-

Aan de slag met same-day delivery 

Het leveren van producten op de dag van bestelling was lange tijd voorbehouden aan grote marktspelers. Tegenwoordig is het echter ook mogelijk én betaalbaar voor kleinere ondernemers. Hoe pas je je organisatie tijdig aan en zoek je de juiste partners?

  1. Ken je het verschil tussen same-day delivery en andere leveringsvormen?

Ja: Goed zo. Bezorging van pakketten kan op steeds kortere termijn. Met als snelste optie: ‘same-day delivery’: in de middag besteld, dezelfde avond in huis.

Nee: Same-day delivery wordt nog weleens verward met scheduled delivery, waarbij een klant aan kan geven op welke dag of tijdstip een bestelling kan worden bezorgd. Same-day biedt een veel kortere cut-off tijd. Bijvoorbeeld als je iets voor 23.59 uur bestelt en het de volgende dag wordt bezorgd. Door nieuwe aanbieders en slimmere software is het tegenwoordig mogelijk dit soort services door heel Nederland aan te bieden. Voor jouw bedrijf gelden bij alle diensten dezelfde stappen.

  1. Of same-day delivery voor jouw onderneming wel geschikt is? 

Ja: Top, want door de komst van derden die vervoer of aanpalende software en infrastructuur faciliteren, is same-day ook beschikbaar voor kleine ondernemers.

Nee: Waar het een paar jaar geleden voor een klein bedrijf nog lastig was om met grote vervoerders goede afspraken te maken, kan je tegenwoordig al vrij snel aangesloten worden op een groot vervoersnetwerk zonder dat je per se grote volumes moet omzetten. Verstuur je maandelijks minder dan vijfhonderd pakketten? Dan is het verstandig om een tussenpartij te kiezen, zoals ShopUnited of Jet Verzendt, of via een tool als SendCloud. Verstuur je meer? Ga dan direct met een vervoerder om de tafel zitten.

  1. Weet je wat je moet aanpassen in jouw organisatie? 

Ja: Het implementeren van same-day begint met een softwareaanpassing. Voor bestaande systemen is het zaak deze te koppelen aan een API.

Nee: Afgezien van het feit dat je softwarewise klaar moet zijn, zijn er ook andere zaken die je moet inregelen. Zo hanteren de meeste aanbieders voor kleine webshops een pick-up tijd van 13.00 uur, voor grote klanten kan die om 14.30 uur in de middag liggen. Dan moeten de pakketten dus klaarliggen! Ervaring leert dat ‘same-day’ apart benoemen als premium-bezorgoptie mensen afschrikt. Communiceer same-day daarom als een van de ‘normale’ opties bij de checkout. Paalz geeft meer tips. 

  1. Weet je bij welke producten same-day juist wél of niet loont?

Ja: Mooi zo. Het beeld dat same-day alleen interessant is voor dure producten, elektronica en cadeaus is inderdaad onjuist.

Nee: De vuistregel was dat producten die snel vervangen moeten worden ideaal zijn voor een same-day oplossing. Een klant heeft bijvoorbeeld geen scheerapparaat thuis, dus wil hij snel een nieuwe. Die aanname klopt niet helemaal. Alles is namelijk afhankelijk van pricing. Ervaring van verschillende aanbieders is dat klanten niet meer dan twee tot vijf euro bovenop de aankoopprijs willen betalen. Toen CoolBlue zeventien euro ging rekenen voor same-day, bestelde niemand op die manier nog een scheerapparaat. Lees meer.

  1. Weet je dan wat de kosten per verzonden pakket zijn?

Ja: Inderdaad, de meeste aanbieders werken vooralsnog niet met abonnementskosten. Je betaalt per pakket en kunt zelf bepalen of je dat aan de klant doorberekent.

Nee: Uiteraard is de eerder genoemde pricing afhankelijk van veel factoren. Werk je met een tussenpartij dan maken zij meer pick-ups in jouw regio, waardoor de prijs iets stijgt. Heb je meer volume, dan zal de prijs natuurlijk dalen. Wil je toch een indicatie wat je per pakket kwijt bent? Voor de hele markt moet je rekenen op een gemiddelde prijs van vijf tot twaalf euro per pakket, afhankelijk van de gekozen service die jij wil verlenen.

  1. Wat het jou als ondernemer dan eigenlijk oplevert? 

Ja: Doordat de pickup-tijd naar overdag verschuift, scheelt het bezetting op de zaak in de avonduren. Dat kan een besparing aan kostbare uren opleveren.

Nee: Buiten een bedrijfsvoordeel biedt same-day ook voordelen voor de klant. Zo wijst onderzoek uit dat ruim tachtig procent van de klanten meer zeggenschap wil over de bezorgtijd. Daarnaast zegt veertig procent meer te willen betalen voor de ‘perfecte bezorging’. En in 68 procent van de gevallen dat een bestelling in een winkelwagentje wordt achtergelaten is dat te wijten aan de onduidelijke leveringsvoorwaarden in de ogen van de consument.

  1. Weet je welke aanbieders er al zijn?

Ja: Top. De afgelopen jaren hebben veel (nieuwe) aanbieders zich gestort op de bezorgmarkt. Van brokers tot vervoerders. Kortom: er is een zeer ruime keuze.

Nee: De bezorgwereld is booming business. Naast gevestigde marktpartijen als DHL Parcel en de Local Express-service van PostNL zijn er ook veel nieuwkomers die lokale vervoerders aan elkaar koppelen. Zoals Fadello en Dynalogic. Als je met hen in zee wilt, kijk dan eerst naar het volume van jouw pakketten en ga vervolgens pas praten. Direct, hetzij via een broker. Zie hier een overzicht van relevante Nederlandse aanbieders.

  1. Weet je genoeg om aan de slag te gaan?

Ja: Mooi! Werken met same-day delivery is namelijk geen dure aangelegenheid meer die alleen interessant is voor de grote jongens. Dus haal ze in!

Nee: Let goed op, want momenteel biedt slechts vijftien procent van de Nederlandse webwinkels hun klanten een keuze als het gaat om bezorgdatum, -tijd en -locatie. Terwijl tachtig procent van de consumenten juist aangeeft van deze opties gebruik te willen maken. Lees hier meer erover. Zorg dus dat jij bij de webshops hoort die same-day wel aanbieden. En communiceer duidelijk naar jouw klant welke extra services jíj biedt. Aan de slag en succes!

*) Dit artikel verscheen eerder in het februarinummer van Emerce magazine (#155) en is gemaakt in met input van Neelke Kok, Fadello.

2 Reacties

Peter - Vandaag-in-huis.nl

Het lijkt mij ook goed om te kijken wat je concurrenten doen. Doen ze het wel, dan hebben zij een streepje voor. Doen ze het niet, dan zit je mogelijk op een unique selling point van jouw webshop :-).

Dirk - Dhr.

Alleen de laatste link en de link naar Paazl werkt nog. Het artikel van Paazl is uit 2016 en daar staan bedrijven tussen die allang failliet zijn (fadello)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond