Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: kabelaars samen tegen Google

Het in het geheim samen ontwikkelen van een bedrijf voor gerichte reclame door Amerikaanse kabelexploitanten. Dat is het opvallendst in het nieuwsoverzicht van afgelopen nacht dat Emerce u in het vervolg vaak zal voorschotelen.

De New York Times kwam op het spoor van een geheimzinnig initiatief dat al zes maanden duurt: Comcast, Time Warner Cable, Cablevision, Cox, Charter en Bright House komen maandelijks bijeen voor Project Canoe. Dat is gericht op de ontwikkeling van een gezamenlijk systeem voor gericht adverteren, in goed Nederlands ‘targeting’, en voor interactieve reclame.

De wens van de kabel moet vooral vorm krijgen op de settopbox. Gericht adverteren en het optimaliseren van reclame is momenteel het domein van Google, wat nog sterker zal worden na de overname van DoubleClick. De kabelaars willen zich wapenen tegen Google, die al oprukt met reclame op tv door onder meer een overeenkomst met satellietboer Echostar.

Met Canoe is tot op heden een bedrag van 150 miljoen dollar gemoeid, waarschijnlijk voor software voor de settopbox. Er is wat te winnen: de kabelaars halen zelf, vooral regionaal, zo’n 5 miljard dollar aan reclamegeld op, in een markt van 70 miljard dollar. De reclameopbrengst voor de kabelaars moet erdoor verhogen van 5 naar 15 miljard dollar.

Voor elk uur televisie op de kabel heeft de kabelexploitant ongeveer twee minuten om met reclame te vullen, de zender zelf 15 minuten. Ook zenders zouden van ‘Canoe’ gebruik mogen gaan maken.

Britse providers in reclame

Ook in Engeland doen providers verwoede pogingen om een groter deel van de reclamekoek binnen te halen. BT, Virgin Media en TalkTalk gingen een maand geleden in zee met online reclamebedrijf Phorm. Op grond van surfgedrag wordt reclame geserveerd.

Dit leidde tot protesten van privacyclubs en felle discussies waarna het aandeel in Phorm met zo’n 30 procent kelderde. Maar de drie bedrijven, samen goed voor 70 procent van de Britse breedbandmarkt, zeggen vast te houden aan de samenwerking met Phorm.

Volgens Carphone, eigenaar van TalkTalk, komt er nu een opt-in regime: abonnees worden louter onderworpen aan de nieuwe reclamediensten indien ze daarvoor expliciet toestemming zullen verschaffen.

EU-onderzoek naar gokverbod

Behalve met reclame is online met gokken het nodige te verdienen, maar nu nog niet. De Europese Commissie begint een onderzoek naar de legaliteit van het internetgokverbod van de Verenigde Staten. Dit verbod verlamt de mondiale gokmarkt. De EU wil weten of het verbod dan niet indruist tegen de internationale handelsregels. De EU komt tegemoet aan een eis van de Remote Gambling Association.

Het onderzoek zal een half jaar in beslag nemen. Bij de positieve uitslag zal Brussel een beroep doen op de WTO teneinde maatregelen te treffen om het gokverbod ongedaan te maken. Dit hebben staten die leven van het gokken zoals Antigua eerder gepoogd te doen, maar tot op heden tevergeefs.

Hanengevecht

Strijd ook binnen de Amerikaanse multimediamarkt: John Malone van UPC-moeder Liberty en Barry Diller van IAC/InterActiveCorp (onder meer Ask) vechten een robbertje uit voor de rechtbank. Hun hanengevecht is zakelijk vermakelijk.

Het gaat om de controle over IAC dat Diller kon opbouwen dankzij de steun van Malone met Liberty. Als dank probeert Diller de invloed van zijn steunpilaar te minimaliseren met een truc met stemrecht op aandelen. Door afstoting van enkele onderdelen kan Liberty de meerderheid in het stemrecht kwijtraken.

Malone pikt dit niet en zoekt de rechter op, nadat overigens eerst Diller al juridische steun zocht om zijn operatie te kunnen uitvoeren. Voor de inhoudelijke details, zie deze e-mail van Diller.

Het duo zat recent nog om de tafel, zo getuigde Malone gisteren, om de zaken te bespreken. Gaandeweg leerde Malone dat Diller vooral belang had bij zijn eigen hachje. Een fijn detail: Diller heeft volgens Malone het gebruik van de zakenjet voor privé doeleinden tot ‘een fijne kunst’ verheven.

Viacom: data weg, ‘Spielberg blijft’

Van 5.000 medewerkers van MTV zijn via een het hacken van een intern systeem de persoonlijke data gelekt inclusief de salarisgegevens. Dat heeft moederbedrijf Viacom moeten toegeven in een e-mail aan het personeel. Die kwam ook terecht bij Wall Street Journal. Er is aangifte gedaan.

Dezelfde krant bericht over een geruststelling geuit door Viacom-baas Philippe Dauman: Steven Spielberg blijft hoogstwaarschijnlijk verbonden aan DreamWorks als zijn contract later in 2008 zal aflopen. Viacom is eigenaar sinds Paramount in 2006 DreamWorks kocht.

Spielberg en zijn compagnon David Geffen dreigden weg te gaan na wat strubbelingen en Dauman liet afgelopen najaar koeltjes weten dat dit financieel gezien geen schade zou opleveren. Dat veroorzaakte een koud onthaal bij beleggers, want DreamWorks is grotendeels verantwoordelijk voor de winst van Paramount.

Nu is Dauman voorzichtiger met zijn ‘filmsterren’: "Iedere keer dat ik naar Los Angeles ga, deel ik tijd met hem. We geloven beiden dat samen zakendoen in enigerlei vorm nog lange tijd mogelijk zal zijn. Of dat de huidige vorm is of niet, is een zaak van Steven."

Excuses Facebookchef

Datzelfde Viacom sloot een overeenkomst met sociaal net Facebook voor verspreiding van video, zo berichtten we al. Fragmenten van duizenden films van Paramount, dus ook van DreamWorks, komen on-demand beschikbaar.

Dat is weer een triomf Feacebook-oprichter Mark Zuckerberg. Ondertussen maakte hij nog wel uitgebreid excuses voor zijn Beacon-programma dat zo veel ophef veroorzaakte daar het koopgedrag van leden openbaarde.

Bij de lancering zei hij: "The next hundred years will be different for advertising and it starts today." Nu: "We sloegen een beetje op hol…"

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond