Deel dit artikel
-

Rabobank ziet toekomst in widgets

De Rabobank wil widgets inzetten om jongeren aan te spreken. Een widget is in dit geval een kleine webtoepassing op de pc-desktop of binnen een browser. “Een 18-jarige heeft veel functies van internetbankieren niet nodig.”

Om door te dringen tot het blikveld van jongeren wil de Rabobank onder meer widgets gaan inzetten. "Widgettechnologie is een belangrijke oplossing," zegt Willem de Jager van de Rabobank. Een widget waarmee een enkele handeling kan worden verricht, zoals het checken van het banksaldo, kan handig zijn voor jongeren. Widgets kunnen op de desktop, maar ook binnen de browser, bijvoorbeeld op een persoonlijke internetpagina (iGoogle, Netvibes), worden gebruikt. (Enkele voorbeelden van Yahoo-widgets).

De Rabobank lanceerde begin dit jaar een eerste widget (in dit geval gadget genoemd) voor Windows Vista. Deze widget geeft via de desktop direct toegang tot Rabobank Beleggers TV.

Met één muisklik
"Het is belangrijk om te innoveren," zegt De Jager, "Omdat de generatie die na 1980 is geboren, moeilijk aan een bank te binden is. Zij wisselen met één muisklik van bank." De oudere generatie is juist zeer trouw aan de bank, jaarlijks stapt zo'n één procent over naar een andere bank. De Jager sprak donderdag op het seminar Emerce Insight Banking. Hij is adjunct-directeur Mobiel & Business Development bij de Rabobank.

Vraag is of jongeren gebruik blijven maken van de traditionele banken. De Jager: "De jonge generatie kent ook de alternatieven." Wie een lening wil afsluiten, kan nu bijvoorbeeld ook gebruik maken van peer-to-peer leensites.

Om de jongeren te bereiken, die over enkele jaren belangrijke klanten zijn, wil de Rabobank niet afwachten. "Wij moeten in hun omgeving komen, want zij komen niet vanzelf bij ons." Widgets zijn een voorbeeld van een manier om jongeren te bereiken. Andere voorbeelden van innovatieve projecten zijn de samenwerking met de virtuele wereld WhyRobbieRocks en Rabo TV. Volgens De Jager heeft de Rabobank relatief veel ruimte om met nieuwe – virtuele- diensten te komen, omdat het niet de hijgende adem van de aandeelhouders voelt.

Gebruiker Rabo Mobiel relatief oud
De Rabobank lanceerde eind vorig jaar Rabo Mobiel. Op dit moment hebben meer dan 30.000 mensen een abonnement afgesloten bij de mobiele telefoondienst. Sinds deze week is het ook mogelijk om prepaid te bellen via Rabo Mobiel. Volgens De Jager verwacht de bank aan het einde van dit jaar 120.000 gebruikers te hebben van de mobiele dienst.

De groep die geïnteresseerd is in Rabo Mobiel, is iets ouder dan verwacht, aldus De Jager. De bank heeft onderzocht hoe het komt dat komt. Het blijkt dat de bestelprocedure veel invloed heeft. "Je kunt alleen een abonnement bestellen via de site van de Rabobank. Wie een abonnement wil nemen, moet veel tekst lezen. Jongeren doen dit nauwelijks." Terwijl de iets oudere internetter wel tekst leest en onderaan een link aanklikt, lezen jongeren veel sneller over een pagina heen, op zoek naar links en plaatjes. "Zij gaan veel meer intuïtief te werk." De site was daar niet op ingericht. Ondertussen is de pagina aangepast, en is meer rekening gehouden met het internetgedrag van jongeren.

 

Deel dit bericht

7 Reacties

Vincent Everts

Ik geloof er niets van dat de rabobank dit soort dingen kan doen vanwege het ontbreken van aandeelhouders. Ing heeft ook ING direct gedaan. Het is meer een sfeer van interesse in nieuwe dingen die daar rondzwerft. Die kosten niet veel geld. AbnAmro en Ing en rabo investeren miljarden in traditionele technologie, die vaak genoeg mislukt, bv crm projecten en die soort dingen zijn punten achter de komma. Maar het feit dat willem al tien jaren daar rondloopt, en met hem velen daar, en mag blijven innoveren maakt de Rabobank een erg leuk plek in het nederlandse innovatie landschap. mvg Vincent Everts

patric kint

@vincent evers: what's ur point?

Mark Jansen

Het klinkt inhoudelijk heel interessant, maar de redenering in het artikel komt wat gek over: "Om de jongeren te bereiken, die over enkele jaren belangrijke klanten zijn, wil de Rabobank niet afwachten. "Wij moeten in hun omgeving komen, want zij komen niet vanzelf bij ons."" Kenmerk van een widget is echter nog steeds dat een gebruiker deze zelf moet installeren/activeren. En bovendien functioneert zo'n widget uiteraard alleen maar als er data voorhanden zijn om te tonen, dus… als je klant bent. Het is dus een heel verhaal geworden om alleen maar te melden dat de Rabobank met nieuwe functionaliteit komt in de vorm van widgets voor bestaande klanten.

vincent everts

Patrick Ik reageerde op het artikel. Mijn punt is dat Rabo niet innoveert vanwege wel/niet aanwezig zijn van aandeelhouders.  

Jeroen Nas

@ Vincent en @ Patrick Ik denk dat Vincent gelijk heeft, en wellicht herkent Willem dat ook. Rabobank is veruit als eerste gestart met dit soort innovatieve acties en dat heeft een sfeer in de bank geschapen waarin er nagedacht kan worden, geexperimenteerd mag worden. Ralf Dekker en Pieter van der Weijden schiepen de voorwaarden, ik had het geluk dat te vertalen naar concrete acties, Herman Wijffels herkende, stimuleerde en keurde goed, en een hele tank jonge honden vulde dat in; en dat al vanaf 1995. De cooperatieve structuur van lokale banken hielp enorm mee om (veel meer dan bij een hierarchische ABN AMRO) een heel leger aan change agents te mobiliseren die de autonomie hebben om (mee) te doen. Al met al een interessant klimaat voor verandering bestaande uit mensen, structuur en … gewoon geluk af en toe. Het ontbreken van aandeelhouders is daar wel een onderdeel van, maar zeker niet de driver. Leuk trouwens om te zien is waar al die jonge honden nu zitten en hoe het Rabo-klimaat behoorlijke invloed heeft gehad op het Nederlandse internet…..overigens wel vaak op plekken met heel wat meer aandeelhouders.

Rens van Boxmeer

Lijkt me een belangrijke stap, niet alleen voorbehouden voor jongeren. Met de komst van bijvoorbeeld Air ( http://labs.adobe.com/technologies/air/ ) zijn deze widgets nog maar het begin. Een interessante analogie maakt Jeff Bezos op TED talks: http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/105 in het hoofdstuk Plug-in revolution.

Chris Gobel

Dat heeft de Rabobank inderdaad goed gezien. De Rabobank is altijd al de meest innovatieve bank in Nederland geweest wanneer het gaat om online activiteiten. Veel bedrijven denken nu nog te veel in monolitische websites waarin alle content en applicaties worden aangeboden. Nu heeft een gemiddelde (jonge) internet gebruiker 20 browser sessies openstaan. 1 voor zijn Hyves, 1 voor Gmail, 1 voor Google etc etc. Erg frustrerend dat je overal weer opnieuw moet inloggen en ook erg onoverzichtelijk. In de toekomst maakt de gebruiker 1 of meerdere mashup pagina's die zijn profiel reflecteert met gadgets/widgets van zijn interesse. Dus met drag en drop 1 pagina van zijn Gmail, Hyves, linkedin, Rabobank rekening, (Ziektekosten) verzekeringen, Google search, Lokale weer etc. De techniek is er nu de bedrijven nog die net als ons in deze toekomst visie geloven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond