Deel dit artikel
-

Google: ‘zoek nieuwe invalshoek mobiele innovatie’

“De omzetprognoses rondom mobiel internet zijn niet goed. Geen enkele mobiele telecomaanbieder verdient per klant per maand gemiddeld meer dan 10 euro aan internet.” Googles productmanager Mobiel Dipchand Nishar stelt: “Innovatie komt uit de slimme integratie van webdiensten.” Zo ver is het voor Telefonica en Orange nog niet.

"Wie hier komt om een aankondiging te horen over de vermeende GooglePhone zit op het verkeerde adres", Dipchand Nishar was duidelijk gisteren tijdens het begin van zijn toespraak op het 3GSM World Congress. Hij toonde zich niet van zins concrete productaankondigingen te doen voor Google op het mobiele terrein. De techneut gaf enkel zijn visie op ontwikkelingen voor de mobiele telecomsector voor de komende vijf jaar.

Tijdens een halfuur durende toespraak zei Nishar te zien dat de rek er bij de huidige mobiele ontwikkelingen uit is. Op Japanse telecomaanbieders na verdient geen enkele telecompartij meer dan 10 euro per klant per maand aan mobiele datadiensten, zei hij. Hoewel de aanbieders deze zogeheten Arpu met het aanbieden van muziekdownloads, spelletjes en videostreams proberen te stimuleren, lijkt het einde van deze productgroep bereikt.

"We zijn geen zoekbedrijf"
Nishar trachtte zijn bedrijf op een neutrale manier te profileren tegenover de mobiele industrie. "Google is geen zoekbedrijf, we zijn een informatiebedrijf. We zien dat onze gebruikers hun informatie snel willen, en wel nu. Dienstenaanbieders dienen aan een aantal eisen te voldoen om hun klanten goed met informatie te bedienen. Om te beginnen: word persoonlijk. Bied, ten tweede, context- en lokatiespecifieke informatie aan en, ten derde, integreer dit in een geheel van sociale netwerken."

De Google-medewerker: "Locatiegebaseerde diensten beginnen nu te komen. Ik denk dat die informatie binnen nu en 5 jaar geintegreerd zal worden met gegevens uit iemands sociale netwerk. Als gebruiker krijg je dan antwoord op vragen als: ik ben nu op locatie X, wie van mijn kennissen was hier eerder en wat vond hij ervan?"

Privacyzorgen laten varen
De spreker veronderstelt dat de toekomstige generatie internetgebruikers nog meer dan nu persoonlijke informatie zal willen ruilen met derden. "Moeten de privacyregels echt zo scherp? Kunnen we dat als klant niet zelf bepalen? In sommige gevallen wil ik gerust een lager privacyniveau tolereren als ik daar goede persoonsgerichte locatiegebaseerde informatie voor terug krijg."

Steve Glagow van telecomaanbieder Orange stelde in een latere paneldiscussie: "De ontwikkeling van locatiegebaseerde diensten is afgelopen jaar niet hard gegaan. Er komen maandelijks zat innovatieve toepassingen voor mobiele toestellen op de markt, maar op ons mobiele  portaal kunnen we daar niet voldoende aandacht aan geven om geaccepteerd te krijgen op de massamarkt." Orang biedt deze diensten van derden als losse onderdelen van zijn portaal aan, niet als geintegreerd geheel.

Hij vervolgt: "Er is te veel om te laten zien op mobiel internet. Maar dat is niet per se een verlies voor telecomaanbieders. Ze profiteren ervan als klanten de diensten intensiever gaan gebruiken." Hij ziet gesloten mobiele portalen als Orange World niet als zaligmakend. Zijn collega Cayetano Lluch, technologiebaas bij Telefonica, zet het zwaarder aan: "Walled garden portalen waren eind vorige eeuw een noodzaak om Gprs-internetverkeer te kunnen sturen. De ontwikkeling daarvan stond in de kinderschoenen. Nu wordt het tijd om naar een ander model te zoeken."

Googles Nashir: "Mobiele aanbieders moeten zich focussen op de ervaringen van hun klanten, hoe ze webdiensten beleven, niet op producten en productonderdelen."

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen

"Op Japanse telecomaanbieders na verdient geen enkele telecompartij meer dan 10 euro per klant per maand aan mobiele datadiensten…" Sinds de introductie van i-mode in de EU hoor ik dat Japanners zoveel meer doen met mobiel internet. In 2000 hoorde ik vaak het argument dat 'vast internet' een relatief lage penetratiegraad had in Japan en dat velen gelijk voor mobiel internet gingen. Ik neem aan dat in 2007 dat niet meer het geval is. Waarom is er nu in 2007 nog steeds zo'n verschil tussen Japan en Europa wat betreft mobiel internet gebruik?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond