Deel dit artikel
-

Google trekt stekker uit antwoorddienst

Terwijl Yahoo deze maand aankondigde haar snel groeiende vraag- en antwoorddienst verder uit te bouwen, stopt Google met een vergelijkbare dienst. Na meer dan vier jaar trekt de zoekgigant de stekker uit Google Answers. Google lijkt de strijd op dit vlak te hebben verloren van Yahoo; Yahoo Answers trekt maandelijks meer dan 12 keer zoveel bezoekers als Google Answers.

Op haar eigen weblog kondigt Google onder de posting ‘Adieu to Google Answers’ het einde van de webdienst aan. Vanaf het einde van deze week worden geen nieuwe vragen meer beantwoord.

Google geeft geen inhoudelijke uitleg over het wáárom van het ten grave dragen van de dienst. Een voor de hand liggende verklaring lijkt te zijn dat internetters niet willen betalen voor antwoorden. Want terwijl de dienst van Yahoo gebruik maakt van de kennis van de massa, werkt Google Answers met experts die tegen betaling vragen beantwoorden. Een groep van 500 ‘zorgvuldig’ geselecteerde onderzoekers beantwoordt vragen voor bedragen van tussen de twee en 100 dollar.

Betaalmodel lijkt niet te werken
Gebruikers van Yahoo Answers kunnen vragen stellen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Iedereen die een antwoord geeft, krijgt daarvoor punten. Een belangrijke motivatie voor gebruikers om veel en kwalitatief goede antwoorden te geven, is om een toppositie te krijgen op een ranglijst met beste vragenbeantwoorders. Dit idee staat haaks op de werkwijze van Google Answers. Daar worden vragenbeantwoorders (de experts) gemotiveerd door geld.

Een van de experts die voor Google Answers vragen beantwoordde, schrijft op zijn weblog dat hij na verloop van tijd stopte met het beantwoorden van vragen, omdat het teveel als ‘gewoon werk ging voelen.’ Tegelijkertijd bleef hij op andere plekken op het internet wél vragen beantwoorden, zonder dat hij daarvoor werd betaald. Waarom? “Omdat ik werd betaald met ‘community goodwill’. Terwijl er bij andere sites enig persoonlijk contact was tussen vragensteller en beantwoorder, beperkte dit contact zich bij Google Answers meestal tot een financiële transactie.

Yahoo Answers zeer succesvol
Voor Yahoo is de intern ontwikkelde dienst Yahoo Answers één van de belangrijkste strategische pijlers van het moment. De dienst bestaat iets minder dan een jaar en ondertussen zijn wereldwijd meer dan 120 miljoen vragen beantwoord. Uit de laatste bezoekcijfers van Comscore blijkt dat Yahoo Answers maandelijks meer dan 12 miljoen unieke bezoekers heeft en Google Answers minder dan een miljoen. Yahoo Answers is het afgelopen jaar in 19 landen gelanceerd. Een Nederlandse versie bestaat (vooralsnog) niet.

Naast Yahoo en Google hebben ook twee andere grotere bedrijven een vraag- en antwoorddienst. Microsoft lanceerde in augustus Windows Live Q&A en Lycos startte dit jaar met Lycos IQ. Beide diensten zijn gratis en vertonen grote overeenkomsten met Yahoo Answers.

Combinatie tussen sociaal en algoritmisch zoeken
Yahoo wil sociaal en algoritmisch zoeken combineren. Vanaf deze maand verschijnen onderaan een pagina met algoritmische zoekresultaten relevante antwoorden van de Yahoo Answers gemeenschap. Wie bijvoorbeeld ‘Amsterdam’ intikt in de zoekbalk van Yahoo Search, ziet onderaan de pagina drie antwoorden uit Yahoo Answers verschijnen met daarin het woord Amsterdam. De door gebruikers hoogst gewaardeerde antwoorden worden onderaan het zoekscherm getoond.

Idee van Larry Page
Google Answers ontstond meer dan vier jaar geleden uit een ruw idee van Google-oprichter Larry Page. Een team van vier mensen zette dit idee in minder dan vier maanden om tot de antwoorddienst die deze week ten grave wordt gedragen. Meer dan 800 experts droegen met hun kennis bij aan de dienst de afgelopen jaren. Google biedt wel een kleine troost: Google Answers blijft als archief toegankelijk.

Deel dit bericht

3 Reacties

Erik

Alweer een bewijs dat Google goed in search is maar niet in andere services. Ze hebben blijkbaar niet de juiste mensen die zoals Eric Schmidt destijds met goed business inzicht kwam om Adwords te introduceren. Ben nu toch wel echt benieuwd wanneer ze een consument vriendelijke service gaan lanceren die wel werkt voor hun business en voor hun gebruikers. Gmail is het enige wat een beetje succes oplevert maar dit product laat ook zien dat het door techneuten is ontwikkeld en niet door mensen met visie op het gebied van business en userfriendlyness.Google is dus niet onverslaanbaar!

Gert-Jan van Engelen

Dit zou wel eens een belangrijke ontwikkeling kunnen zijn. Omdat Google de afgelopen jaren tientallen van dit soort proef-ballonnetjes heeft opgelaten (zie o.a. http://labs.google.com/ ), zullen er nog vele doorgeprikt worden waarbij blijkt dat Google geen marktleider is. Dit met behoorlijke schade voor het tot nu toe betrouwbare imago en de portemonnee en iedere keer meer teleurgestelde gebruikers.  Dat ze de slag met Yahoo vanwege een strategische misser (gebruik van experts versus 'wisdom of the crowds') op het gebied van sociale software hebben verloren voorspelt niet veel goeds.

Kjeld

Ik snap wel dat de betaalde versie niet werkt evenals de Alladin-versie. Het kost te veel tijd om een antwoord te krijgen. Zelf heb ik al een jaar http://www.quiro.nl/ draaien. Je kunt daar gratis zonder lidmaatschap een vraag stellen en beantwoorden. Het is User driven en vrij voor iedereen. Een kruising van Search, Wiki, Forum en UGC. Het is nu nog een proefproject dat gewoon loopt en wordt gevalueerd voor de toekomst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond