Deel dit artikel
-

Second Life versie Amsterdam verkocht (update)

Terwijl de gemeente Zoetermeer deze week de deuren van haar virtuele stadhuis opent in Second Life, is de Second Life versie van Amsterdam voor 50.000 dollar verkocht via eBay. De nieuwe eigenaar is de Amsterdamse vastgoedondernemer Nedstede.

Een Amerikaan is bouwer en was tot maandag eigenaar van de Second Life versie van Amsterdam (door gebruikers vaak SIM Amsterdam genoemd). De bouwer, die zichzelf Stroker Serpentine noemt, zegt op eBay dat de koper alle gebouwen, inclusief animaties en accessoires,  tot zijn eigendom mag rekenen.

Geïnteresseerden konden een bod doen vanaf 20.000 dollar. Op maandag werd bekend dat de Amsterdamse vastgoedondernemer Nedstede 50.000 dollar heeft neergelegd voor 'Amsterdam'. Nedstede is actief in de ontwikkeling van vastgoed, en wil dat ook in de virtuele versie van de hoofdstad gaan doen.

De SL-variant van Amsterdam is een drukbezochte plek in Second Life en ontmoetingsplaats voor veel Nederlandse bezoekers van de virtuele wereld. In de virtuele stad zijn gebouwen als het Centraal Station, het Monument op De Dam en de Nieuwe Kerk nagebouwd. Evenals grachten en nauwe steegjes op de Wallen. De stad heeft de reputatie één van de beste replica's binnen Second Life te zijn, maar is ook (en misschien vooral) bekend om de vele porno-activiteiten.

Second Life Insider sprak met de eigenaar over de verkoop. Waarom doet hij Amsterdam van de hand? "Amsterdam en ik gaan verschillende richtingen uit," antwoordde hij cryptisch. "Ik kan het niet langer handhaven als een publiek eigendom. Ik wil iemand anders de mogelijkheid geven om dat wel te doen."

Zoetermeer betaalt 25.000 euro
Deze week opent de gemeente Zoetermeer de deuren van haar nieuwe stadhuis in Second Life. Het is de start van de ontwikkeling van de Second Life variant van Zoetermeer. Zoetemeer Second Life moet ‘een bruisende en aantrekkelijke stad worden', schrijft de gemeente in een persbericht. De gemeente heeft 25.000 euro gereserveerd voor het Second Life project.

De gemeente Zoetermeer heeft de nodige kritiek moeten verslikken, nadat ze bekendmaakte een flink geldbedrag te gaan besteden aan de bouw van een virtuele stad in een omgeving waar slechts zo'n vijfduizend Nederlanders regelmatig tijd doorbrengen.

Ook de gemeente Den Haag besteedt een flink bedrag aan Second Life. De gemeente legde 17.000 euro neer voor de bouw van een virtueel strandpaviljoen.

Deel dit bericht

15 Reacties

Niels Langereis

Ik denk dat het toch heel erg verstandig zou zijn alle steden in Nederland toch even uitgebreid kijken naar de harde cijfers die zijn voortgekomen uit het onderzoek door Mevrouw van den Boomen, docent en onderzoeker aan de universiteit Utrecht:"Ja er zijn 4.9 miljoen geregistreerde bezoekers in de wereld, maar let wel er zijn maar 435.120 bezoekers actief geweest in de afgelopen 7 dagen.Linden Lab bevestigd dat 90 % van de mensen die Second Life uitprobeert snel weer afhaakt."En het belangrijkste voor alle bedrijven (steden) in Nederland:"Naar schatting hebben 30.000 tot 50.000 Nederlanders een account. 10% is echt actief."Ik vraag me sterk af of de gemeentes in Nederland hiermee wel hun uitgaven kunnen onderbouwen. Er zijn genoeg minderheden in Nederlandse gemeentes die dat geld veel beter kunnen gebruiken. "Meer dan 60% van alle bezoekers is hoogopgeleid"Niets in dit onderzoek wijst er op dat de mensen bij de gemeentes zelf onderzoek hebben gedaan naar de doelgroepen of het bereik van hun acties. Niels LangereisStudent Arts & Economics aan de Hogeschool van de Kunsten te Utrecht. bron: 'Echte Hit of mediahype, Virtuele wereld Second Life is geen digitale goudmijn'Door: Marie-Jose KlaverNRC-NEXTMaandag 26 Maart 

Mischa Tiebie

Met verbazing lees ik de laatste tijd hoe iedereen over elkaar heen valt om te roepen dat er 'maar' ongeveer 5000 nederlanders actief zijn op Second Life en investeringen dus niet de moeite waard zijn. Wanneer je goede content kunt aanbieden op een platform als Second Life die interessant is voor je doelgroep dan moet je ook tijd en geld spenderen om je doelgroep daarop te attenderen. Daarin is dit medium niet anders dan anderen. Waar het aan ontbreekt is mensen die de mogelijkheden inzien.

peter

Kan iemand mij uitleggen wat dit precies betekent, wat is er eigenlijk te koop en waarom betalen mensen geld voor een dergelijke positie?

Maron Dijkslag

Leuk, hoor, dat gemeentes aanhaken op de trends en ontwikkelingen in virtuele omgevingen. Maar misschien is het een idee om eerst de digitale dienstverlening IRL, zeg maar gewoon via de eigen website, voor elkaar te krijgen, voordat er zoveel geld wordt besteed aan dienstverlening in een virtuele omgeving waar nog zo weinig mensen zich bevinden. Nederland Kennisland okay, maar voorop willen lopen waar je een paar stappen terug nog helemaal niet 'klaar' bent met dienstverlening, gaat me een beetje te ver.

Niels Langereis

Wat verbazingwekkend is dat een marketeer bij een groot bedrijf denkt dat 5000 Nederlanders veel is. En natuurlijk als de doelgroep nou heel erg specifiek is, maar dat is nog helemaal niet vastgesteld. Misschien een volgend onderzoek?Maron Dijkslag heeft gelijk. Er zou eerst wel eens meer gewerkt mogen worden aan een goede digitale toegang van een echte 'real life' stad.Ik ben een groot voorstander van digitale vooruitgang. En creatieve innovatie. Maar de vraag is of Second Life dat is. Misschien is Second Life wel de 'commodore 64 computer' van alle virtuele werelden….

Mischa Tiebie

Ik vind het verbazingwekkend dat iedereen zich blind staart op het aantal Nederlanders (of mensen in het algemeen) dat zich nu in Second Life bevindt. De kracht van platformen als deze zit hem niet in het aantal bezoekers dat je gratis tot je beschikking krijgt, maar in de mogelijkheden die je ermee aangereikt krijgt. Doodeenvoudig en voor een appel en een ei heb je als bedrijf de mogelijkheid om je eigen 3dimensionale ruimte in te richten voor je eigen klanten. Zodat die potentiele huizenkoper zf alvast door de verschillende woningtypes kan lopen en die alvast een beetje in kan richten. Om te laten zien hoe die herinrichting van dat plein er uit komt te zien. En daar hoef je uiteraard geen $25.000,- voor neer te tellen, voor een fractie van dat bedrag heb je je eigen ingerichte ruimte. En… de 'Commodore 64' was 20 jaar geleden de beste homecomputer die beschikbaar was, met voor die tijd geweldige mogelijkheden 🙂

Guido Gautier

Waarom zien mensen niet dat het allemaal met elkaar samenhangt. Als bedrijven niet investeren in virtuele werelden dan is er voor gebruikers nooit een reden een virtuele wereld te bezoeken.Het succes van Second Life hangt samen met de hoeveelheid concrete functionele dingen die je straks allemaal kunt. Dit zal zorgen voor de kritieke massa waarna het commerciele feest compleet is (parallel internet).Ik ben blij dat er bedrijven zijn die de trend van virtuele omgevingen zien en beseffen dat ze het beste nu kunnen experimenteren hoe ze deze nieuwe technieken en mogelijkheden kunnen inpassen in bestaande bedrijfsprocessen.

Polle

"Als bedrijven niet investeren in virtuele werelden dan is er voor gebruikers nooit een reden een virtuele wereld te bezoeken." Hum, die uitspraak begrijp ik niet. Suggereer je dat de spelers van SL vooral daar rondlopen om naar reclame te kijken, virtuele vestigingen van multinationals en verkwistende gemeentes te bezoeken en spullekes aan te schaffen?  Ik durf te zeggen dat dit niet de voornaamste reden is, bovendien voelden toch al een berg spelers zich aangetrokken voordat er ook maar enig corporate cash tegenaan werdt gesmeten. Over die 5000 Nederlandse luitjes die rondlopen in SL, sinds wanneer is dat meteen een mooi afgebakende doelgroep? Behalve dat deze luitjes veel tijd doorbrengen in een virtuele omgeving is het toch moeilijk om een mooie lijst van gemeenschappelijke kenmerken op te stellen? Laat staan het succes van een campagne te meten.

Guido Gautier

@ polle Bedoel inderdaad niet dat mensen alleen komen om naar reclame te kijken. Ik bedoelde dat het internet destijds pas echt populair werd toen je er je bankzaken kon regelen, verzekeringen afsluiten, spullen verkopen en kopen, sociale contacten onderhouden e.d. Oftewel dat het genoeg functionaliteit voor gebruikers biedt, dan komen ze vanzelf.

Annemieke de Groot

Iedereen die zich blindstaart op de de aantallen actieve gebruikers in SL, hebben de jaren 0 uit hun geschiedenisboekjes geschrapt. In 1995 was slechts 1 % van de Nederlanders actief op internet… nu is het 90%. NL is de snelst groeiende populatie op Second Life. Een groei in een half jaar van 700 % actieve gebruikers. Vertel me dat dat niet interessant is! Het is goed dat er geexperimenteerd wordt met de mogelijkheden van de virtuele wereld. Helaas blijft het vaak bij nabouwen van real life en dat is niet echt creatief. Second Life is een experience en dat wordt door te weinig Nederlandse bedrijven gebruikt.  Er zijn zoveel meer mogelijkheden dan een huis of kantoorpand!

bram

Persoonlijk vind ik het heus wel mooi dat (lokale) overheden ook aanwezig proberen te zijn in virtuele werelden als SL. Maar 25.000 vind ik een onaanvaardbaar bedrag voor een stukje 3D modeling.  Voor dat bedrag hadden ze ook een paar verslaggevers kunnen inhuren die reportages maken over het handelen van de gemeente en dit verspreiden via sites als YouTube. Ik denk dat je dan een veel groter bereik haalt en bovendien meer informatie kan overbrengen.

BramBo

Voor mij is het Second Hype, en dat bewijst het feit dat Amsterdam nu verkocht is voor zoveel geld. Dat is niet aan een gemeente, maar aan een commerciele vastgoedpartij… prima het is zijn geld.Anders is dat Zoetermeer nu 25.000 apart legt voor het Second Life project. Is dat voor een part-timer die nu het loket in SL gaat bemannen?  Dankzij de hype komt dit artikel in heel veel media terecht, en dan is die 25.000 ter promotie van het altijd pittoreske Zoetermeer (althans in SL!) nog niet eens zo veel

Toon ten Cate

Goedemorgen lezers, het is jammer dat een ieder zo negatief is over SL. Zelf ben ik ook niet zo vol van het lange laden, de wachttijden en de zelf ontworpen clusters, maar we staan wel met z'n allen op de vooravond van een aan een schakeling van virtuele werelden waar je elkaar kunt ontmoeten, chatten, shoppen, gokken, sex alles. SL is wellicht te hard van stapel gelopen, maar zet wel de juiste toon. Ik heb veel respect voor SL, zeker voor hun mega PR machine. Daar kan iedereen alleen maar diep voor buigen. Overal zijn ze vindbaar. Iedere krant schrijft erover en alle journalisten pikken het op. Waarom? Omdat je wilt laten zien dat je bij de les bent als journalist, medium en nu ook als bedrijf. Natuurlijk is het een PR verhaal. Echter door de PR stunts groeit SL. Persoonlijk heb ik andere ideeen, maar die komen zeker ook binnenkort op het net. 

Hein Eberson

Verslag op Second Life Herald [ http://www.secondlifeherald.com/ ] over een ontmoeting tijdens de Virtual World Conferentie op dit moment in NYC met Colin Parris, IBM Vice President: "He's staying with SL because it's on balance a "value-add" for his company, and most important for the work force is the open-ended social networking for his employees. I asked him if he feared loss of worker productivity, distractability, and undermining of management authority by open-ended platforms. He reflected and said, no, on balance it's a value-add — it's a plus. If he can bring people in India and England and the United States together to talk to each other with the innovation, creativity, directness — and cost savings in airfares — that he can in SL, that works."  En zo zijn er honderden toepassingen van Second Life te verzinnen. Geen marketing, maar informatieoverdracht en procesondersteuning.

Jantje

Hallo Second Life fanboys and fangirls. Second Life is een flop. Doei.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond