Deel dit artikel
-

‘Campagnes steeds vaker via social én tv’

Het begon als innovatie bij Philips, maar inmiddels zijn de meeste activiteiten van het afgesplitste Civolution onderdeel van het Amerikaanse databedrijf 4C Insights. Dat zijn analyse van slimme data voor adverteerders nu verder over de wereld gaat brengen, stelt Chief Product Officer Wim Bus.

Na vele jaren zit Bus nog steeds op de High Tech Campus in Eindhoven, het vroegere NatLab van Philips. Daar werd lang geleden watermerk- en vingerafdruktechnologie voor audio en video ontwikkeld, onder meer voor de automatische herkenning van tv-beelden.

Concrete toepassingen waren er aanvankelijk niet, maar het onderdeel Philips Content Identification groeide al snel van dertig naar honderdvijftig man personeel. Want bedrijven zoals persbureau Reuters bleken het toch wel handig te vinden om te weten waar en wanneer hun content werd uitgezonden. Te herkennen aan een voor de kijker onzichtbare code.

Pinterest
In 2008 werd Philips Content Identification echter afgesplitst en ging het bedrijf verder als Teletrax binnen Civolution. In elk geval tot de overname vorig jaar door 4C Insights, een Amerikaans bedrijf dat beschikt over geanonimiseerde informatie die anderhalf miljard consumenten achterlaten op LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en sinds kort ook Snapchat.

Door video en audio te koppelen aan zo’n onzichtbare code kan Hollywood bovendien traceren wie illegale kopieën van bijvoorbeeld films en series verspreidt. Een technologische vinding die Civilution begin vorig jaar zelfs nog een Emmy Award opleverde. Maar wat gezien de focus van Insights geen relevant werkdomein is.

Waar wel de focus op ligt, lijkt op het eerste gezicht een ietwat vreemde combinatie, maar dat is het niet, verzekert Bus: “Tegenwoordig zit iedereen namelijk met de tablet of smartphone voor de buis. 87 procent van de mensen kijkt op een tweede scherm. Je ziet steeds vaker geïntegreerde reclamecampagnes waarbij sociale media en tv tegelijk worden ingezet. Voor dit doeleinde zetten we onder meer monitoringtools in.”

Identificeren
Hoewel de ontwikkeling in Chicago en Eindhoven tegenwoordig gelijk opgaat, concentreert men zich in het zuiden van ons land nog grotendeels op tv-technologie. Wereldwijd monitort 4C Insights overigens niet minder dan 2200 omroepkanalen. In Europa grotendeels via de satelliet, maar in de VS veel meer lokaal. Meetpunten staan dan ook door het gehele continent opgesteld. De data komt uiteindelijk samen in een eigen datacenter in New Jersey.

Ondanks dat het hoofdkantoor in Eindhoven staat, heeft 4C Insights opvallend weinig Nederlandse klanten. De meeste afnemers zijn grote ondernemingen met internationale reclamecampagnes. “Voor hen is het ondoenlijk om bijvoorbeeld virale campagnes internationaal te volgen”, aldus Bus.

Nu het moederbedrijf 26 miljoen dollar heeft opgehaald bij investeerders, wil 4C Insights het aantal diensten en de geografische spreiding daarvan verder uitbreiden. De nieuwe markt is die van gericht adverteren, zodat een adverteerder beter de mensen bereikt die voor hem relevant zijn. Bus: “We willen consumentengroepen identificeren. Denk aan fietsliefhebbers die vaak naar kookprogramma’s kijken. Al dat soort gegevens zijn we nu aan het samenbrengen.”

* Dit artikel verscheen eerder in het februarinummer van Emerce magazine (#155).

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond