Maar ze echt “bereiken” is andere koek.

Hoe ga je dit te lijf? Zelf ben ik al enige tijd op zoek naar de juiste toon, het juiste medium en het perfecte format. Ik wil niet eens een product of een dienst verkopen maar slechts “verantwoorde” informatie over brengen (Nb. Netdokter is een site voor jongeren over gezondheid). Verschillende sessies maakten mij wijzer (ik organiseer drie maal per jaar een jongerenpanel): ze willen veel communiceren. Klein detail: vooral met elkaar. Ze zijn erg kritisch, zeer selectief in de informatie die ze opnemen, laten zich niet zomaar in een hokje plaatsen en zijn bovendien snel verveeld. Heb je ze eenmaal op je site dan moet de boodschap die je wilt vertellen spannend zijn, en uitnodigen om terug te komen. Een grote redactie zou dan kunnen helpen.

De leuke site is er, maar hoe krijg je ze er nu naartoe? De specialisten vertellen me dat je ze moet gaan zoeken op sites die gaan over: gaming en filesharing of via “mobiele sites”: ringtones en logo's. De best bezochte sites, hoe kan het ook anders, zijn CU2 (met bijna 29 procent veruit het grootste in deze leeftijdsgroep), Foxkids, Jippii.nl en verschillende spelletjessites. Banneren? Kost geld, en clicken ze wel op banners?

Andere aanjagers gebruiken? Mijn ervaringen van conversie van radio of in print naar online of naar dat leuke SMS spel zal ik hier maar niet noemen (ik was zeer teleurgesteld over de resultaten). TV lijkt wel te werken, de Netdokter deed de vragen achter het BNN programma “Neuken doe je zo” en dat leverde (tijdelijk) bakken met bezoekers op…

Money rules? TV, volop bannering, een grote redactie en succes verzekerd? Of kunnen we uit het bovenstaande concluderen dat het tijd is voor wat creativiteit? Ik kies voor het laatste!

Ellen Schepers is projectleider van www.netdokter.nl een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG). Daarnaast is ze werkzaam als freelancer projectmanager voor internetprojecten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Christine

Hee Ellen, ik denk dat je een een aantal interessante stappen kunt zetten, maar dan is het volgende wel cruciaal (dat zal iedereen die met jongeren werkt kunnen beamen): Jongeren willen serieus genomen worden.- Dat doe je niet door alle leeftijdsgroepen op 1 hoop te gooien. Jongeren maken nogal wat ontwikkeling door, in wat ze interessant vinden, met welke vragen ze worstelen en van wie ze wel en niet iets willen aannemen.- En dat doe je ook niet door ze te verleiden met een snoepje. Daar gaan ze kieskeurig en opportunistisch mee om en wie neemt het ze kwalijk!De boodschap die netdokter wil brengen is veel te specifiek en gevoelig voor banneren op spelletjes sites ed. De doelgroep zoekt een dergelijke site pas op als het relevant voor ze is, en dan is het een serieuze zaak: ze maken zich zorgen om hun eigen gezondheid bijvoorbeeld, of die van hun ouders of vrienden. Of ze komen in aanraking met drugs. Of ze willen afvallen. Of ze hebben voor het eerst met iemand hebben gevreeen, en ze durven er niet met hun ouders over te praten. Of inderdaad, omdat ze net een programma op tv hebben gezien.Je zegt zelf dat jongeren het leuker vinden om met elkaar te praten dan naar een expert te luisteren, dan is het geen slecht idee om de site ook interactiever te maken, en inderdaad, er redactie op te laten plegen, maar dan wel door de doelgroep zelf. Persoonlijke verhalen spreken veel meer aan. Dat maakt het gelijk sappiger. Laat ze onderling ervaringen delen, tips uitwisselen. En zorg dat er updates komen, en dat mensen opelkaar kunnen reageren, dan komen ze terug om te checken.Volgens mij zijn er heel veel creatieve oplossingen te bedenken, waar en hoe je jongeren met dergelijke vragen kunt bereiken, als je maar met scherp schiet, dus gericht ingaat op de behoeftes van jongeren.Veel succes met netdokter.nl!

Kasper Katje

Beste Ellen, Kijk dit is nu een typisch voorbeeld waar onze aanpak uitkomst zou kunnen bieden: permission based e-mail marketing.De leden ontvangen graag commerciële mail en worden automatisch naar de site van de adverteerder geleid, eventueel aangevuld met een quizvraag (waardoor ze te sturen zijn naar een bepaald onderdeel) na het lezen van de e-mail.Daarmee is dan fase 1 reeds bereikt: de jongeren zijn op de site.De 1e indruk die vervolgens gemaakt wordt zal bepalen of men blijft hangen, terug komt of dat het een eenmalig bezoek was.Het instrument is er dus wel degelijk, nu is het aan de adverteerders om van de geijkte paden van bannering etc. af te stappen en deze nieuwe weg in te slaan.

gijs bos

Hoi Ellen, Het probleem opsplitsen in bezoekers krijgen en behouden (laten terugkeren) schiet mijns inziens haar doel voorbij. Als je de verkeerde bezoekers en masse naar je site trekt, dan is ze op je site laten terugkeren een onbegonnen zaak. Getarget traffic is dus een noodzaak. Bannering via performance based marketing (www.tradedoubler.com) betekent een beperkte investering, maar gegarandeerd resultaat.Leuk idee: pay-out op basis van registered members die een serieuze posting op een forum doen? Een forum is mijns inziens een must, one-way communicatie is te weinig interactief om jongeren terug te laten komen. Om het geheel een serieuzer tintje te laten zou je wekelijkse guest-collums (zoals jouw eigen) van docenten van middelbare scholen kunnen geven. Dit geeft de site wat meer up-to-date info. Je zou met scholen kunnen "partneren" en een wedstijd organiseren voor het beste werkstuk over SOAs, drugs etc. Misschien zelfs volledig lesmateriaal on-line zetten? Kijk eens naar de navigatie van de site. Deze is niet echt constant (soms moest ik echt zoeken), de site "smoelt" wel prima overigens. Tot slot, zodra je site (nog) beter op orde is, hoef je ook een stuk minder geld uit te geven aan marketing. Kijk bijvoorbeeld eens naar helpmij.nl of tweakers.net, deze site hebben (heel)veel traffic, zonder dat er dure marketing campagnes aan te pas gekomen zijn… Je bent al een heel eind op weg: success! Gijs

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond