-

In 5 stappen naar een Social Media strategie voor B2B

Uit onderzoek blijkt dat 78% van de Nederlandse bedrijven in 2011 van plan is om meer budget vrij te maken voor Social Media. De kans is groot dat ook u overweegt om in de spelen op de kansen van Social Media in de zakelijke markt. Maar hoe brengt u dat in de praktijk?

Welke stappen moet u zetten om valkuilen te vermijden? Kunt u het effect of rendement van Social Media meten en zo ja: hoe dan? Er zijn veel modellen te vinden die terug te brengen zijn tot vijf essentiële stappen voor een Social Media strategie in een B2B omgeving:

Stap 1: Interne analyse
Herkent u dit? Een marketing of communicatie collega begint met een Twitter account of een bedrijfsprofiel op Linkedin om hiermee te experimenteren. Dat klinkt proactief, maar de rest van de organisatie is meestal niet aangehaakt: er ontstaan vragen zodra de interactie op gang komt. Want hoe gaan we om met klachten die ons via Social Media bereiken? Wie lost deze op en hoe vindt terugkoppeling plaats? En hoe gaan we om met suggesties om onze producten of diensten te verbeteren? Hoe is het beheer en de registratie van Social Media platforms intern geregeld? Zijn taken en verantwoordelijkheden eigenlijk wel duidelijk? En wat doen we als het anders gaat dan we hadden verwacht? Is het management wel overtuigd van de noodzaak – of lopen we het risico dat we geen commitment hebben? Als u straks niet achter de feiten aan wilt lopen, kunt u beter goed voorbereid zijn. En dat begint met een interne analyse.

Stap 2: Strategie ontwikkeling
Meer dan 50% van de bedrijven die actief zijn op Social Media websites hebben daarvoor (nog) géén strategie ontwikkeld. In die gevallen vraag ik me direct af: welke reden(en) zullen ze daarvoor hebben? Uit de praktijk blijkt namelijk dat een Social Media strategie een belangrijke succes voorwaarde is. In dit artikel staat de 2e stap centraal: het ontwikkelen van een Social Media strategie voor B2B. En dat begint met de bedrijfsstrategie, doelstellingen, doelgroepen, KPI’s en focus.

Stap 3: Planning en voorbereiding
‘He who fails to plan, is planning to fail’. Deze uitspraak van Winston Churchill is ook van toepassing op Social Media. Na de inventarisatie en ontwikkeling van een Social Media strategie behandel ik hier de derde stap, planning en voorbereiding. Dat voorkomt vragen als ‘Wat zal ik nou eens op Twitter zetten?’ of ‘Wie is verantwoordelijk voor het beheer en de registratie van onze Social Media domein namen?’ Aan de hand van 7 praktische tips geeft u invulling aan een goede voorbereiding.

Stap 4: Implementatie
Na de inventarisatie, ontwikkeling en planning, komt nu stap 4: de uitvoering. In dit artikel staan 3 belangrijke tips die u kunnen helpen om op een goede manier invulling te geven aan de Social Media strategie voor uw onderneming. Denk hierbij aan een integrale, crossfunctionele benadering en de betrokkenheid van uw collega’s.

Stap 5: Evaluatie en monitoring
Wie A zegt, moet ook B zeggen. Is uw organisatie eenmaal gestart met de conversatie met klanten, prospects of leveranciers, dan kan zij daar niet ineens mee op te houden. Wat dat betreft is Social Media geen project of campagne, maar ongoing business. Alleen: hoe weet u of u op de juiste weg zit? Door regelmatig het effect van uw strategie te evalueren.

Auteur Jos Veldwijk is eigenaar van VeldMerk en schrijft over zakelijk gebruik van social media op Veldmerk

Deel dit bericht

4 Reacties

Hans Schepers

Valt me op dat het woord content niet exliciet wordt genoemd?

Jos Veldwijk

Dag Hans, bedankt voor je reactie. De ontwikkeling van content is inderdaad een belangrijke stap die in dit artikel niet expliciet wordt genoemd, maar thuishoort in stap 2. Bovenstaande post is een samenvatting van vijf uitgebreide artikelen op mijn zakelijke blog.

Alain Nijholt

Een Social Media Strategie is uitermate belangrijk om dit marketinginstrument effectief te kunnen gebruiken. Roekeloos erop los Twitteren, Facebook posts plaatsen en Hyven is verloren tijd en kan erin resulteren dat uw volgers / vrienden niet meer reageren op uw Social Media activiteiten.

lana

Beste Jos,

Heeft u wellicht een uitleg bij stap 4? Alvast bedankt!

Met vr. gr.,

Lana

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond