Deel dit artikel
-

Eerste YouTube-reclames zijn ‘video-in-video’

De eerste reclames die opdoken in YouTube-video’s beginnen niet voor of na filmpjes, maar staan in een aanklikbare laag over het lopende filmpje heen. Dat blijkt uit screenshots op Amerikaanse weblogs dit weekend.

De advertenties komen als aanklikbare tekstmededelingen aan de onderkant van de filmpjes voorbij. Wie er op klikt, krijgt in een laag over de lopende video een kort reclamespotje te zien. Ook na afloop is er een thumbnail en tekstregel van de advertentie te zien. Dat was te zien op de eerste screenshots die zaterdag opdoken bij weblogs als NewTeevee, Mashable en Techcrunch.

Met deze manier van adverteren in video's wijkt YouTube af van de traditionele vormen waarbij reclamespotjes voor of na de filmpjes verschijnen. Het Nederlandse nieuwsvideobedrijf Zoom.In werkt bijvoorbeeld al jaren met de zogeheten pre-roll-spotjes voorgaand elk filmpje. Kijkers ervaren die pre-rolls vaak als storend, maar het probleem voor YouTube is dat zijn manier van adverteren nu erg makkelijk te negeren lijkt te zijn voor de kijker. De vraag is of adverteerders het daar mee eens zijn.

De eerste reclames op YouTube waren nog niet gebaseerd op de inhoud van de filmpjes. Bij een videoclip van de band My Chemical Romance verscheen een advertentie van telecombedrijf Cingular. Ook wezen de eerste testen uit dat de advertenties nog niet verschenen als de YouTube-filmpjes werden geplaatst op externe sites.

Deel dit bericht

5 Reacties

Erwin van Lun

Gezien de titel dacht ik dat adverteerders nu videokeys mogen inkopen: zodra er een BMW verschijnt in een filmpje, wordt de BMW automatisch herkend, klikkable en gelinkt naar de BMW site. That's cool, dacht ik. Eindelijk een stap vooruit. Maar helaas toch weer gewoon adverteren.

Arnd Jan

Wat mij interesseert is hoe ze dit context afhankelijk gaan maken. Dat lijkt me veel lastiger met beeld dan met tekst. Bij een filmpje heb je alleen maar de omschrijving en hopelijk wat tags om de advertentie op af te stemmen. Bij embedded filmpjes kun je misschien kijken naar de content om het filmpje heen. Een filmpje in een post over Apple geeft dan een Apple advertentie. Het zal wel de kant opgaan van het Adwords model. Neem aan dat Google het op termijn als n dienst wil gaan aanbieden.

Arnd Jan

Wat mij interesseert is hoe ze dit context afhankelijk gaan maken. Dat lijkt me veel lastiger met beeld dan met tekst. Bij een filmpje heb je alleen maar de omschrijving en hopelijk wat tags om de advertentie op af te stemmen. Bij embedded filmpjes kun je misschien kijken naar de content om het filmpje heen. Een filmpje in een post over Apple geeft dan een Apple advertentie. Het zal wel de kant opgaan van het Adwords model. Neem aan dat Google het op termijn als n dienst wil gaan aanbieden.

Edo van Santen TV4B

Met smart zat ik op dit moment te wachten. Het wordt steeds duidelijker dat sites als YT en Google Video niet geschikt zijn voor de zakelijke markt. Des te meer redenen om bedrijfsmatige video's op TV4B.com te plaatsen.

Annemieke de Groot

Ik denk dat YT 4 en G-video wel interessant zijn voor de zakelijke markt: de massa zit er! Er moet alleen slim mee om worden gegaan. Op basis van keywords bij een filmpje kun je qua advertentie al een heel eind komen…. een BMW aanklikken op het moment dat in beeld verschijnt is nu nog toekomst maar ik zie het zeker wel zitten… Dit is een spannende eerste stap en ik ben benieuwd naar de resultaten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond