Deel dit artikel
-

Ask binnenkort in heel Europa lokaal

Zoekmachine Askjeeves, inmiddels herdoopt tot Ask, is in alle stilte met een Nederlandse site begonnen. Samen met Frankrijk, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk behoort Nederland tot de eerste Europese landen waar de zoekmotor in een lokale versie beschikbaar is.

De Nederlandse site is onderdeel van een Europese uitrol die enkele weken terug in gang is gezet. Tot voor kort was er alleen een Spaanse Ask Jeeves.

In januari is Ask Duitsland van start gegaan. In Duitsland heeft Google 85 procent van de markt in handen en hoopt Ask een het alternatief te worden. Eerder deze maand werd ook al een onderzoekscentrum van Ask geopend in Pisa, Italië. Volgens directeur Steve Berkowitz is het de bedoeling dat Ask Europa zoveel mogelijk met bestaande mediabedrijven gaat samenwerken, maar erg duidelijk is de strategie nog niet.

Ask bestaat al tien jaar en werd vooral bekend door de 'zoekbutler' aan wie vragen in de natuurlijke taal kon worden gesteld. Die formule is volledig losgelaten. Ask is inmiddels een concurrent van Google geworden met een groot aantal aanvullende merken als Bloglines, Excite, iWon en My Way.

Qua marktaandeel heeft Ask nog een lange weg te gaan: in de VS heeft Google 46 procent van de markt, met Yahoo en MSN op de tweede en derde plaats. Ask heeft 2,3 procent van de markt. Zelfs met de submerken My Way en iWon erbij eindigt Ask nog onder de nummer vier AOL.

Ask is sinds juli 2005 eigendom van IAC/InterActiveCorp van Barry Diller, maar voor advertenties werkt Ask voorlopig nog samen met Google AdWords. Ask toont gesponsorde links bij de zoekresultaten. Dat geldt overigens nog niet voor Nederland. Een Nederlands kantoor is er ook nog niet, zo bevestigt een woordvoerder van Ask in Londen tegenover Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond