Emerce Magazine

Emerce #155 – februari 2017

In deze editie een interview met Hanneke Faber, Chief E-commerce & Innovation Officer Ahold Delhaize. Over de strategie van het fusiebedrijf, innoveren en e-commerce in China. Tevens een achtergrondartikel over de werkelijke waarde van de voucherbusiness. En een feature over de smartphone: van melkkoe tot leadgenerator. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

 

Artikelen in deze uitgave

6 februari, 2017

Go Places campagne: shinen bij Heineken

Het interactieve sollicitatiegesprek dat Heineken op onder meer LinkedIn en Facebook plugt, is een HR- en marketingcampagne ineen. De persoonlijkheidstest moet mensen laten voelen wat de bedrijfscultuur is. En wat dus nodig is om bij Heineken succesvol te zijn.

4 februari, 2017

Ahold Delhaize: ‘Voice-assistants is een trend die we niet willen missen’

Het officieel samengaan van Ahold en Delhaize een jaar geleden is een van de grootste fusies in retailland ooit. Een slotstuk van een verlovingsdans die maar liefst negen jaar duurde. “We kunnen ontzettend veel van elkaar leren”, aldus Hanneke Faber (47), Chief E-commerce & Innovation Officer.

8 februari, 2017

LuxSpace PoE: Slim plafond

Niets saaiers dan een plafond, zou je zeggen. Maar stop daar verlichting in die met andere voelende sensoren wordt geleverd en kantoorplafonds krijgen ineens een heel andere functie. Philips Lighting levert LuxSpace Power over Ethernet: lampen met dataconnectie.

1 februari, 2017

Devialet Phantom: alles in één, 4.500 Watt

Als je hem hard zet, flapperen de zijkanten als waren het oren van Afrikaanse olifanten. Soepel en elegant maar functioneel om de ontsnappende geluidsstromen aan de omgeving af te geven. Het is een speaker die niet enkel de oren, maar tevens de tongen nogal losmaakt.

25 februari, 2017

CMO Symbaloo: ‘Gepersonaliseerd leren is ons doel’

Symbaloo zet favoriete linkjes van gebruikers om in een persoonlijke startpagina. Ooit bedoeld als openingsscherm voor browsers, nu vooral voor in de klas. Met een nieuw platform kunnen docenten zelfs online content tot een eigen lesprogramma bundelen, aldus CMO Sander Vessies.

22 februari, 2017

De HiMirror kijkt terug

Een spiegel die naar je kijkt en advies geeft op het gebied van verzorging en impliciet je gezondheid. Het mag dingen tegen je zeggen die je zelfs van je partner of beste vriendin niet zou pikken.

18 februari, 2017

Kortingscodes: lust of last?

Zeven op de tien Nederlanders maakt gebruik van kortingscodes bij het webwinkelen. Gouden business voor publishers en affiliates, maar nadelig voor de marge van menige webshop. Ook zorgen fake-kortingssites voor overlast. Rijst de vraag: wat is de toegevoegde waarde van de voucherbusiness?

15 februari, 2017

Battle HR-monitoren: Philips vs. Samsung

Als dit een wedstrijdje wie-heeft-de-meeste-pixels zou zijn, dan zou Philips deze Versus met gemak winnen. Gerangschikt naar beeldverhouding, lichtsterkte, snelheid en kleurechtheid verandert echter het plaatje.

11 februari, 2017

Smartphone: van melkkoe naar leadgenerator

Tien jaar na de introductie van de iPhone is de smartphonemarkt weer flink in beweging. De marktaandelen van Samsung en Apple staan onder druk door Chinese nieuwkomers. En steeds vaker fungeert het mobieltje als vehikel voor diensten waar wel geld mee wordt verdiend.

28 januari, 2017

‘Campagnes steeds vaker via social én tv’

Het begon als innovatie bij Philips, maar inmiddels zijn de meeste activiteiten van het afgesplitste Civolution onderdeel van het Amerikaanse databedrijf 4C Insights. Dat zijn analyse van slimme data voor adverteerders nu verder over de wereld gaat brengen, stelt Chief Product Officer Wim Bus.

8 februari, 2017

Aan de slag met same-day delivery 

Het leveren van producten op de dag van bestelling was lange tijd voorbehouden aan grote marktspelers. Tegenwoordig is het echter ook mogelijk én betaalbaar voor kleinere ondernemers. Hoe pas je je organisatie tijdig aan en zoek je de juiste partners?

9 februari, 2017

Games verslaan WhatsApp

Hoewel Facebook en Google het bereik van apps domineren, pakken games de meeste top 10-posities als het om gebruiksduur gaat. Wordfeud, de koploper uit 2014, staat nog steeds bovenaan, gevolgd door Facebook.

9 februari, 2017

Not connected: het recht om niet verbonden te zijn

Voor veel werknemers in Frankrijk begon het nieuwe jaar meteen goed. Hun regering introduceerde die dag namelijk ‘het recht om niet verbonden te zijn’. Door deze nieuwe wet mogen ze buiten werktijd hun telefoon uitzetten en hoeven ze geen zakelijke e-mails meer te beantwoorden. Zo wil de overheid stress en daaruit voortvloeiende burn-outs voorkomen.

13 februari, 2017

Online food snelste groeier

Nederlandse consumenten verwachten in 2021 ongeveer een derde van hun aankopen via internet te doen. Waarbij telecom (48 procent), consumentenelektronica (37 procent) en huishoudelijke apparatuur (36 procent) het grootste marktaandeel hebben.

14 februari, 2017

De spending power van Generatie Z

Geboren na 1995. Sociaal netwerk: musical.ly en Snapchat. Muzikale voorkeur: Lorde. We hebben het hier over Generatie Z, een grote groep onbevangen en jonge consumenten die fluitend door het leven gaat en een gemiddelde aandachtsspanne heeft van rond de acht seconden. Een goudvis zou zich beter kunnen concentreren, aldus onderzoekers. Dat nogal klinkt schokkend, totdat je beseft dat Gen Z simpelweg erg besluitvaardig is en graag snel en met een kritische blik informatie tot zich neemt.

14 februari, 2017

Toepassing AI in B2B nog problematisch

Met de opmars van Artificial Intelligence is er een keur aan nieuwe technologie beschikbaar. Toch hebben veel B2B-marketeers nog een hard hoofd in succesvolle toepassing ervan. Bijna tweederde (60 procent) voorziet bijvoorbeeld problemen bij de integratie met bestaande technologie.