Deel dit artikel
-

T-Mobile brengt Ben weer tot leven

Na 5 jaar afwezigheid op de Nederlandse markt steekt telecombedrijf Ben de kop weer op. T-Mobile blaast het nog steeds erg bekende merk nieuw leven in. Ben wordt een SIM only-belbedrijf.

"De markt waar Ben zich op richt is heel groot. Het komt neer op de vraag: ben je tevreden met je mobiele telefoon of wil je ieder jaar een nieuwe. Ben richt zich op de eerste groep", aldus woordvoerder Herbert Brinkman die ook de groei van de oorspronkelijke Ben van vroeg af van meemaakte.

Net als bij de oorspronkelijke introductie (video) stelt Ben 2.0 zich ook aan de markt voor met een 3 minuten durende commercial.

Twee commercials op hetzelfde tijdstip

"Die commercial is uniek", aldus de zegsman. "Er worden tegelijkertijd, om 19:20, twee versies uitgezonden, op Nederland 1 en op Nederland 3. Wie Ben niet kent, wordt gevraagd naar Nederland 1 te zappen, wie Ben nog wel kent kan naar Nederland 3 schakelen."

Ben claimt dat het nog een naamsbekendheid heeft van 61 procent.

Ook nu is bureau KesselsKramer bij de introductie betrokken.

Concurreren met T-Mobile

Het nieuwe telecombedrijf opereert met slechts 3 abonnement: Ben soms, Ben regelmatig en Ben vaak. Abonnees hebben één maand opzegtermijn. Naast genoemde abonnementen zijn er twee bundels ter uitbreiding: een voor mensen die veel sms’en en een voor mobiel internet.

Ben opereert op het netwerk van T-Mobile maar staat organisationeel los van T-Mobile. Het projectteam, dat bestaat uit mensen van T-Mobile, zit niet in het pand aan het NS-station Den Haag Hollands Spoor en treedt zelfstandig op. "We gaan ook concurreren met T-Mobile."

Uit een overzicht op prijsvergelijker Bellen.com blijkt dat de beltarien van Ben te vergelijken zijn met die van prijsvechter Telfort.

Het belbedrijf wil klanten zoveel handelingen zelf laten verrichten. De website dient daarbij als zelfbedieningscentrale.

De Ben-woordvoerder wil geen doelstelling kwijt over klantaantallen tegen het einde van 2008. Noch maakt hij bekend hoeveel T-Mobile investeert in de reïncarnatie van Ben.

Vijf jaar radiostilte

Ben ging in februari 1998 van start toen de twee aandeelhouders, Tele Danmark en Belgacom, 5 regionale licenties verwierven voor Gsm-communicatie. De telecombedrijven werkten in Nederland samen onder projectnaam Brucop, een samentrekking van Brussel en Copenhagen.

In september 2002 nam T-Mobile het bedrijf over, in februari 2003 verdween het merk Ben van de markt.

Deel dit bericht

15 Reacties

Pieter van Peuzen

Lijkt me slecht plan. De mensen die het meeste op ben hebben gewerkt werken al jaren niet meer bij Kesselskramer. Johan Kramer, bedenker en ziel van het merk is al jaren weg bij het bureau en de andere helft is John Doe begonnen. De ziel van Ben is dus al heel lang weg. Verder lijkt het me zoals Kramer ook al zei, een marketingtrucje. Tijden zijn veranderd, of Ben zou echt een andere strategie moeten voeren, maar met de menselijke sociale strategie gaan ze het niet meer redden.

Pim

Onzin. Het interesseert 'de klant' werkelijk geen ene reet welk reclamemannetje er achter zit. Als de ziel van de oude communicatie weer ingezet kan worden, staat er vooral een sterk merk dat ik – en velen met mij – altijd als erg sympathiek (let op, dat woord moest maar 'ns meer terug in marketingland) heb gezien. Makkelijk en Hollands, prototypisch merk voor de lage landen. Met het T-mobile netwerk – ook niet meer prehistorisch – komt daar nog 'ns technische kwaliteit bij.  Ik zeg: een heel behoorlijke kans voor mensen die tot nog toe een beetje ingehaald zijn door alle snelheid en hi-tech-communicatie van andere aanbieders.

Mark

Ik ben het met Pim eens. Ik den dat als het merk weer dezelfde lading kan krijgen als vijf jaar geleden, dit best een succes kan worden. Prijsvechter Telfort moet hier een grote concurrent inzien, want volgens mij heeft Telfort niet zo'n sterke naam. Daarnaast hebben we nog Simyo (van KPN), maar die heeft wellicht niet zo'n sterke merknaam als Ben. Bovendien is Simyo alleen pre-paid, en Ben blijkbaar ook abo. Lijkt mij prima initiatief!

Pieter van Peuzen

Als het de klant geen reet interesseert wie het mannetje erachter is, waarom zijn ze dan terug naar Kesselskramer gegaan? Waarom niet bij het bureau van t mobile gebleven?! Het mannetje erachter is de ziel van de communicatie. Praat eens met Kramer en je praat met het merk Ben.

Jeroen Derwort

Het merk Ben vond ik ??n van de beste voorbeelden van kapitaalvernietiging na een overname. Het was ijzersterk in de markt gezet en plotseling na de overname door T-Mobile alweer verdwenen. Prima idee dus van de marketeers van T-Mobile om dit merk weer nieuw leven in te blazen. Je kunt alleen je twijfels hebben bij de reden waarom het label in eerste instantie de nek werd omgedraaid.

Liselotte Janssen

Heb de commercial net gezien. Ik moet nu om eerlijk te zijn Pieter gelijk geven. Je merkt absoluut dat de mensen die deze Ben film hebben gemaakt niet de mensen zijn die op de 'oude' Ben campagne hebben gewerkt. Wat een verschil in tekst en beeld. Slecht. Vind ik jammer, had gehoopt dat het niveau bewaard zou blijven.

Pim

@ Pieter Zit nu naar de commercial te kijken. Een merk is zo sterk als de mate waarin ze begrepen wordt, niet als de geestelijk vader. Dit lijkt mij een sterk merk.

Affar Dhou

'Een merk is zo sterk als de mate waarin ze begrepen wordt, niet als de geestelijk vader. Dit lijkt mij een sterk merk.' Beetje simpele opmerking. Dat betekent dat mijn neefje van 16 met z'n vriendjes dus dit merk gewoon in leven kunnen houden als zij de communicatie zouden doen?!

maxx_adx

Tja, toen ik hoorde dat Ben terugkwam dacht ik 'dat is slim van T-Mobile'. Nu hebben ze een merk dat aan de onderkant van de markt kan concurreren met Telfort (marktleider op sim-only) en kunnen ze het T-Mobile brand meer laden als concurrent van KPN/Vodafone.Alle respect natuurlijk voor het prachtige merk van Ben, ook ik had vroeger een abonnementje van Ben, al was het al om de campagnes. We zijn nu echter een paar jaar verder en ook weten we meer over de telecom en internet markt. Toch lijkt het erop dat de mensen in Den Haag niets geleerd hebben. Wie lanceert er deze dagen nog zo'n gedrocht van een online shop? Hier is puur een reclame en marketing afdeling mee aan de gang gegaan, zonder dat er een sales team bij betrokken is geweest. Ik hoop voor het Ben-merk dat ze de targets niet te hoog hebben staan. Mensen zullen het ongetwijfeld willen hebben, maar bestellen is er voorlopig nog niet bij.

Erwin

Kan ik deze commerical nog ergens terugbekijken? Via youtube ofiets?ik kan het namelijk niet vinden.

mark

Mark

@ maxx_adx: wat zie jij als een gedrocht van een webwinkel? Ik heb namelijk even gekeken, maar ik vind de website prachtig. Even simpel als ben is! Makkelijk bestellen zonder franjes en je weet waar je aan toe bent. Maar misschien komt dat omdat ik marketeer ben, dus ik zou graag weten wat er beter aan die website moet/kan!

Pieter van Peuzen

Goh,het hele ben marketing team zit hier te posten.Waar kan ik toevallig de film bekijken? Nou Mark dat kan op: Bla bla.De hele propositie en strategie is anders dan het vorige Ben merk. Een kind kan dat zien. Heb het daarover. Het kan ook nooit meer Ben worden zoals het was omdat het een volledig andere tijd was. De doelgroep van toen is absoluut niet de doelgroep van nu. Als ze dat wel zo zien is dat een enorme denkfout. 

TG

Het oude Ben was mysterieus, chiq en goed doordacht. Deze nieuwe commercial lijn is qua montage, kleur (?) erg vies, textueel overdadig en mist helemaal de 'to the point' approach die 't merk Ben typeert. jammer van zo'n crappy revival.

Jannus

De zin klopt ook niet: 'Ben er weer'.Het moet zijn: 'Ben terug' of 'Ben weer terug' Stomme fout!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond