Deel dit artikel
-

BBC: ‘download-tv niet enkel voor herhalingkijkers’

Uit een kleinschalige proef met downloadtelevisie bij de Engelse publieke omroep BBC blijkt dat consumenten vaker dan verwacht in aanraking komen met programma´s waar ze anders niet naar zouden kijken. Of de proef met p2p-televisie, te bekijken via de computer, wordt voortgezet staat nog niet vast.

Dat blijkt uit het jaarverslag 2005-2006 dat de omroep gisteren publiceerde. In oktober 2005 begon de BBC een proef waarbij 5.000 Engelsen via hun computer onbeperkt tv-uitzendingen konden down- en uploaden via de zogeheten BBC iPlayer. De basis van de software is peer-to-peer-technologie. Kazaa en BitTorrent zijn voorbeelden van dergelijke technologie. De beelden stonden, om conflicten over rechten te voorkomen, hooguit 7 dagen online.

"Vroege bevindingen tonen aan dat consumenten gemiddeld 2 programma's per week bekijken, ongeveer een uur televisie. Dat is vergelijkbaar met 6 procent van het gemiddelde kijkgedrag van een huishouden in een week. Het belangrijkste gebruiksmotief was, niet geheel verrassend, om gemiste uitzendingen alsnog te bekijken," schrijft de omroep in het jaarverslag.

"Maar een significante hoeveelheid kijkers gebruikten de mediaspeler ook om hen onbekende tv-beelden te bekijken. Bijna een derde van proefpersonen gebruikten de iPlayer om uitzendingen te zien waarvan ze nog nooit gehoord hadden. Dit doet ons veronderstellen dat de BBC iPlayer nieuw publiek aan kan brengen bij niche-programma", uitzendingen voor een kleine, specifieke doelgroep.

Het staat niet vast of de omroep de proef om mag zetten in een algemeen toegankelijk product. Daarvoor moet de BBC eerst toestemming krijgen  van de Ofcom, de toezichthouder op de media- en telecommarkt. Ofcom moet bepalen of de BBC geen misbruik van zijn marktmacht maakt en eventueel concurrentievervalsend opereert met dit nieuwe distributiekanaal.

Via BBC.co.uk bereikt de publieke omroep maandelijks 13,7 miljoen Engelsen, bijna 3 miljoen meer dan vorig jaar. De omroep heeft, op het web, een bereik van 56 procent, tien procentpunten meer dan in het seizoen 2004/2005. Interactieve televisie is in Engeland verder gevorderd dan in Nederland. In het eerste kwartaal van 2006 keken er maandelijks 11,05 miljoen Engelsen naar interactieve BBC-televisie. De site BBC News verwerkt in maart 2006 wekelijks 5,3 miljoen bezoekers, waarvan een groot deel ook uit het buitenlands afkomstig is.

De Nederlandse Publieke Omroep wil ook proeven gaan houden met downloadtelevisie. Daarbij maakt Omroep.nl gebruik van het aan de TU Delft ontwikkelde BitTorrent-programm Tribler. De eerste proeven moeten nog van start gaan.

Deel dit bericht

3 Reacties

Philip

Denk dat peer-to-peer-technologie de toekomst hebben, Ik vind het geweldig dat het mogelijk is met deze technologie te kijken naar TV uitzendingen uit welk land ook. Jammer dat er nog niet zoveel gebruik wordt gemaakt van deze techniek voor TV. Gebruik zelf het programma peer to peer TVUPlayer wat eenvoudig in gebruik is en vind de beeldkwaliteit ook redelijk vooral de Amerikaanse TV stations zijn leuk om naar te kijken.

Jan Prins

peer 2 peer is mooi, maar vult wel snel je harde schijf en meestal is een keer kijken wel genoeg. grootste nadeel is natuurlijk dat je nu moet bedenken wat je straks wilt gaan kijken. veel belangrijker vind ik daarom de gids funtie. die je vertelt waar wat staat. bijv PCzapper biedt een handig software pakketje met een mooie interface en vele duizenden deeplinks naar streaming content. http://www.pczapper.nl/download

Jan Jans

P2P distributie werkt misschien een beetje voor de BBC, maar voor de rest is het duurder (meer dataverkeer bij de providers dan bij gewone streams, dus worden de abonnementen duurder) en de betrouwbaarheid en meetbaarheid zijn ronduit slecht. Dus er kan nooit geld voor de diensten worden gevraagd en adverteerders zullen wegblijven. Zelfs de Publieke Omroep heeft geld nodig, dus laat staan dat commerciële aanbieders serieus met P2P gaan werken. Don't believe the hype van Tibler: hun enige doel is subsidie opzuigen, niet om TV via internet professioneler of goedkoper te maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond