Deel dit artikel
-

AdScreens met interactieve narrowcastingmodule

Het Rotterdamse AdScreens heeft een aantal modules ontwikkeld waarmee winkeliers interactieve componenten toe kunnen voegen aan hun narrowcastingschermen. Binnenkort verschijnt bij de winkels van Vodafone de eerste toepassing, een virtuele gokkast waar winkelbezoekers kunnen 'gokken' via hun mobiele telefoon.

"Via je mobiele telefoon of een ander apparaat met een drukknop willen we interactie met de winkelschermen mogelijk maken`, zegt Julian Natte van AdScreens. "Bij Vodafone hebben we reeds MMS-interactie toegepast. Bezoekers van een winkel konden met een mobiele telefoon een foto van zichzelf nemen en die uploaden naar het scherm. Die foto´s waren vervolgens in alle andere winkels te zien en klanten op andere lokaties konden vervolgens via sms reacties versturen." Gebruikcijfers over deze actie heeft Natte niet.

Het bedrijf ontwikkelde drie narrowcastingmodules die interactie faciliteren. Natte: "met de etalage-applicatie wordt de mobiele telefoon een soort afstandsbediening. Je draait een nummer om je toestel aan het scherm te koppelen en kunt vervolgens met de cijfertoetsen door een menu navigeren om producten of diensten te zoeken, bijvoorbeeld bij een uitzendbureau of makelaar." Een andere toepassing, een virtuele fruitautomaat, gaat binnenkort bij de Vodafone-winkels van start. Elders installeert AdScreens een virtueel Rad van Fortuin. "Als je in een parfumerie op het Rad bijvoorbeeld een zeepje draait, zou je die als cadeau bij de kassa op mogen halen."

Live videostreaming is een volgende nieuwigheid van het 7 man sterke bedrijf uit de havenstad. Natte geeft daarbij als voorbeeld: "Free Record Shop, geen klant van ons, zou kunnen denken aan live videochats met artiesten als Kane of Anouk. Bezoekers van een muziekwinkel zouden hun vragen kunnen sms'en. De beste vragen uit het hele land zouden via een live videoverbinding voorgelezen en beantwoord kunnen worden. Natuurlijk is ook tweeweg videoverkeer mogelijk."

Of dit soort toepassingen het winkelend publiek ook geld kost, hangt van de lokatie-eigenaar af. Mobiele diensten die tegen een premium sms-tarief worden aangeboden, kunnen op minder klandizie rekenen dan interactieve diensten die gratis worden aangeboden.

AdScreens richt zich primair op de ontwikkeling van redactiesystemen voor narrowcastingtoepassingen. De aanschaf en installatie van winkel-tv's worden meestal uitbesteed aan derden. Natte spreekt met verscheidene bedrijven over intensieve samenwerking, maar van een overname is vooralsnog geen sprake. "We willen organisch en zelfstandig doorgroeien."

Foto: Guido Eijrond, Holland Centraal

Deel dit bericht

5 Reacties

Bas de Groot

Ik vind dit een zeer grote stap voorwaards voor de narrowcasting markt. Eindelijk wordt de consument eens centraal gesteld. Niemand zit toch te wachten op een bombardement van reclame via een scherm in de winkel. Het gaat veel meer om sfeer en beleving brengen in de winkel. Hiermee kan dit perfect. Goed werk, ga zo door!

atreur

Niet echt nieuws. http://www.TSS.nl uit Gouda levert al jaren een telecast module. Nog geavanceerder dan dit trukje met de mobiele telefoon.

Peter

Beste A. Treurt, het gaat denk ik niet om wie het eerste met een "trukje" komt, maar om goede toepassingen. De combinatie van de technieken, sms met een scherm op locatie is al zo vaak gedaan door een groot aantal partijen. Waar wel behoefte aan zal blijven is een goede toepassing voor een bepaalde bedrijfstak, daarom kan dit wel degelijk toegevoegde waarde leveren. Maar wel goed dat TSS uit Gouda dat al jaren doet. 

Sorce

Niet echt bijzonder. Beetje voor de hand liggende stap voor narrowcasting, in principe gewoon een tv-sms-spel in het klein. Voor de rest wordt narrowcasting nog steeds gruwelijk overschat. De consument zal er snel aan wennen en de kosten om het op te zetten worden niet terugverdiend… ook niet indirect…

Bas

Appart zo'n idee om je foto te kunnen uploaden en verspreiden..  Maar wat voegt het toe voor de doelroep van Vodafone? En is deze nu uitgedunt naar de tieners die ook massaal hun mobiel pakken als een hype als Idols dat van hun vraagt? Leuk dat ze gelijk al zo jong worden aangezet tot gokspelletjes trouwens.  Ik denk dat zo'n actie eventjes trendy kan zijn bij deze doelgroep, maar dat het juist bij het overgrote deel van de rest ergelijk wordt ervaren. Wie wil nou een kop va'n zo'n puber op een beeldscherm zien als je serieus aan het schoppen bent en dus vooral ontvankelijk bent voor de juiste informatie. Gelukkig hangen er ook nog andere beeldchermen in de winkels die daarin wel voldoen. Is dit niet juist een stap terug voor Narrowcasting? Als er interactieve toepassingen zijn dan moeten deze zo direct mogelijk en gebruiksvriendelijk. Deze vorm is indirect en al helemaal niet gebruiksvriendelijk. Denk je nou echt dat de pre-paid doelgroep hun beltegoed gaan verbruiken om de gsm als afstandsbediening te kunnen gebruiken? En dat zijn er bij Vodafone veel: 54,4 procent zelfs!!! Tevens vraag ik me zeer twijfelachtig af wat de toegevoegde waarde voor de winkelbeleving en verkoopstimulatie is. Vodafone is toch geen uitgaansgelegenheid of hangplek voor jongeren? Als ik (27 jaar, dus ook doelgroep van vodafone) zo'n winkel binnenloop dan wil ik liever snel en goede informatie over producten en geen scherm dat mij zo'n vreemde onverwachte actie vertoont waarvoor ik ook nog eens uitgebreid de handelingen van moet gaan bestuderen om mee te kunnen doen.(lukt dat trouwens binnen enkele seconden ?)  De reactie van Sorce hierboven kan ik eigenlijk niet helemaal begrijpen, vooral omdat de argumenten nergens op slaan. "De klant zal er snel aan wennen" Nou mooi toch? En dat zegt trouwens ook nog eens dat het voor de klant een opvolgende aanvullende en blijkbaar heel acceptabele stap in (winkel)beleving is."De kosten om het op te zetten worden niet terugverdiend" Dat is absoluut geen feit, testen wijzen juist uit dat er wel degelijk aankoopstimulatie is en dat de keus van product erdoor beïnvloed wordt. En vergeet niet dat dit maar één van de doelstellingen is!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond