-

App of mobiele website?

Veel bedrijven zijn op de een of andere manier met mobiel bezig. Hoe kan mobiel een rol spelen binnen de marketing- of communicatiestrategie? Op welke wijze kunnen processen worden verbeterd? De keuze tussen mobiele website of applicatie komt dan vaak aan de orde. Daarom een eenvoudig overzicht met de belangrijkste kenmerken en voor- en nadelen.

Een mobiele website kan een mobiele versie van een bestaande website zijn, of specifieke functionaliteit bieden die past bij mobiel gebruik. Een applicatie of app is een specifiek programma dat is geïnstalleerd op een mobiel, zoals programma’s op een reguliere computer.

 Naar: 360i, Mobile Marketing Playbook, 2010, www.360i.com. Dit overzicht is ook te vinden in het IAB handbook Mobile advertising.

De volgende stappen zijn van belang bij het kiezen tussen een mobiele applicatie of mobiele website:

1. Bepaal de waarde voor de doelgroep
Om de potentie bij de doelgroep te meten zijn de volgende drie vragen relevant:

  • Is het nuttig voor consumenten?
  • Zijn er bestaande apps of mobiele websites die dezelfde rol spelen?
  • Hoe levert het een bijdrage aan jouw merk of bedrijf?

2. Bepaal de doelgroep
Bepaal welke doelgroep het meeste voordeel bij de app of mobiele website heeft en maak dan de functionaliteit die deze groep vraagt.

3. Kies een middel: app of mobiele website
Kort samengevat zijn de belangrijkste criteria om een app of mobiele website te bouwen de volgende:

Bouw een app als je concept de volgende eisen stelt:

  • rijke interactieve visuals en gebruikersinterface
  • prestaties van hoog niveau
  • gebruik ook mogelijk zonder internetverbinding
  • gebruik maken van de capaciteiten van een toestel zoals gps of camera
  • toegang tot andere applicaties op het toestel zoals kalender of adresboek

Bouw een mobiele website als je concept de volgende eisen stelt:

  • regelmatige updates
  • korte ontwikkeltijd
  • minder behoefte aan interactie, meer focus op het presenteren van data
  • lage toetredingsdrempels

De keuze voor een app of mobiele website is dus sterk afhankelijk van de doelgroep en de doelstelling. Daarnaast gaan de technische ontwikkelingen razendsnel en is het belangrijk je goed te laten informeren over de meest recente technische mogelijkheden. En heb je een app. of website, vergeet dan ook de promotie ervan niet!

)* Auteur Michiel Ebeling is voorzitter van de IAB Taskforce Mobile

 

Deel dit bericht

11 Reacties

Dirk-Jan Huizingh

Handig van Emerce. Een autorefresh op de website van 900 seconden. Ben je druk bezig een gedegen reactie te tikken op dit stuk. Weg content. Super.

Sorry @ Michiel Ebeling had je graag van goede feedback voorzien.

August de Vocht

Goed om hier zo uitgebreid aandacht aan te besteden maar krijg een beetje het gevoel dat het vanuit een web kant geschreven is. Bij Android heb je bv alleen een technische goedkeuring nodig. Wel zo handig een dubbele check, en marketing via social media kan natuurlijk ook gewoon bij Apps. Tevens zijn smartphone gebruikers gewnd om apps te downloaden en worden na het downloaden ook langer bewaard dan een url. En ook met regelmatige updates kun je perfect met een App werken zonder iedere keer een goedkeuring te vragen. Wow en binnen de 900 seconden gehaald.

Frank Lippes

Hou ook rekening met de toegang tot zaken als de camera en microfoon van het mobiele apparaat. via een app heb je daar meer mogelijkheden toe.

Erik

Ik ben het hier niet helemaal mee eens, zo wordt een website veel minder bezocht als een app. Dit was al overduidelijk toen Apple bij het begin van de iPhone alleen web-apps toestond, dit werkte voor geen meter. JavaScript is op alle devices nog niet snel genoeg en je zal daarom nooit dezelfde “smooth” ervaring krijgen als bij een native app. Ook is de laadtijd van een webapp langer, je hebt altijd internet nodig en er is geen goed alternatief voor Touchupinside, waardoor je bijvoorbeeld een UITableView nooit met HTML5 zou kunnen nabootsen. Scrollen werkt dan voor geen meter, onclick heeft een vertraging. Native apps worden ook meer opgestart, veel betere gebruikerservaring.

Frits

@August de Vocht, deze discussie lijkt een beetje op de discussie zoals print en online deze hebben. Iedereen is z’n eigen werk aan het verdedigen. Ik ben overigens webontwikkelaar en ben in de meeste gevallen een voorstander van een App. Ik zie alleen in het bedrijfsleven vaak een andere keuze puur om geld te besparen, want Apps voor meerdere devices ontwikkelen kost veel geld (althans, zo denkt de business).
Overigens moet ik wel zeggen dat statistieken over apps onderbelicht zijn. Ik vraag weleens aan bedrijven die een app ergens voor hebben hoe de statistieken eruit zien en dan komen ze in het antwoord niet verder dan de hoeveelheid downloads en de hoeveelheid sessies per dag ofzo. Terwijl ook voor de doorontwikkeling van goede apps a/b testing en dergelijke uitkomst zou kunnen bieden (met de nodige statistieken).

Michiel Ebeling

@dirk jan, dank voor je moeite, je input is uiteraard altijd nog van harte welkom!
@august, bedoeling was om de voor- en nadelen naast elkaar te zetten en zeker niet om naar het web te sturen. keuze zal afhangen van je doelstellingen
@ erik je kunt niet in het algemeen zeggen dat app beter bezocht wordt dan een m-website dat zal per aanbieder verschillen
@frits goeie toevoeging het testen!

Gijs Vroom

Autorefresh probleem is (eindelijk) verholpen.
Excuus Dirk-Jan

Walter

Onlangs stuitte ik op mytaggle.nl Zonder meer een handige tool voor het maken van een mobiele website. Systeem werkt met iconen en is eenvoudig te gebruiken. Complimenten voor de makers van dit pakket.

Bastin van Oers

Wanneer je als doelstelling hebt om meer mensen te bereiken dan adviseer ik een goede geoptimaliseerde mobiele website te laten ontwikkelen. Hou direct rekening met de website optimalisatie! Dan levert een investering ook wat op!

Bastin van Oers

Stefan Debois

Het artikel is al een paar jaar oud maar bevat informatie die nog heel relevant is!
Voor mij bewijzen de reacties dat er nog veel gebrek aan kennis is over wat er allemaal in de browser mogelijk is (bv. off-line access, swipe, etc.). Natuurlijk zijn er use-cases waar een app de beste oplossing is, maar de opvatting dat bedrijven die zich willen lanceren in mobile een app moeten ontwikkelen is nog wijd verspreid. Er zijn veel manieren om voordeel te halen uit mobiele technologie zonder app ontwikkeling – zie ook mijn artikel http://bit.ly/1e7wKeb

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond