Deel dit artikel
-

Viva-lezeressen bestellen proefmonsters via sms

Bladenuitgever Sanoma begint bij Libelle en Viva een proef waarbij lezeressen van de bladen via sms proefmonsters kunnen bestellen en thuis laten sturen. Gebruikelijk is proefexemplaren van, bijvoorbeeld, shampoo op het blad geplakt mee te zenden. Bij de proef komt het initiatief bij de lezeres te liggen, iets dat en passant bondige profielinformatie oplevert.

Sanoma Uitgevers onderzoekt of sms een geschikt medium is om lezers van zijn publiekstijdschriften te voorzien van proefmonsters van verscheidene soort consumentenartikelen. De uitgeverij is momenteel op zoek naar bedrijven die mee willen doen aan de proeven, die vooralsnog eenmalig worden gehouden. De dienst wordt aangeboden in samenwerking met TNT Post, dat eerder deze week de dienst ‘Send Me Now’ introduceerde. Daarbij worden sms en de papieren post met elkaar verbonden op logistiek niveau.

Jan van der Weel, bij Sanoma verantwoordelijk voor de proef, legt uit: "We willen de reacties van de lezers in eerste instantie peilen op dit medium. Om daar een beeld van te krijgen, kiezen we verschillende doelgroepen onder de vrouwenbladen. Adverteerders kunnen de proefmonsters zowel via de websites als via de bladen onder de aandacht brengen."

Bedrijven die deelnemen aan de proef kunnen en advertentie in het blad kopen of een advertorial plaatsen om daarmee de aandacht op de sms-actie te vestigen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in aparte 'winkelpagina's' in het blad, waarop veelal nieuw geïntroduceerde producten worden getoond, een positie te krijgen. Belangstellende lezeressen kunnen tegen regulier tarief hun voornaam, postcode en huisnummer sms'en. "Binnen een of twee dagen krijgen ze vervolgens het product thuisbezorgd."

Peter Joziasse, van TNT Post, zegt: "Deze dienst speelt in op de trend dat de consument aan de knoppen zit en zelf bepaalt wat hij wel of niet wil ontvangen. Send Me Now voldoet aan impulswensen." De dienst Send Me Now kan, zo luidt de verwachting, ook ingezet worden voor advertentiecampagnes op radio en televisie en bij abri's en andere posterreclames.

Consumenten die reageren op de sms-actie verzenden zowel hun mobiele nummer als hun postadres. Volgens Van der Weel mag het mobiele nummer niet zonder expliciete toestemming van de consument worden gebruikt voor vervolgacties, vanwege de opt-in regels de gelden voor sms-reclame. Bij papieren post ligt dat net andersom. De verzamelde adresgegevens kunnen door de adverteerder worden gebruikt.

Volgens Van der Weel kunnen adverteerders de verzamelde klantinformatie op hun beurt weer verrijken met profielinformatie van bedrijven als Cendris, om zo een bondig beeld te krijgen van de potentiele klanten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond