Deel dit artikel
-

Kieskeurig.nl voorspelt verkoop in fysieke winkels

Het zoek- en vergelijkgedrag van internetters op vergelijkingssite Kieskeurig.nl blijkt een goede voorspeller te zijn van daadwerkelijk koopgedrag in fysieke winkels. Dat blijkt uit een vergelijking van gegevens van marktonderzoeker GfK en Kieskeurig.nl. “Het gedrag op Kieskeurig.nl geeft een goede indicatie van wat er twee weken later in winkels over de toonbank gaat.”

Grote retailers, onder meer van consumentenelectronica, geven minimaal dagelijks aan GfK door wat hun verkopen zijn, verdeeld over de verschillende producten. Zo heeft GfK een gedetailleerd beeld van exacte aantallen daadwerkelijk verkochte producten in winkels als de Mediamarkt. De afgelopen maanden heeft GfK, in een pilotproject, de gegevens van zeven electronicaproducten, waaronder digitale camera’s en LCD-televisies, vergeleken met het zoek- en vergelijkgedrag van mensen naar deze producten op Kieskeurig.nl. "De piekjes in kijkgedrag op internet, zie je twee weken later terug aan de kassa," aldus Bert Wiggers, directeur Kieskeurig.nl bij Ilse Media. .

Sterke relatie online en offline
Onderzoekers van GfK constateerden dat het online zoekgedrag een sterke relatie vertoont met het offline koopgedrag. Op basis van de geconstateerde correlatie, die voor elk product anders ligt, zegt GfK nu voorspellingen te kunnen doen. "GfK zegt: we verkochten altijd historie, nu gaan we dat ook met de toekomst doen," aldus Wiggers.

Uit de vergelijking van gegevens van Kieskeurig.nl en GfK blijkt dat de correlatie op ‘twee weken ligt’. Dat betekent, zo zegt Wiggers, dat mensen ‘ongeveer twee weken vóórdat ze een aankoop doen zich oriënteren op internet.’ De uitkomst van de pilot was voor GfK en Kieskeurig/Ilse Media zelf ook enigszins verrassend, blijkt uit de woorden van Wiggers. Ilse Media is sinds juli eigenaar van Kieskeurig.nl

Product voor marketeers
Beide bedrijven hebben deze week een nieuwe dienst gelanceerd met de naam GfK-Kieskeurig Webtracking. Marketeers, retailers of fabrikanten krijgen met de dienst, waarop ze een abonnement kunnen nemen, een middel in handen om te kunnen ‘voorspellen’ wat er in de winkel gaat gebeuren, meent Wiggers. De dienst kan onder meer worden gebruikt, zegt hij, om het assortiment in winkels aan te passen. Of bij beslissingen over promotie, distributie en productie.

 

 

 

 

Deel dit bericht

1 Reacties

Jan

Dus als consumenten slim zijn kijken ze zo min mogelijk op kieskeurig.Kijken op zulke sites maken producten straks duurder.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond