Deel dit artikel
-

Internetondernemer vecht tegen Chinese geruchten

De Nederlandse internetondernemer Marc van der Chijs zou met zijn populaire Chinese videosite Tudou problemen hebben met de Chinese regering. Maar hij ontkent dat Tudou wordt gesloten.

De afgelopen week schreven tientallen buitenlandse media dat Tudou.com, de populairste Chinese videosite, met sluiting werd bedreigd. De Chinese media-autoriteit, State Administration of Radio, Film and Television (SARFT), zou daartoe op 24 februari het bevel hebben gegeven.

Aanleiding was volgens de berichten de bezorgdheid van de Chinese regering over het hosten van pornografisch en ander verboden videomateriaal door Tudou. Pornofilmpjes komen er op Tudou juist relatief weinig doorheen. De site heeft een team van moderatoren, net als Google’s YouTube, dat continu alle toegevoegde bestanden bekijkt. De videosite bleef tijdens de geruchtenstroom gewoon in de lucht.

Nederlandse oprichter

Oprichter van Tudou, dat aardappel in het Chinees betekent, is de Nederlandse internetondernemer Marc van der Chijs. Hij meldt Emerce dit weekend dat Tudou heeft besloten ‘vooralsnog niet inhoudelijk op de geruchten in te gaan’.

"Tudou heeft geen take down notice ontvangen van SARFT. De site is dus gewoon in de lucht en zal dat ook blijven. Een aantal Chinese sites heeft inmiddels de geruchten verwijderd," aldus Van der Chijs.

Over een eventuele samenwerking met de Chinese tv-zender CCTV wil Van der Chijs vooralsnog niets zeggen. "Er zal binnenkort een mededeling over worden gedaan." Eind vorig maand kwam naar buiten dat Tudou een van de ‘Olympische partners’ van de Chinese zender zou worden, samen met MySpace China. CCTV heeft de internetrechten van de Olympische Spelen.

Marktaandeel

Tudou werd in februari 2005 opgericht door Van der Chijs en zakenpartner Gary Wang. De site kreeg bij de laatste investeringsronde in 2007 negentien miljoen dollar van General Catalyst Partners uit Boston en Capital Today uit Shanghai. Tudou heeft volgens het onderzoeksbureau iResearch een marktaandeel van ongeveer 50 procent in de Chinese online videomarkt.

Volgens Nielsen Netratings is Tudou een van de snelstgroeiende sites ter wereld met meer dan zes miljoen unieke bezoekers en wekelijks meer dan een half miljard pageviews per week.

 

Deel dit bericht

11 Reacties

Sjaak

En waar verdienen ze geld mee?  Of is het net als YouTube een pet project dat een paar miljoen per maand kost en vooralsnog geen enkele dollar aan reclame inkomsten heeft opgeleverd? Of denken de aandeelhouders van YouTube (Google) aan Yahoo of Microsoft te kunnen verkopen? Probleem 1: adverteerders willen niet worden geassocieerd met de content op video portals. Een dansende jongeman met een bierfles in een specifieke lichaamsopening direct achter je Heineken/Grolsch/Budweiser advertentie is niet bepaald iets waar je als adverteerder mee wil worden geassocieerd. Probleem 2: Andere inkomstenbronnen lijken er ook niet te komen. Professionele gebruikers mijden YouTube omdat de video's al branded zijn, je geassocieerd wordt met andere troep, en de dienst is zonder service, zonder garantie en de beeldkwaliteit is dramatisch laag.

iikke

"meer dan zes miljoen unieke bezoekers en wekelijks meer dan een half miljard pageviews per week" Wat is het nou?

kabouter Plof

hoera, azijnpissend Nederland is weer wakker. de kreet "de beste stuurlui staan aan wal" mag weer uit de kast. Natuurlijk nielsen netratings is ook maar een onzinnig clubje, die zuigen als een gek met die info, althans volgens "IIKE".Onze Sjaak daarintegen heeft een masterclass "businessmodellen" gevolgd en moet dit even aan ons melden. Dank je Sjaak. Ondernemer zijn, betekent creatief zijn, dont give up your day job…just yet 🙂

Iike

Plof, lees die gequote zin nog eens voor je begint te blaten

BramBo

Zouden de problemen van Sjaak niet slechts van tijdelijke aard zijn.Dat adverteerders niet met YouTube clips geassocieerd willen worden is vaak ook een makkelijk excuus van media-partijen.Voor het NOS journaal willen alle grote jongens adverteren, maar hoe vaak opent het Journaal niet met dood en andere verderf? Net zomin weet je wat er in NOVA komt, dus dat risico moeten adverteerders dan maar loslaten. Probleem 2 zie ik ook niet. Grote partijen mijden YouTube niet, ze starten allemaal eigen channels. Van de BBC tot Uitzendinggemist zijn nu ook te vinden op YouTube.En die kwaliteit wordt vanzelf beter, zal parallel lopen met de oplossing van de advertentie-angst. En hulde voor Den Hollander in den Vreemde!

John Kivit

@sjaak: een beetje respect voor een succesvolle Nederlandse internet ondernemer kan geen kwaad…Typisch Hollandse mentaliteit. Als je kop boven het maaiveld komt proberen we hem er af te hakken. Met deze aantallen bezoekers verdienen die jongens dus echt wel geld.

Sjaak

@Kabouter Plof: Sjaak is zelf ondernemer en een van de krachten van een ondernemer is dat hij het verschil kan zien tussen iets dat publiekelijk succesvol is en iets dat commercieel succesvol is. Er komen wekelijks klanten langs die rijk willen worden met een video portal. Ik kan veel geld aan ze verdienen. Maar mijn eerste vraag is altijd: hoe denk jij dan geld te gaan verdienen? Net als YouTube? Welk business model heeft YouTube? En werkt het? Gaat het werken? Wat doe jij beter dat het bij jou wel gaat werken? En hoe lang hou je dat voordeel vast? 9 Van de 10 keer hebben ze geen antwoord. Risico nemen is belangrijk. Hulde wat dat betreft voor elke ondernemer die van de rots de zee in springt. Maar het water mag nog zo blauw zijn, als het maar 10cm diep is doet het ongelooflijk pijn. @BramBo: de channels op YouTube leveren weinig op. Geen adverteerders en ook geen verkeer naar de eigen site. Ik zie meer channels uitsterven dan er bij komen. @John: hoe verdienen deze jongens dus echt wel geld? Investeerders pompen er geld in. Maar geld uit de markt trekken ze niet.  Ik zeg DotCom 2.0. YouTube is een pet project van Google en zolang het Google goed gaat is er YouTube. Zodra Google onder druk komt te staan is YouTube de eerste die wordt gestopt. Tenzij er ineens een werkende business case wordt ontdekt. Die heeft niemand me (ook hier niet) nog kunnen uitleggen. Kom maar op! ;) 

Reinout

Allereerst denk ik dat Marc een leuk concept had en een goede vriend. Twee ingredienten die in ieder geval geleid hebben tot een groot marktaandeel in China. Hun focus is en was altijd china. Om veel chinezen te bereiken, snel, zul je er goed aan doen om met dit bedrijf te praten. Alles wordt natuurlijk meer profi en natuurlijk zullen er ook remmende faktoren zijn zoals hierboven door andere personen worden gemeld. Feit is, is dat er een goed gefinancierd bedrijf staat. Los wat er gebeurd in de toekomst met dit bedrijf of YouTube, de investeerders in beide bedrijven geloven erin en vooralsnog hebben ze de massa weten te bereiken.Ik ben het eens met "Sjaak". commercieel moet het ook allemaal kunnen. Echter ik hoor/zie bepaalde zaken op redelijk korte afstand hetgeen mij doet geloven dat Tudou absoluut mooie omzetten kan realiseren. Aangaande de geruchten; typische chinese wijze van handelen om concurrenten in diskrediet te brengen. Zo waren er berichten en zo zijn ze allemaal weer offline gehaald.

bas

Allereerst: bravo Marc! Eindelijk een Hollander die in de voetsporen van onze voorouders treedt en nieuwe werelden gaat verkennen. Mijns inziens de enige kans op overleven voor ons kikkerland. Politiek volgens we al 30 jaar en economisch stellen we helemaal niets voor, afgezien van de Rotterdamse haven en Schiphol – maar ook daar is de groei eruit uit door politieke kleinzieligheid. Shell heeft last en Europese gashub worden we niet meer door onsuccesvol buitenlands beleid. Onze iconen (Philips, Unilever) zijn kwetsbaarder dan we zo graag denken.  Ondernemen in den vreemde is waar onze kansen liggen! Degene die zich afvraagt of Youtube een commercieel succes is, kan ik niet serieus nemen. De eerste vluchten over het kanaal zullen zeker meer gekost hebben dan opgeleverd, maar dat ze grote verschuivingen zouden voortbrengen kon ieder weldenkend mens zich toen al voorstellen. Of er wel of geen geld verdiend wordt met pre-rolls of kliks doet toch totaal niet ter zake voor een platform dat in drie jaar tijd de wereldwijde media-consumptie voorgoed heeft veranderd? Ik denk dat Tudou een gouden toekomst tegemoet gaat als ze het politiek-economische spel in hun markt weten te spelen en ik wens ze met dat laatste heel veel succes!

Danny

@Bas: je geeft youtube te veel eer. Die site is het zoveelste bewijs dat mediagebruik verandert, maar meer ook niet.

Peter

Hey Sjaak begrijp ik dat nou goed? Geef jij geld aan iemand als die met een goed businessmodel komt? Nou kom maar op hoor. Ik weet legio mogelijkheden om met een videosite als youtube bakken met geld te verdienen. Ik heb niet de technische (programeer-) kennis en het kapitaal om zo'n site op te starten. Ik verdien wel wat bij met een kleine site met dagelijks enkele tientallen bezoekers ( http://www.tv.live-station.org ) maar grote aantallen bezoekers zal die site uiteraard nooit trekken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond