Deel dit artikel
-

Spill naar 250 miljoen klanten

Wereldmarktleiderschap in online spelletjes. Dat wacht Spill Group als ze de huidige groeicurve vasthoudt. “We willen naar 33 procent marktaandeel. Dat zijn 250 miljoen unieke bezoekers per maand. Ter vergelijking , Google heeft er momenteel 350 miljoen.”

Voor een volle zaal van 212 Amsterdam in Felix Merites klonk deze ambitie van Peter Driessen, algemeen directeur van Spill Group niet pocherig. Het is een logische voorzetting van de enorme groei.

Hij toonde grafisch aan dat Spill Group bezig is de hegemonie te verwerven in de markt voor ‘casual games’ of huis-, tuin- en keukenspellen, die vooral vrouwen en kinderen boeien. Spill zit nu op 16 procent marktaandeel of 75 miljoen spelers en hoopt in 2008 nog de ‘kaap’ van 100 miljoen te bereiken. Zo’n 40 procent van de internetters speelt dit soort flash spelletjes mee.

Marktleiders in distributie als Yahoo en MSN nu verliezen marktaandeel. Hun portalen bieden te veel en te weinig specifiek vermaak volgens Driessen. Daarentegen komen sociale netten als Myspace, Facebook en Hyves flink opzetten met aanbod van spellen, maar Driessen hoopt dat dook deze concurrentie straks verzandt in al te breed dienstenaanbod. Spill richt zich steeds meer op doelgroepen, zoals met het succesvolle GirlsgoGames.com dat in korte tijd naar een miljoen gebruikers holt.

Het gaat om duizelingwekkende aantallen, bij Spill verdeeld over 40 portalen wereldwijd. Die draaien op serverparken in Amsterdam, Miami en Sjanghai. In China exploiteert Spill de diensten lokaal, de andere portalen bestuurt het vanuit het hoofdkantoor in Hilversum.

Geen profielen

De vraag uit de zaal kwam of Spill Group niet zelf profielen van spelers moet gaan aanleggen of hen wellicht de mogelijkheid moet bieden om zelf profielen te maken zodat er sociale netten ontstaan. Spill wil dat niet vanwege de enorme omvang van de dataopslag en het -verkeer dat ze dan zou moeten managen. De spelaanbieder wil zich volledig concentreren op spelproductie en -distributie, al passeren ‘2.0’ achtige modellen wel de revue..

Spill investeert veel in productie om met eigen content origineel te blijven. Maar met partners blijft Spill samenwerken om het aanbod zo compleet mogelijk te maken. De aandachtscurve in deze markt is immers kort. Wel maakt Spill nog gebruik van een long tail effect: de 2.000 spellen zijn via een zoekvenster nog goed terug te vinden.

En ze leveren nog wat op want alle spellen gaan vergezeld van reclame. Met advertenties betaalde spellen is volgens Driessen sinds krap twee jaar dominante model aan het worden. In de zes jaar daarvoor waren het te downloaden spellen die domineerden, aanvankelijk vooral via portalen van providers als Chello, MSN en Planet. Maar hun rol als distributeur raakt zoetjesaan uitgespeeld.

Downloaden blijft wel bestaan, maar dan ook betaald met reclame rond of in de spellen. Erg kritisch was Driessen over branded games. Hij had wel goede spellen gezien van Coca-Cola en McDonalds, maar het merendeel is kwalitatieve bagger. "Het draait toch om de positieve ervaring bij consumenten. Mar bedrijven en reclamebureaus huren een freelance flash developer in die snel wat in elkaar moet flansen."

Spill zelf wil geen merkspellen maken daar dit te veel ophoudt volgens Driessen: "Voor je het weet ben je een jaar verder met al dat overleg met marketeers van bedrijven. Wij moeten de doorloopsnelheid hoog houden."

Dat geldt ook voor bestaande spellen: steeds weer moeten ontwikkelaars nieuwe elementen inbrengen om het volk spelende te houden. Dat gaat ook steeds beter. Driessen ziet snel groeiende kwaliteit en verwacht dat voor casual games meer en meer virtuele werelden ontstaan, ook voor MMO-spellen (massively multiplayer online). Ook groeien de webspellen en het spelen via de console naar elkaar toe.

Twee van zijn vier kinderen spelen online: "Ze zijn zo blij als ze niveau hebben gehaald. Het winnen van een trofee op internet is net zo’n geweldige ervaring voor hen als in het echt. Je moet spelers goed belonen."

Mobiel in Azië en iPhone

China is een uitzondering vanwege de firewall die het regime plaats om internet te kunnen controleren, en daar de spellen wat anders in elkaar steken. Dat Spill daar goede zaken doet is sinds kort bekend. En ook de mobiele revolutie zal daar beginnen want volgens Driessen heeft Sjanghai een complete 3G-dekking (umts/hsdpa) die de markt voor mobiel spelen potentieel groot maakt.

"Erg jammer dat we in Nederland nog geen volledige dekking hebben voor breedband mobiel want Nederland zou echt voorop kunnen lopen en een vruchtbare bodem kunnen zijn voor mobiele spelontwikkeling", aldus Driessen.

Anderzijds stelt hij vast dat de ene na de ander mobiele spellenmaker op de fles gaat om dat alle beloften van het beloofde mobiele land niet worden waargemaakt. Spill kijkt er dus nu voorzichtig naar. Het voorland is volgens Driessen 2010 wanneer naar schatting de helft van de toestellen over Flash Lite zal beschikken. "Dan ben je niet meer afhankelijk van de operators en alle toeters en bellen waar je je nu nog naar te schikken hebt. Mobiel spelen is nog complex en wij leven juist van de eenvoudige toegang."

De mobiele toegankelijkheid is volgens Driessen goed bij de iPhone: "Zelf ben ik niet zo’n speler van spelletjes, maar met de iPhone speel ik regelmatig. Qua bediening en grafische mogelijkheden zijn er belangrijke drempels geslecht.

 

Deel dit bericht

6 Reacties

erik van velzen

reinout te brake is toch ook mede eigenaar van spill group?

erik van velzen

reinout te brake is toch ook mede eigenaar van spill group?

hoax

benieuwd: leg is uit? Wat doet hij dan allemaal?

Erwin Boogert - Emerce

De reactie van You Know is verwijderd. De reactie bevatte beschuldigen over iemands persoonlijke levenssfeer die op geen manier waren onderbouwd. Dat gaat over een grens die wij acceptabel vinden.  Behalve dat de aantijgingen niet waren onderbouwd met feiten, ervaar ik het als bijzonder storend dat personen zich anoniem uitlaten. Beschuldigen zonder feiten ?n zonder naam (wij kunnen wel de IP-adressen herleiden) zijn losse flodders die storend zijn in iedere discussie.

Robert

Beste Erwin, Geen idee wie "You Know" is maar als echte journalist zou je toch moeten denken waar rook is… Of speelt hier jouw -persoonlijke- relatie met Reinout te B. ook een rol?  Verder mocht je, je toch eens willen ontplooien tot echte onderzoeksjournalist heb ik een dossier voor je klaar liggen waar je zowaar rooie oortjes van zult krijgen.  Verder mocht You Know dit lezen, stuur mij een mail!!! Groet,Robert 

Dikke van D

@Robert: "[…] die op geen manier waren onderbouwd […]" Welk woord begrijp je niet ? 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond