Deel dit artikel
-

Bedrijven vaker met eigen widgets

Microsoft verwacht dat bedrijven steeds vaker widgets gaan aanbieden. De Rabobank loopt voorop. Emerce sprak met Arnout Hemel, die bij Microsoft Nederland verantwoordelijk is voor Windows Live.

De populairste widget die Microsoft in Nederland aanbiedt, is die van de ‘buienradar'. Deze is sinds de lancering van Windows Vista bijna 90.000 keer gedownload. Het gaat in dit geval om een desktopwidget (Microsoft spreekt van gadgets) die zichtbaar is in de sidebar van Windows Vista. Andere vrij populaire Microsoft widgets zijn een radiospeler en een Nu.nl-nieuwslezer.

Het aantal van 90.000 lijkt laag, maar is relatief hoog als gekeken wordt naar het totaal aantal gebruikers van Windows Vista in Nederland. Hoeveel dat er precies zijn, maakt Microsoft niet bekend. Het aantal gebruikers kan echter niet 'in de miljoenen' liggen, aangezien Vista pas zo'n vijf maanden geleden op de markt is gebracht.

Dat relatief veel gebruikers van Vista een widget gebruiken, komt volgens Hemel mede omdat de widgets goed onder de aandacht worden gebracht van de gebruikers van het besturingsprogramma. Wie voor het eerst Vista opstart, ziet al een aantal voorbeeldwidgets in het scherm van Vista staan. Wie de sidebar (een strook aan de rechterkant van het Vista-scherm) bekijkt, wordt geattendeerd op andere widgets.

Naast desktopwidgets, biedt Windows ook widgets aan voor een persoonlijke startpagina binnen Windows Live (Live.com) en widgets voor Live Spaces (voorheen MSN Spaces), de weblogpagina's die zijn gekoppeld aan messenger. Het gebruik van widgets binnen deze omgevingen is vrij laag, zegt Hemel. De populairste widget is zo'n 10.000 keer gedownload. In totaal zijn er zo'n 2,3 miljoen actieve gebruikers van Live Spaces. Wellicht dat dit lage gebruik te maken heeft met de relatieve onzichtbaarheid van de mogelijkheid om widgets te downloaden.

Microsoft heeft slechts enkele widgets ‘in huis laten' maken. De meeste widgets zijn toegevoegd door mensen, die een widget hebben ontwikkeld en geupload op de site van Windows Live Gallery . "De gadgetpagina vult zich vanzelf," zegt Hemel.

Rabobank
Emerce schreef al eerder over de verwachtingen die de Rabobank heeft van widgets. Dat bedrijf lanceerde begin dit jaar een widget voor de Windows Vista. De widget geeft de gebruiker via de desktop toegang tot Rabo beleggers-tv. De Rabobank wil binnenkort een stap verder gaan en een selectie van zo'n tien widgets gaan aanbieden. Dat zijn widgets die toegang geven tot bankdiensten, maar dat kunnen ook gesponsorde widgets zijn. Dus widgets waar de Rabobank logo en naam aan verbindt.

"Ik stel me voor dat bedrijven straks steeds vaker hun website gaan ‘opknippen' in widgets," zegt Hemel. "Dan kan een gebruiker een selectie maken van de ‘onderdelen' van een bedrijf die voor hem relevant zijn. Die onderdelen kan iemand binnen een gepersonaliseerde webpagina plaatsen, maar ook op de desktop.

De Rabobank is het enige bedrijf dat hier samen met Microsoft mee experimenteert. Hemel verwacht wél dat ook andere bedrijven met widgets gaan experimenteren. "Het fenomeen zal niet binnen een paar maanden heel groot zijn, maar op termijn wordt het belangrijk."

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Maurice

leuk die widgets dus ik heb er straks een paar duizend van die dingen op mijn desktop, widget van de rabo, widget van mijn cms, widget van de hema, widget van mijn crm, widget van mijn dmserver, widget van google, widget van mijn enegrie bedrijf, widget van albert, widget van mijn ERP, widget van office, widget van de elke reclame campaigne, widget van overtoom, widget van bedrijf a tot z, widget van de huisarts, widget van de sportschool, widget van mijn radiostation widget van internet tv, dus binnen kort ook de nieuwe widget die widgets manage met geintergreerde chat, voip, rss feed manager, itunes manager. het is gewoon weer van die oude wijn in een nieuwe fles active desktop heeft ook nooit gewerkt gebrek aan technische creativiteit bij veel bureau's. helaas.

Roy

Duizenden widgets?Gebruikers plaatsen toch alleen die widgets op hun desktop e/o persoonlijke webpagina, die iets toevoegen. Zoals actuele nieuws, direct contact met je vrienden, beurskoersen…

R Jansen

Toch bijzonder dat dit als een noviteit wordt gezien. Als trouwe Apple gebruiker kennen we widgets al jaren. Voor ons is er niks nieuws. Dit geldt ook voor de andere tientallen functies die Bill Gates zonder pardon opneemt in zijn produkt. Gelukkig vinden steeds meer consumenten hun weg naar de zijde waar hte innovatie aangeboden wordt.

S.Jensen

Na het lezen van het artikel over Widgets sluit ik mij geheel aan bij de reactie van dhr. Jansen. Wat lopen er toch nog veel mensen, bedrijven en websites(!) klakkeloos en hijgerig achter Het Bedrijf Zonder Eigen Idee aan te hobbelen, alsof daar de 'hot stuff' vandaan komt. Widgets zijn al zoooo ouderwets eigenlijk. Behalve in het land van de beslagen ruiten.

R.

Hierboven staan een paar reacties van mensen die redeneren vanuit de techniek of hun 'Apple view op de wereld'. Widgets/gadgets zijn niet nieuw, qua techniek, natuurlijk niet! Maar daar gaat het niet om! Het gaat om het gebruik, en de toepassing. En die nemen w een vlucht op dit moment! Microsoft, Google, Netvibes, Yahoo: de persoonlijke startpagina's waar mensen widgets op plaatsen dringen n in 2007, pas door tot een eerste groep van de 'grotere groep internetgebruikers' (dus ook bij niet-insiders, of mensen die dag in dag uit met internet bezig zijn!).  Nog veel belangrijker zijn ontwikkelingen bij Facebook en Hyves. Die sites maken het fenomeen 'widget' bij de grote massa bekend. Populairst zijn YouTube-players of fotoslideshows. Het gebruik hiervan is groot bij mensen op deze sites! Kortom: de ontwikkelingen rondom widgets zijn hl erg relevant op dit moment (neem alleen Google die ontwikkelaars sinds deze week gaat belonen)! Het gaat niet om het feit dat 'Apple dit al heel lang geleden kon'(gp), maar om de invloed die widgets hebben op het internetgedrag van grote groepen mensen! Amen:)  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond