-

Not connected: het recht om niet verbonden te zijn

Voor veel werknemers in Frankrijk begon het nieuwe jaar meteen goed. Hun regering introduceerde die dag namelijk ‘het recht om niet verbonden te zijn’. Door deze nieuwe wet mogen ze buiten werktijd hun telefoon uitzetten en hoeven ze geen zakelijke e-mails meer te beantwoorden. Zo wil de overheid stress en daaruit voortvloeiende burn-outs voorkomen.

Hoewel arbeidsrechtdeskundigen de ingreep toejuichen, komt het op mij juist extreem paternalistisch over. Ik geloof heilig in het zelf bepalen waar en wanneer je werkt. En dus ook of ik e-mails al dan niet in privétijd beantwoord. De begrippen ‘privé’ en ‘werk’ zijn sowieso niet meer van deze tijd. Die scheidslijn is er een uit de oude doos. Daarnaast ben je als ondernemer altijd ‘on’. Net zoals ouders hun verantwoordelijkheid voor hun kinderen in hun onderbewustzijn niet even on hold kunnen zetten.

Neemt niet weg dat er nog massa’s bedrijven zijn waar je nog geacht wordt uiterlijk om negen uur ‘s ochtends achter je bureau te zitten. Combineer dat met een ‘naar boven likken en naar beneden trappen’-mentaliteit (die binnen dit soort bedrijven vaak nog heerst) en het fileleed dat een doorsnee werknemer dagelijks moet doorstaan (waardoor werken in de auto een moetje wordt) en je werkdag voelt inderdaad ineens wel erg lang.

In Frankrijk – waar men vooralsnog een 35-urige werkweek heeft, met een pensioengerechtigde leeftijd van 62 – kent men dergelijke taferelen overigens helemaal niet. Een wet om op momenten offline te mogen zijn, is dan ook niet dé oplossing. Het is namelijk vooral een kwestie van etiquette. Waarbij je bijvoorbeeld kunt afspreken dat mailen op onorthodoxe tijden geoorloofd is, maar een reply niet per se binnen een paar minuten hoeft te volgen.

In mijn ogen zijn veel van de berichten die ’s avonds laat nog worden verstuurd het gevolg van mismanagement. Van lieden die hun agenda overdag zo vol plempen dat alleen de avond of het weekend nog resteert om de overvolle inbox weg te werken.

Om stress en burn-outs te voorkomen, kun je beter een campagne starten waarbij medewerkers bewuster met hun werktijd omgaan. Waarbij tevens de voordelen van een dagelijks e-mailuurtje aan bod komen. Het leidt tot gelukkigere medewerkers, een hogere arbeidsproductiviteit en betere output. En is vooral een kwestie van doen. Ook in Nederland.

*) Dit artikel verscheen eerder in het februarinummer van Emerce magazine (#155).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond