Deel dit artikel
-

Spill Group scoort in Azië

Nummer 2 met online Flash spelletjes in China, nummer 1 in Indonesië en nummer 5 in India. Het gaat goed met Spill Group onder Marc van der Chijs. Afgelopen donderdag sprak hij over videosite Tudou.com, vandaag over Spill Group.

Bij Tudou.com is Marc van der Chijs commissaris, maar zijn dagelijks werk ligt bij Spill Group. Deze maker van huis-, tuin- en keukenspelletjes in Hilversum is het internationaal snelst groeiende internetbedrijf in Nederland.

Van der Chijs leidt de Aziatische vestiging vanuit zijn woonplaats Sjanghai. Een trio landen vormt zijn speerpunt: China met de websites Game.com.cn en Xiaoyouxi.com (vertaald: Minigames.com) in India met Game.co.in en Girlsgogames.in en in Indonesië met Games.co.id. "Maleisië komt er binnenkort bij met Game.co.my, opnieuw in gelokaliseerde versie, later dit jaar volgen nog één of twee Aziatische landen."

Chinese studio

Goed te onthouden domeinnamen vormen ook in Azië het simpele speerpunt van de marketing van Spill Group. "Zeer in een land als Indonesië blijkt dat formidabel te werken. Dus is Van der Chijs blij dat in de race voor de nieuwe .asia domeinen Spill onder meer Game.asia en Games.asia wist te veroveren, al moet net als met het .eu domein de marketingwaarde ervan nog bewezen worden.

De belangrijkste peiler vormt uiteraard de content zelf. Met de overgenomen studio Zlong Games leidt Van der Chijs een ontwikkelingsclub van zo’n 50 personen. "Veel van de hier ontwikkelde games, zoals recent nog Uphill Rush voor crossen met verschillende voertuigen, komen op al onze portal terecht in een vertaling."

De verbreiding van de Spill spellen verloopt in Azië erg snel dankzij de vrijwillige medewerking van webmasters: "We geven de spelletjes aan exploitanten van weblogs en andere websites die ze gratis mogelijk publiceren zolang ons logo er maar bij staat. Vroeg of laat gaan spelers toch eens kijken wie de afzender is van die game en belanden dan op onze sites. Vervolgens blijven ze daar hangen omdat er veel meer te doen is."

Deze vorm van guerillamarketing werkt voortreffelijk volgens Van der Chijs. Spill hoeft de webmasters niet te gebieden om het publiceren van het spel na verloop van tijd op te geven daar het spelletjespubliek toch bij Spill terechtkomt. "In China gaan we binnenkort door de 20 miljoen unieke bezoekers per maand heen. Per dag zijn dit er zo’n 1,5 miljoen uniek, met een gemiddelde speeltijd van zo’n tien tot 15 minuten per bezoek."

Chinees studeren

Van der Chijs zelf heeft een opvallende loopbaan achter de rug, een pad geplaveid door durf. Vanaf 1996 werkte hij voor DaimlerChrysler, eerst vier jaar in financiële functies in het hoofdkantoor in Stuttgart, vervolgens drie jaar als controller in Peking. De medeoprichter van Tudou.com werkte overigens eerder voor Bertelsmann, evenals de echtgenote van Van der Chijs die bij Tudou financieel directeur is.

"Eind 2002 besloot ik Chinees te gaan studeren en voor mezelf te beginnen in de consultancy en handel." Dat werd C & C Asia. Hij stapte in het enige Europese een tv-productiebedrijf SVP Shanghai dat programma’s en commercials maakte voor grote partijen als Sony, Proctor & Gamble, Nike, Motorola en Ford en fuseerde later met een groter consultancybedrijf

Na de oprichting van Tudou en beslommeringen daarmee is Van der Chijs in januari 2006 voor Spill Group begonnen. Van de grond af aan bouwde hij een bedrijf op met 70 werknemers.

"Ik denk nog tenminste een aantal jaren hier in Sjanghai te blijven. Het leven bevalt me en ik voel me hier thuis. Zakelijk bruist het enorm en je maakt zo veel mee dat teruggaan naar Europa een grote overgang zou betekenen."

Aanstaande week ontvangt Van der Chijs een delegatie van 42 Nederlandse managers van ict-bedrijven, met onder meer Vincent Everts, om hen te laten zien hoe het zakendoen in China verloopt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond