Deel dit artikel
-

Boer 2.0 beunt betaald bij als Reed-reporter

Boerderij.nl gaat Nederlandse landbouwers nauwer betrekken bij de berichtgeving op de site. Boeren kunnen sinds gisteren, met de herlancering van de site, zelf nieuwsberichten inzenden. Als hun verhaal op de voorpagina wordt geplaatst, krijgen ze betaald door uitgeverij Reed Business.

"We merkten aan de e-mails die we binnenkrijgen dat boeren graag kennis, ervaringen en tips met elkaar willen uitwisselen", zegt hoofdredacteur Marcel Henst van Boerderij.nl. "We zetten nu de sluizen open voor nieuwsverhalen van onze lezers."

Rechts op de voorpagina is ruimte ingeruimd voor nieuwsberichten die door lezers worden geschreven. Voor ieder bericht dat op de voorpagina gepubliceerd wordt, ontvangt een boer 15 euro. "We zijn op zoek naar specialistische kennis en willen bijdragen daarom honoreren."

Voor de andere, professionele, nieuwsvoorziening op de site werkt Boerderij.nl samen met het Agrarisch Dagblad.

Dinsdagochtend ging de vernieuwde versie van Boerderij.nl online. Henst: "De vorige site bestond overwegend uit nieuwsberichten in tekst en video. Dat breiden we nu uit met thematische dossiers. Daarin staan veel hyperlinks met verdere achtergrondinformatie over de onderwerpen. De pagina's zijn zo opgemaakt dat ze goed vindbaar zijn in zoekmachines, zowel ons eigen Zibbsearch.com als bijvoorbeeld Google."

De hoofdredacteur geeft als voorbeeld: "Veeboeren hebben bij koeien regelmatig te maken met een uierziekte. Wat wij doen, is een dossier daarover aanleggen." Met foto, video en tekst geeft de site uitleg en advies.

De hoofdredactie streeft ernaar om uiteindelijk in ieder van de 5 rubrieken 7 thema's in dossiervorm aan te kaarten.

Boerderij.nl heeft maandelijks 45.000 unieke bezoekers, die gezamenlijk 1,2 miljoen pageviews per maand genereren. Henst: "Daaruit blijkt dat onze bezoekers diep de site in gaan. Met het nieuwe design willen we, onder meer via de dossiers, faciliteren dat bezoekers dieper de site ingaan en langer blijven." Het papieren blad Boerderij verschijnt wekelijks in een oplage van 50.000.

In september verschijnt in de rubriek 'Mechanisatie' een nieuw commercieel element op de site. "We gaan leads genereren voor adverteerders. Boeren die apparatuur, bijvoorbeeld een tractor, willen kopen worden daar in contact gebracht met adverteerders met een passend aanbod. Dat kan enkel in die rubriek omdat het om kapitaalintensieve investeringen gaat."

Reed Business is ook mede-eigenaar van Traktorpool.nl, een handelssite voor tweedehands werktuig. Traktorpool is een van de meestbezochte sites in zijn gebied in Noord-Europa.

Bron foto: Maarten18, overgenomen volgens Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

1 Reactie

hester de breij

leuk als lanceringstunt, power to the bloggers! wel 'n hippe site, voor boeren dan, veel video's en een fris design. waar is de boer zoekt vrouw rubriek?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond