Deel dit artikel
-

eBay verbant veilingen virtuele goederen

Speelgeld en objecten uit populaire online spellen als World of Warcraft en EverQuest mogen niet meer geveild worden op de Amerikaanse en Engelse filialen van eBay. Het veilingbedrijf wil problemen met intellectueel eigendom vermijden en weert veilingen van virtuele artikelen. Voor objecten uit Second Life wordt tijdelijk een uitzondering gemaakt omdat Linden Lab zich liberaal opstelt.

Afgelopen twee dagen verdwenen er 3.000 veilingen op eBay.com van virtuele spelobjecten en spelgeld uit online spellen als Anarchy Online, EverQuest en World of Warcraft. Afgelopen zondag liepen er nog ruim 8.000 veilingen, gisteren waren dat er een kleine 5.000. eBay geeft toe de veilingen proactief te verwijderen.

eBay verwijdert de veilingen omdat het bedrijf niet weet hoe het correct om moet gaan met het intellectueel eigendom van de virtuele goederen. Speluitgevers als Sony publiceren spellen waarin gamers met virtuele arbeid in het spelgeld kunnen verdienen. Daarnaast kunnen ze in de spelwereld huizen of bijvoorbeeld wapens bouwen. Goede bouwers verkopen hun objecten op internetveilingen als eBay. Daardoor zetten ze digitaal werk om in klinkende munt, echte dollars. De webveiling vraagt zich echter af of het daadwerkelijke eigendom van geveilgde objecten in handen van de speler is of in die van de speluitgever. Een sluitend antwoord is vooralsnog niet gevonden.

Hoe groot de mondiale markt voor handel in virtuele objecten is, is niet bekend. News.com noemt als ondergrens 250 miljoen dollar, maar in de zomer van 2005 noemde de New York Times een bedrag van 880 miljoen dollar. Het staat echter vast dat naarmate online spellen populairder worden, dat de markt groeit. Microsoft, overigens, tracht net als Sony deze handel binnenshuis te houden door binnen het spelplatform handelslocaties in te bouwen.

eBay maakt vooralsnog een uitzondering voor spelobjecten uit de 3D-wereld Second Life. Een woordvoerder van eBay laat aan gamesblog Gigagamez weten, dat het veilingbedrijf Second Life niet als spel beschouwt. Daarom worden Second Life-objecten nog niet van de veiling verwijdert. Het onderzoek daarnaar loopt echter nog. Second Life-uitgever Linden Lab is in zijn algemene gebruiksvoorwaarden duidelijk over intellectueel eigendom. Het eigendomsrecht van virtuele objecten is in handen van degene die het object heeft gemaakt.

Een bedrijf dat mogelijk profiteert van eBay's verbanningsbeleid is IGE.com. IGE.com is een handelssite waar gamers spelgeld en -objecten kunnen kopen en verkopen. Net als een bank koopt IGE virtueel geld en spelobjecten van gamers in tegen een lage prijs en verkoopt ze door tegen een hogere prijs. Het bedrijf heeft zich nog niet publiekelijk uit willen laten over de zaak.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond