Deel dit artikel
-

Start-up analyseert online buzz

De Nederlandse start-up Buzzcapture analyseert voor bedrijven wat consumenten over hen zeggen op weblogs en fora. Het verschil met bestaande diensten als Technorati en BrandGossip is, zo zegt het bedrijf, dat het over de ruwe gegevens een extra laag legt.

Buzzcapture bestaat sinds november, vertelt oprichter Alex van Leeuwen. Het bedrijf treedt deze week naar buiten met een persbericht omdat het nu ‘de eerste klanten heeft binnengehaald'. De eerste opdracht die het bedrijf uitvoerde was een analyse naar de ‘online buzz' over Microsoft TalentLab, een ICT Recruitment platform van Microsoft, opgezet door LostBoys. Ondertussen is ook een tweede klant binnengehaald. Het gaat om een groot farmaceutisch bedrijf, aldus Van Leeuwen.

Er bestaan al verschillende ‘tools' om de blogosfeer te monitoren, zoals BlogPulse, Technorati, Google Blogsearch, BrandGossip en Wieblogt. Het verschil met deze voorbeelden is, vertelt Van Leeuwen, dat Buzzcapture ruwe informatie verzamelt, maar deze vervolgens ook inzichtelijk maakt voor bedrijven. "Wij leveren hapklare stukken".

In de rapporten die Buzzcapture aan klanten levert, omschrijft het of in online discussies een overheersend positief of negatief (of meer genuanceerd) gevoel heerst over producten, diensten of bedrijven. Ook wordt meer inhoudelijk op de discussies ingegaan: welke issues spelen of wélke klachten hebben mensen vooral?

Menselijk
Het bedrijf gebruikt technologie om te monitoren, maar voegt hier een menselijk element aan toe door deze data te analyseren en uit te leggen. Internationaal zijn er meer bureaus die iets soortgelijks doen, maar in Nederland is dit volgens Van Leeuwen nog betrekkelijk nieuw.

Het bedrijf koppelt technologie van twee externe partijen (Textkernel en WiseGuys) aan elkaar. Opvallend is dat het bedrijf, dat een zo volledig mogelijk beeld wil geven van wat er online leeft, sociale netwerksites als Hyves en MySpace niet monitort. Van Leewen: "Dat willen we ook nog gaan doen."

Buzzcapture heeft naast de oprichter één aandeelhouder, namelijk Textkernel, dat ook een deel van de technologie levert. Oprichter Van Leeuwen is vooralsnog de enige full time medewerker van het bedrijf, dat verder werkt met twee parttimers en enkele freelancers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond