Deel dit artikel
-

Sun Microsystems reorganiseert via weblog CEO

Technologiebedrijf Sun Microsystems neemt de organisatie van het bedrijf grondig op de schop. In een voor topbestuurders ongebruikelijke actie maakte de hoogste baas van het bedrijf, Jonathan Schwartz, het nieuws nagenoeg direct bekend via zijn weblog. Personeel en afnemers waren derhalve wereldwijd binnen enkele uren op de hoogte van de veranderingen. “Ik moedig het zelfs aan, dat andere directeuren een weblog onderhouden”, aldus Schwartz.

"Ik geloof niet om afgeschermde omgevingen", is de titel van het bericht dat Jonathan Schwartz gisteren op zijn weblog publiceerde. De titel is representatief voor de transparante houding die de bestuurder al enige tijd naar de buitenwereld toe aanneemt. Het recentste bericht op zijn site omvat de aankondiging van een fundamentele reorganisatie van het bedrijf met onmiddelijke ingang.

Sun Microsystems voegt een aantal bedrijfsonderdelen samen en richt ook een nieuwe bedrijfseenheid op. Het doel daarvan is interne concurrentie tussen afdelingen te bevorderen, innovatie in zelfstandige eenheden te bespoedigen en kennis tussen tot voor kort gescheiden afdelingen te delen.

Dat maakte de hoogste baas van het bedrijf gisterenochtend via e-mail bekend aan zijn personeel. Enkele uren later publiceerde Schwartz het bericht ook op zijn weblog. "Ja, ik heb nog overwogen deze aankondiging direct op mijn weblog te zetten, maar ik wilde niet dat Sun-medewerkers dit nieuws eerst via een externe bron zouden vernemen. Vandaar dat ik toch eerst een interne memo verzond."

De aankondiging wordt in het schijnbaar ongemodereerde reactiepaneel positief ontvangen. De reacties hebben echter niet enkel betrekking op de interne reorganisatie, maar ook op de wijze van communicatie naar de buitenwereld. Reageerders voelen zich aangesproken als direct betrokkenen. Een anoniem persoon wijst er echter dat op Schwartz op zijn blog vaak de opmerking 'Stay tuned' gebruikt, maar daar zelden opvolging aan geeft.

Schwartz vindt dat meer algemeen directeuren een weblog moeten onderhouden. Dat zei hij in dit video-interview eind september 2006 (vanaf 28:20).

"Ik moedig andere directeuren aan dat te doen. Het heeft een paar effecten. Ik heb slechts één nadeel ondervinden; dat ik ook tijdens vrije dagen aan mijn blog denk. Verder is mijn weblog waar Sun voor staat: transparantie en het delen van kennis en informatie. Daarnaast plak ik via mijn site een gezicht op Sun. En dat doen ook andere medewerkers met hun bedrijfsblog." Alleen al op het Sun.com-domein zelf worden enkele honderden weblogs bijgehouden. "De sites zijn bedoeld voor iedereen die zich in Sun interesseert. We zoeken het gesprek met onze gebruikers."

In januari 2007 ging Schwartz nog door het stof voor een blogger, Matt Mullenweg van WordPress.com, toen deze klaagde over slechte dienstverlening van Sun. Schwartz reagerde: "Sorry Matt, we hebben het verprutst. Inderdaad kunnen we op deze manier onze aspiraties niet realiseren."

Microsofts technisch directeur Ray Ozzie onderhoudt eveneens een weblog. Zijn recentste bericht dateert van 1 april 2006.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen

Ook in Nederland zijn er goede voorbeelden van weblogging door topmanagers. Binnen Achmea gebruikt de directeur van de IT-organisatie zijn weblog om veranderingen te duiden (bijvoorbeeld fusie met Interpolis). De grote projecten komen ook aan bod (bijv. wetswijzigingen in de zorg). Dit soort informatie wordt zeer goed gelezen. Communicatie is de kernactiviteit van Managers. Communicatief management is het uitgangspunt voor dienstverlening zoals http://www.managizer.nl waar managers terecht kunnen voor allerlei support om communicatiever te handelen.

Marco Dees

Dit is een positieve tendens. Schwartz is hiermee een van de voorlopers in de ontwikkeling van communicatief management binnen bedrijven. Ook in Nederland hebben wij ervaring met weblogging binnen bedrijven in bijvoorbeeld fusie- en integratietrajecten. In die processen is de toekomst vaak onduidelijk en als medewerkers geen informatie uit eerste hand krijgen, geven ze zelf betekenis aan de geruchten die ze horen. Het resultaat is dat verkeerde interpretaties veel onrust kunnen veroorzaken. In onze dienstverlening (www.managizer.nl) nemen wij company weblogging ook vaak mee als management tool voor middle management. Want hoewel het vaak topmanagement is dat met deze nieuwe vormen van communicatie de media haalt, is het juist middle management dat in zijn performance wordt ondersteund als zij zich communicatief kan manifesteren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond